• Thezz88

Kattunge 9 veckor vill inte äta torrfoder??

Jag och min sambo har våran första katt kull nu som är 9 veckor gamla.
    Men den ena lilla tjejan vill inte äta torrfodret.
    Vi har blandat ner det i blötmaten som dem får morgon och kväll och då går det bra att äta med torrfoder. SÅ nu har hon fått välldigt mycket torrfoder.
    Men skulle ju vilja att hon åt torrfoder som står framme med. Hur ska vi göra för att få henne att äta det??
    Har ni några tips man kan pröva??     

• Svar på tråden Kattunge 9 veckor vill inte äta torrfoder??
  • Majsan70

Har skrivit till dig i den andra tråden. Men kom på ett tips till nu att man kan blanda ut med KMR o låta ligga lite så det blir mjukt. Vissa gillar det mer. Har hon en OK vikt tycker du?

• MoaElis

Jag tror att hon kommer börja äta, bara hon är hungrig. Om hon får godare mat lär hon inte äta av torrfodret... Så ge henne ingen annan mat så kommer hon förmodligen börja äta.

• MrsKnapa

En sådan liten borde inte förväntas klara/kunna äta sån hård mat utan övergång.. Antingen blöter du upp de, blandar ut med blöt mat lr ställer två separata skålar en med blöt och en med torrt. Så kommer de nog gå bra ska du se :)

• semlorna

Glr det något om hon inte öter torrfoder? Oavsett, ha tålamod och blanda ut torrfodret med sånt hon gillar. Att tvinga en kattunge att äta en viss mat kommer inte leda till något positivt. Troligtvis ätit hon det framöver bara hon får tid.

• MoaElis
    MrsKnapa skrev 2012-05-07 18:59:01 följande:
    En sådan liten borde inte förväntas klara/kunna äta sån hård mat utan övergång.. Antingen blöter du upp de, blandar ut med blöt mat lr ställer två separata skålar en med blöt och en med torrt. Så kommer de nog gå bra ska du se :)
    Fast varför inte då? Min katt åt torrfoder redan när han var 6 veckor.. Finns speciellt foder för kattungar.
  • semlorna
    MoaElis skrev 2012-05-07 19:03:25 följande:
    Fast varför inte då? Min katt åt torrfoder redan när han var 6 veckor.. Finns speciellt foder för kattungar.

Det är olika hur tidigt dom äter olika foder och det är absolut inget konstigt att vissa kattungar behöver mer tid. Då får man anpassa sig efter det. Vi började med flytande föda för att sen övergå på blötmat, köttfärs osv utblandat med ersättning innan vi sakta införde torrfoder.
  • nemo1

Glömde berätta att en av mina egna katter aldrig någonsin har ätit torrfoder. Det gör mig ingenting då alla katter här även får fri tillgång på blötmat. Varför tycker du att det är ett problem?

• Klycka

Brukar blanda lite modersmjölksersättning (royal canin för katter) med torrfodret och det har hittills fungerat bra för de ungar jag haft

• Virus85

Alla katter gillar inte torr foder min katt som bor hos min mor gör de inte hon ska bara ha mjukmat som hon bara få 1 gång per dag sen har hon torr foder och de äter hon bara för att hon är hungrig med en lite sur min ;)

• Thezz88

Som sagt så är katten 9veckor så jag tycker inte att hon är så liten. Hennes andra syskon har ätit torrfoder sedan vecka 6. Hon åt lite då med. Men nu äter hon som sagt inget. Förutom det som jag blandra ner i hennes bötmat morgon och kväll.
    Och för mig anser jag inte att det är något större problem. men jag skulle gärna vilja att de nya ägarna till katten ska få möjlighet att välja hur det vill föda sin katt.
    Men som sagt ingen av oss, varken jag eller katten lider av det på något sätt. bara tänkte om det fanns några tips =)
    Hon har tillgång till forrfoder konstant så jag antar att hon äter om hon skulle bli massa hungrig. 

• Majsan70
    Thezz88 skrev 2012-05-08 20:34:48 följande:
    Som sagt så är katten 9veckor så jag tycker inte att hon är så liten. Hennes andra syskon har ätit torrfoder sedan vecka 6. Hon åt lite då med. Men nu äter hon som sagt inget. Förutom det som jag blandra ner i hennes bötmat morgon och kväll.
    Och för mig anser jag inte att det är något större problem. men jag skulle gärna vilja att de nya ägarna till katten ska få möjlighet att välja hur det vill föda sin katt.
    Men som sagt ingen av oss, varken jag eller katten lider av det på något sätt. bara tänkte om det fanns några tips =)
    Hon har tillgång till forrfoder konstant så jag antar att hon äter om hon skulle bli massa hungrig. 
    Kanske äter hon helt enkelt torrfoder när du inte ser? En av mina honor äter aldrig torrfoder så nån av oss ser och ändå håller hon en perfekt vikt.
  • IceJossan
    Thezz88 skrev 2012-05-08 20:34:48 följande:
    Fast om du föder upp henne på blötmat så kan du ställa kravet på nya ägarna att de ska ge henne det - det finns inget negativt i det eftersom det är det allra bästa man kan ge sin katt, av de färdiga kattmatssorterna som finns :) Då är i alla fall hennes framtid säkrad vad gäller kvalitén på mat ;) De andra ungarna riskerar ju att behöva äta Friskies och andra skräpfoder eftersom de tycker om torrfoder :/
  • Thezz88
    IceJossan skrev 2012-05-09 18:39:27 följande:
    Fast om du föder upp henne på blötmat så kan du ställa kravet på nya ägarna att de ska ge henne det - det finns inget negativt i det eftersom det är det allra bästa man kan ge sin katt, av de färdiga kattmatssorterna som finns :) Då är i alla fall hennes framtid säkrad vad gäller kvalitén på mat ;) De andra ungarna riskerar ju att behöva äta Friskies och andra skräpfoder eftersom de tycker om torrfoder :/
    Fast det har jag redan kollat av att de har bra foder åt sina katter.
    Men det finns ju dåliga typer av blötmat med. Så för den skulle kan man ju inte säga att dem kommer få det bättre.
    Jag har mycket noga valt ut till vilka familjer mina kattungar ska flytta. Så att dem kommer få det bra är jag inte ett dugg orolig för.. 
  • IceJossan
    Thezz88 skrev 2012-05-10 20:33:16 följande:
    Fast det har jag redan kollat av att de har bra foder åt sina katter.
    Men det finns ju dåliga typer av blötmat med. Så för den skulle kan man ju inte säga att dem kommer få det bättre.
    Jag har mycket noga valt ut till vilka familjer mina kattungar ska flytta. Så att dem kommer få det bra är jag inte ett dugg orolig för.. 
    Det är inte många sorters blötmat som är sämre än även de bästa torrfodrena, vågar jag nog säga. Blötmat innehåller köttbiprodukter och vatten, och det kan på sin höjd innehålla lite socker, något konserveringsmedel, lite morot eller ärtor och en smula spannmål. Kanske nåt mer dåligt, men kolla vad även de bra torrfodersorterna innehåller: Max 10%vatten, de flesta innehåller mycket spannmål och sen är det maaaassor av konstigheter i. Så om de skulle välja "dålig" blötmat skulle jag inte oroa mig för, eftersom det ändå nästan säkert är bättre än även bra torrfodermärken. Sålänge det är helfoder alltså, det finns ju vissa svindyra miniburkar som inte är helfoder, och tonfisk och sånt.
  • Filuren83
    MoaElis skrev 2012-05-07 18:54:07 följande:
    Jag tror att hon kommer börja äta, bara hon är hungrig. Om hon får godare mat lär hon inte äta av torrfodret... Så ge henne ingen annan mat så kommer hon förmodligen börja äta.

Man får absolut inte göra så med katter. Många djur funkar så men enligt veterinärerna så är katter inte sådana. Gillar katten inte, ge annat.
  • IceJossan
    Filuren83 skrev 2012-05-10 21:09:47 följande:
    Man får absolut inte göra så med katter. Många djur funkar så men enligt veterinärerna så är katter inte sådana. Gillar katten inte, ge annat.

Man kan göra så till en viss grad. Katten som art har inte behov av fri tillgång till mat eftersom de inte är skapta för det. De är skapta att jobba för maten och misslyckas ca 9 gånger av 10 med jakten.

• Eva 429
    MoaElis skrev 2012-05-07 18:54:07 följande:
    NEJ !!! Jag har försöt detta men till slut blev kattungen så mager så jag trodde den skulle dö. Innan jag gick ut för att köpa blötfoder gav jag han några droppar olivolja i en pipett.

Mina andra kattungar äter Royal Canins torrfoder för kattungar och är i bra vikt.

Nu är jag hemme från affären och gav han blött foder och han slukade det.

Kattungar är olika fast de har samma föräldrar. En del t.ex går inte på låda med doftande sand. De är inte dumma i huvet utan har egna personligheter.

Kom ihåg att kattungen får nya tänder vid 12 veckor och kan ha ont så de inte kkan äta torrfoder och så är det när de är mindre också. Kolla upp att katten inte har inflammation i munnen ooch om den har vrit ute skall du avmaska den då äter den inte så mycket.

• myone

Har en katt på 3,5år som än idag inte äter torrfoder. Torrfoder är långt ifrån naturligt för en katt, så varför tvinga i den? Ge blötmat istället (eller egen om du har intresse och tid)

Svar på tråden Kattunge 9 veckor vill inte äta torrfoder??