Litet hål i en tand, inte karies, men vad säger läkaren?
Hej. Jag har ett pytte litet hål i min tand pga mina tandläkare slarvar hela tiden. Dom har alltid varit lat när det gäller lagningar och förvarningar.
Nu så har jag ett hål i min tand och jag är 20 år. Jag förmodrar säkert att dom väntade ut tiden så dom ska få mer pengar....
Hur som helst så var det ett litet karies hål, men nu har jag liksom borstat där mycket under en lång tid
och det är inte svart nu, bara lite orange som är färgavlagringar från karieset.
I bild A så kan ni se ett hål. Mitt hål är mindre än det
http://www.whatisthenext.com/371051291-3710512911-thickbox/giorgio-armani-shirt-red-color-men-s-clothing-pt191br.jpg
Men om jag tar en nål så kan jag ställa nålen i hålet. Men det är inte svart eller något.
Jag undrar bara hur läkare definierar hål i tänderna. Är det att det ska vara ett hål, eller räcker det bara att det är lite brunt på en tand så har man en räkning på flera tusen kronor?
Jag har även lite orange kvar i annan tands "diken". Det är inget hål iallafall med det är snarare som en urgröpning fast icke karies där kvar.
Annars är mina tänder hur bra som helst och dom har kollat tänderna mina och jag har fått en 1:a i klass. Jag betalar 480 kr per år, men jag har inte köpt försäkringen än. Då undrar jag också om det kostar att köpa en försäkring, alltså man går dit och gör en koll sen betalar man för försäkringen + kollen.
Eller ser dom "aha, du har ett hål, utan karies. Nu jävlar!!". ?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 17:39
Det organga färgen i "diket" ser ut så här:
www.babit.si/uploads/karies_1.jpg
Bilden åt höger.