• Anonym (400 000)

Vad skulle du göra med 400 000?

Inom en snar framtid kommer jag ha 400 000 på mitt konto. Vad hade du gjort med dessa pengar om du var jag? Jag vill spara dem, som en eventuella framtida handpenning på boende, eller för en sommarstuga. Dvs pengarna ska inte spenderas direkt utan hellre växa. Typ.

Självklart ska jag kontakta en rådgivare på en bank, men innan dess vill jag har lite koll. Så kom med era tips och tankar.

• Svar på tråden Vad skulle du göra med 400 000?
  • Anonym (mmm)

Jag hade gjort som dig sparat dem på ett konto, gärna kollat vart den bästa räntan är och spara.
    Hade tänkt på att binda i ett år eller så om du inte ska köpa inom närmaste året.
    Åh börjar redan drömma om vilken skillnad det hade varit att ha 700 000 i kontantinsats.
    Då kan man ju faktiskt få ett riktigt bra boende här i stan...

• Anonym

Sparat det mesta där man får bästa räntan. men hade nog betalat av lite på lån, (har bo- och studielån) kanske en fjärdedel av summan. 

Hade helt klart använt pengarna till sommarstuga! 

• LunaLunatic

Jag: sparat en stor bit till boende, använt några tusen per månad att leva på (har bara några tusenlappar i inkomst nu), tagit körkort

Du: spara till boende låter klokt! 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Studentpappa

Jag skulle ha byggt ett garage, borrat efter bergvärme och renoverat invändigt. Sen är nog pengarna slut :D

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Anonym

Om jag fick den summan skulle jag med min nuvarande situation välja att betala av på huslånet.Då skulle det inte vara mycket alls kvar att betala sedan. Och tänk vad skönt att inte ha nåt lån att betala på framöver! Hade jag inte redan haft boende så är det absolut där jag hade lagt pengarna. Ju mindre man behöver låna desto lägre månadskostnad

• Olle i skogen

Behöver du inte pengarna.
    Sätt in dom på banken tills du behöver dom.

Skit i rådgivaren och läs en vettig bok om ekonomi istället.

• Anonym (student)

Jag hade betalat av CSN-lånet  :)

Svar på tråden Vad skulle du göra med 400 000?