• Anonym

Vittna i rättegång

Hej, ska vittna i rättegång snart och är lite orolig om vissa saker.. Det är ett år sedan det hände och minnet är därför inte så jättebra längre om vad som hände exakt, ska jag sitta där då som vittne och berätta hela historian från början till slut som jag gjorde i förhöret till polisen igen? Känns rätt nervöst isåfall.. får man inte ha med sig ett papper med stödord eller något då? Antagligen inte men lika bra att fråga.. Jag menar, poliserna vet ju vad jag sagt, hade varit bättre om de sagt ungefär "du sa det här på förhöret, stämmer det?" osv.. har hört olika från varje person hur de egentligen gör. Och efteråt, får jag sitta kvar och lyssna då? Mitt ex (fortfarande vän dock) sitter som den som anmälde händelsen.. :(

• Svar på tråden Vittna i rättegång
  • Anonym

Du kan begära ut en kopia av förhörsprotokollet från polisförhöret. Så du vet vad du har sagt innan.

• Anonym (nämndeman)

Du kan gå och lyssna på några rättegångar i förväg,  så  vet du lite mer vad du har att vänta dig.   De flesta rättegångar  har vem som helst rätt att lyssna på.   En del har med sig släkt och vänner,  ibland kommer en skolklass med lärare,  som ett led i  elevernas samhällskunskapsundervisning.   Ofta är det nästan ingen på åhörarläktaren.   (när jag gick dit en gång innan jag skulle börja som nämndeman,  för att se hur det går till,   frågade den tilltalade  (ungefär den misstänkte brottslingen)   om jag verkligen fick sitta där och   lyssna.   Det kan ha att göra med att jag valde en rättegång där en granne var misstänkt.   Svaret var att  det är fritt fram -  om det inte bestämts att rättegången ska ske bakom stängda/lyckta dörrar.   Gäller nog mest känsliga sexualbrott).

Alla vet att det är svårt att minnas detaljer i ett händelseförlopp efter lång tid.

Du får frågor om händelsen.   Kanske berätta med egna ord.

Och det händer ofta att åklagaren kommenterar,  både till vittnen,  tilltalade och målsägare;  " I polisförhöret strax  efter händelsen sade du inte likadant som du säger nu...."    Ibland  verkar det ganska uppenbart att sanningen friserats för att verka bättre i rätten,   och naturligtvis förstår man att detaljer fallit i glömska.

De brukar få  sitta kvar efteråt och lyssna om de vill.   Före vittnesmål får man inte närvara i rätten.

Svar på tråden Vittna i rättegång