• HEARM

korv i termos

funderar på mat man kan ta med på utflykter i sommar.
    om man har korv och kokhettvatten i en termos. hur länge håller det i termosen innan det blir dåligt?. om jag kl 9 på morgonen gör i ordnign termosen stoppar i korv och häller på vatten. skruvar på korken och packar resten o åker iväg. hur länge kan jag vänta innan vi måste äta. hur länge är okej att varmhålla mat sådär? 

• Svar på tråden korv i termos
  • iceflower

Jag skulle ha ätit det vid 3-4 iallafall. Inte senare enligt mig. Men jag säger bara vad jag själv tror!

lattsomenplatt.blogg.se Läs matbloggen!
  • HEARM

läste att mat bara får varmhållas i 2 timmar. humm fråga här först sen googla. Jag är itne allt för smart jag :P

• katalysator

Om du tänker gå på många utflykter så kan jag rekommendera dig att köpa en riktigt bra termos! I de flesta vanliga termosar blir temperaturen ganska snabbt lägre än  60°, vilket gör att bakterier kan börja växa. Ett par timmar är såklart inga problem, men du vill inte gå runt med korven i väskan mer än 4-5 timmar om det inte är en riktigt bra termos. Det finns däremot jättebra termosar som är bättre på att hålla temperaturen, här är till exempel ett test av mat-termosar som ICA-kuriren har gjort: www.icakuriren.se/Documents/Tester/mattermos2.pdf

• fesun

Mat får varmhållas 3-4 timmar. Men då ska det vara MINST 60 grader.

• Hallonmumsan

Eller så har du hett vatten med dig och korven i kylväska och lägger i termosen en stund innan den ska ätas.

• HEARM
    Hallonmumsan skrev 2012-05-07 18:49:52 följande:
    Eller så har du hett vatten med dig och korven i kylväska och lägger i termosen en stund innan den ska ätas.
    smart
  • MajaVira
    Hallonmumsan skrev 2012-05-07 18:49:52 följande:
    Precis vad jag tänkte skriva...
  • Regnig måndag
    HEARM skrev 2012-05-07 19:40:20 följande:
    smart
    Eller så djupfryser du korven, skippar kylväskan men packar den så den håller kylan.
    Är det inte 30+t ute kan den fortfarande vara halvfrusen vid lunchdags.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden korv i termos