• marmelad

Bra förskolor i Varberg

Någon som vet något om förskolorna i Varberg? Vilka är bra? Mindre bra?
    Tips tack  

• Svar på tråden Bra förskolor i Varberg
  • lovisen01

Var någonstans i Varberg bor ni? Våra barn har gått på Nedregårdens fsk i 5 år innan vi flyttade, nu går den minsta på Prästakullens fsk. Det beror på vad ni letar efter, det finns ju Ur och Skur, Montissori och kristna förskolan, om man vill ha något sådant. Jag kan i alla fall säga att vi var otroligt nöjda med Nedregårdens fsk, underbar personal som la ner mycket tid på att göra vistelsetiden på förskolan bra för barnen. Mycket temaarbeten, utflykter, pedgagogiskt arbete. Bra syn på det mesta (behöver inte vara ute om det spöregnar, är snöstorm osv, något jag uppskattar mycket). När vi flyttade så började vår 5åring på Prästakullens fsk, och jag tror att jag kanske jämför mycket med den förra förskolan. Här är mer barn, mer vikarier, mindre pedagogiskt arbete och vårt barn trivs så där just nu. Dock är hen väldigt försiktig i nya grupper, och jag tycker ändå personalen försöker få in henom i gruppen. Dom ska göra omorganistaion i höst, som jag tror kommer bli bra för vårt barn. Annars har jag kompisar som har barn på andra förskolor, vilka är det ni funderar på?

• lovisen01

Ursäkta att det inte blev några radbrytningar i förra inlägget, nåt gick fel när jag postade inlägget...

• marmelad

Vi bor inte i Varberg än, men om allt går som vi hoppas så flyttar vi dit i augusti och då blir det på Stenåsa.
    Jag har tittat på förskolorna som ligger runt Stenåsa, Håsten och Brunnsberg. Men vi är nog beredda att köra dem en bit extra med för att de ska få gå på en bra förskola som de trivs på. Äldsta sonen är snart 4, och den yngre blir 2 i höst, och jag vill nog gärna att de får möjlighet att gå tillsammans.  
    De förskolor jag hittills tittat på är Frode förskola, Stenåsa förskola, Kärnegårdens förskola. Av den anledningen att de ligger närmast. Men jag vet ju absolut ingenting om dem, mer än det som står på kommunens hemsida.

• lovisen01

Ok, jag har ju inga barn som gått där, men det jag kan säga är att jag inte hört så mycket bra om Frodes. Nu vet jag ju inte om personalen är kvar som jobbade där förut, men om jag kunde skulle jag nog inte sätta mina barn där.Utemiljön är inte så väldigt rolig där heller. Av dom förskolorna som finns i stan, så är det Frodes jag hört minst bra om.

Stenåsa är en stor förskola, tror det är 5 avdelningar och därmed många barn. Jag har dock hört bra saker om den förskolan, dom har även nattdagis. Dom har dock en del vikarier, men det beror kanske på vilken avdelning man hamnar på. Gillar deras gård massor med :) Stenåsa och Frodes hör till Håsten skolan, vet inte om ni har tänkt på vilken skola som barnen ska gå i sen, men dom hör iaf dit.

Det finns en förskola på Håsten som vi valde bort när vi bodde där. Jag tror säkert att det är en bra förskola, men ligger i ett område med hyreslägenheter som inte har det bästa ryktet. Vi bodde där i 5 år, och jag är glad att vi inte valde håsten fsk, även om personalen gör ett superbra jobb! Jag hade svårt med en hel del av föräldrarna som bodde grannar med oss, så jag tror att jag hade haft problem med att ha mina barn på den förskolan. Förskolan hör till Bockstenskolans område.

Kärnegården känner jag ingen som har gått på, men jag har inte hört att den inte skulle vara bra. Den hör till Hagaskolan (som ligger i stan). Jag har bekanta som står i kö till den förskolan, som säger att den ska vara bra :) 

Hade jag varit ni så hade jag gått och hälsat på Stenåsa och Kärnegården och pratat med dom som jobbar där, om ni har möjlighet innan ni sätter barnen i kö. Sen är det tyvärr köer i hela kommunen, så ni kanske inte kan välja förskola heller.

Blev ganska långt...hoppas det löser sig bra för er :) och välkomna till Varberg! 

• marmelad

Tusen tack för ditt svar Det är alltid bra att få råd från någon som känner till områdena och förskolorna bättre.
    Men jag ska absolut be om att få hälsa på de förskolorna.
    Vi har funderat lite på skolorna med, men eftersom vi inte riktigt vet vart vi kommer att bo sedan så är det lite svårt nu. Vi vill gärna köpa hus sedan, men kommer förmodligen att börja med en hyresrätt.  
    Vet du hur långa köer det är till förskolorna? Jag är ändå hemma och är mammaledig med en bebis så jag har ju möjlighet att vänta in en bra förskola istället ifall vi bara skulle få plats på en av de sämre. Men man kan ju inte vänta hur länge som helst heller  

• lovisen01

Jag vet några familjer som vill ha plats nu i höst, en av dom fick på förskolan dom ville, dom andra fick ta sitt 2-3-4 val. Men om du har tid att vänta så tror jag säkert att det löser sig till slut, vi fick vänta 1 år innan vi fick plats på Prästakullens fsk. Oftast så får man ju plats i aug, när dom stora barnen börjar skolan. 

Du kan alltid ringa kösamordnaren i kommunen, eller maila. Hon brukar vara snabb med att svara, och hon vet ju hur många som står i kö till förskolorna. Jag tror det kan bli svårt att få plats nu i höst, men jag vet egentligen inte :) bättre ställe sig i kö så snabbt som möjligt, då borde ni ju få plats snabbare med :)    

Svar på tråden Bra förskolor i Varberg