• persson121

Litet hål i en tand, inte karies, men vad säger läkaren?

Hej. Jag har ett pytte litet hål i min tand pga mina tandläkare slarvar hela tiden. Dom har alltid varit lat när det gäller lagningar och förvarningar.

Nu så har jag ett hål i min tand och jag är 20 år. Jag förmodrar säkert att dom väntade ut tiden så dom ska få mer pengar....

Hur som helst så var det ett litet karies hål, men nu har jag liksom borstat där mycket under en lång tid 
    och det är inte svart nu, bara lite orange som är färgavlagringar från karieset. 

I bild A så kan ni se ett hål. Mitt hål är mindre än det
    http://www.whatisthenext.com/371051291-3710512911-thickbox/giorgio-armani-shirt-red-color-men-s-clothing-pt191br.jpg

Men om jag tar en nål så kan jag ställa nålen i hålet. Men det är inte svart eller något.
    Jag undrar bara hur läkare definierar hål i tänderna. Är det att det ska vara ett hål, eller räcker det bara att det är lite brunt på en tand så har man en räkning på flera tusen kronor?
    Jag har även lite orange kvar i annan tands "diken". Det är inget hål iallafall med det är snarare som en urgröpning fast icke karies där kvar. 

Annars är mina tänder hur bra som helst och dom har kollat tänderna mina och jag har fått en 1:a i klass. Jag betalar 480 kr per år, men jag har inte köpt försäkringen än. Då undrar jag också om det kostar att köpa en försäkring, alltså man går dit och gör en koll sen betalar man för försäkringen + kollen. 

Eller ser dom "aha, du har ett hål, utan karies. Nu jävlar!!". ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 17:39
    Det organga färgen i "diket" ser ut så här:
    www.babit.si/uploads/karies_1.jpg

Bilden åt höger.

• Svar på tråden Litet hål i en tand, inte karies, men vad säger läkaren?
  • katalysator
    persson121 skrev 2012-05-07 17:36:58 följande:
    Nu så har jag ett hål i min tand och jag är 20 år. Jag förmodrar säkert att dom väntade ut tiden så dom ska få mer pengar....
    Jag vet ingenting om karies så jag kan inte säga något om dina tänder, däremot är det här påståendet felaktigt. Det är alltid någon som betalar notan, tandläkare jobbar inte gratis åt barn. När du är under 20 år får tandläkaren hela ersättningen från staten, så de får absolut inte mer pengar av att du behöver betala det själv efter att du fyllt 20. De har alltså ingenting att vinna på att skjuta upp att göra lagningar.
  • Tow2Mater

Hur kan du ha ett litet hål i din tand pga dina tandläkare slarvar hela tiden? Karies uppkommer normalt inte av tandläkares slarv.

Min erfarenhet är att de inte lagar pyttesmå hål. Har också som du haft början till hål som faktist läkt med hjälp av flortabletter. Vad de sager om det? "Toppen" skulle jag tro.

• persson121

Då ska jag börja med flortabletter :)
    Kanske räcker att man behåller lite tandkräm i munnen i ca 15 min? 

• Kjellgren

För det första - tandläkare kan inte skapa kariesangrepp i dina tänder, de har du fixat alldeles själv.

Men med det sagt så....

Kan du stoppa in en nål i "hålet" så är det ett kariesangrepp som behöver lagas - peta aldrig i tänderna med nålar!! Ett "början till hål" (dvs ett kariesangrepp som inte nått dentinet)  har nästan alltid ett tunt tunt lager med emalj över sig och så länge det har det så kan det "läka". Har man petat hål på emaljlagret så bildas en grop där bakterierna får fäste och inte kan borstas bort = måste borras bort.

Brunt på en tand kan det vara av olika skäl och det är inte alltid karies. I stark belysning (tex tandläkarlampa) och med vana ser man ofta väl om tanden är demineraliserad pga karies. Det känns också när man känner med sonden ("nålen" eller "petverktyget" eller vad man vill kalla det). Det räcker alltså inte att tanden är missfärgad för att tandläkaren ska borra. Dessutom har vi ju röntgen...

Det var kanske svar på några av dina frågor. 

• Kjellgren
    persson121 skrev 2012-05-07 19:16:56 följande:
    Då ska jag börja med flortabletter :)
    Kanske räcker att man behåller lite tandkräm i munnen i ca 15 min? 
    Använd gärna fluortabletter eller -tuggummi men i så fall kombinerat med fluorskölj (tex Dentan som finns på apotek). Flurotabletter har inte så stor effekt mer än lokalt just där de ligger (vilket ofta blir på tungan).

Men gå först och laga tanden. Det är så tråkigt när 20-åringar struntar i att laga sina tänder bara för att de får betala själva och sedan får värk och man får antingen rotfylla eller i värsta fall ta bort tanden. Istället för att laga ett litet kariesangrepp i tid. 
  • persson121
    Kjellgren skrev 2012-05-07 19:18:33 följande:
    För det första - tandläkare kan inte skapa kariesangrepp i dina tänder, de har du fixat alldeles själv.

Men med det sagt så....

Kan du stoppa in en nål i "hålet" så är det ett kariesangrepp som behöver lagas - peta aldrig i tänderna med nålar!! Ett "början till hål" (dvs ett kariesangrepp som inte nått dentinet)  har nästan alltid ett tunt tunt lager med emalj över sig och så länge det har det så kan det "läka". Har man petat hål på emaljlagret så bildas en grop där bakterierna får fäste och inte kan borstas bort = måste borras bort.

Brunt på en tand kan det vara av olika skäl och det är inte alltid karies. I stark belysning (tex tandläkarlampa) och med vana ser man ofta väl om tanden är demineraliserad pga karies. Det känns också när man känner med sonden ("nålen" eller "petverktyget" eller vad man vill kalla det). Det räcker alltså inte att tanden är missfärgad för att tandläkaren ska borra. Dessutom har vi ju röntgen...

Det var kanske svar på några av dina frågor. 
    Okej. Hålet är så litet att man knappt kan se det.
    Det går inte djupt, men det var faktiskt en svart lite prick där förr. Men den så borstade jag bort den efter ett långt tag.

Tandläkaren kanske inte bryr sig om just det hålet så länge det är inte infekterat av karies, vilket det inte är. 
  • Kjellgren
    persson121 skrev 2012-05-07 20:35:53 följande:
    Men läker tänder av sig själv eller? Växer emailj?
    Emaljen kan inte växa och inte heller dentinet. Ett litet kariesangrepp - utan att det har bildats en grop eller ett hål i emaljen - kan remineraliseras dvs det mineral som fälls ut ur tanden vid "syraangrepp" kan fyllas på igen om man tex tillför fluor.

Om det har bildats ett aldrig så litet hål i emaljlagret så kommer det in bakterier in under emaljen och då är det i princip oåterkalleligt, kariesangreppet kommer att växa, snabbt om man matar dem med socker och lite långsammare om man svälter ut dem och tillför fluor. Men växer gör kariesangreppet. Det skyddande emaljlagret är alltså väldigt viktigt och det är därför man inte ska peta med nålar i tänderna själv (tandpetare och tandtråd kan inte skada tänderna dock).

Ofta är själva "hålet" mycket litet, ofta inte ens så man ser det, men i stark belysning ser man att emaljen är underminerad dvs kariesangreppet finns under emaljen. Att du inte ser kariesangreppet betyder därför inte att det inte finns, det kan faktiskt vara både stort och djupt ändå.

Men jag vet givetvis inte om du HAR karies eller inte, jag har ju bara sett ett foto och det räcker inte för diagnostik. Säger tandläkaren att det är ett kariesangrepp så är det sannolikt så, det är i allmänhet inte särskilt svårt att diagnosticera karies på tuggytorna.
Svar på tråden Litet hål i en tand, inte karies, men vad säger läkaren?