• Monchichi

Fostervattenprov med tvillingar?

Någon som har erfarenhet av fvp med tvillingar? Att man får göra två stick vet jag, men hur är det med riskerna? Är mf-risken dubbelt så stor? Vad gör man om ett barn har avvikelse? Kan en halv graviditet avbrytas? Finns det erfarenheter där ute så är jag jättetacksam om ni delar med er?

• Svar på tråden Fostervattenprov med tvillingar?
  • Majblomma14
    Monchichi skrev 2012-05-07 20:54:48 följande:

Någon som har erfarenhet av fvp med tvillingar? Att man får göra två stick vet jag, men hur är det med riskerna? Är mf-risken dubbelt så stor? Vad gör man om ett barn har avvikelse? Kan en halv graviditet avbrytas? Finns det erfarenheter där ute så är jag jättetacksam om ni delar med er?

Är du kvar här?
    Vi fick precis reda på att vi väntar tvillingar (antagligen tvåäggs). Är i 6+6 enligt UL.
    Hur gick det för dig/er? Gjorde ni något test?
  • Mamma Lotta
    Majblomma14 skrev 2013-09-24 10:48:40 följande:
    Är du kvar här? Vi fick precis reda på att vi väntar tvillingar (antagligen tvåäggs). Är i 6+6 enligt UL. Hur gick det för dig/er? Gjorde ni något test?

Måste få fråga: misstänkte du tvillingar? Vilka symptom har du?
    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • liteavvarje

Jag har hört att det är svårare att få ett korrekt svar på fvp om det är tvillingar. Jag avstod från att göra kub test och det.

Blivande tvillingmamma <3
  • Majblomma14
    Mamma Lotta skrev 2013-09-24 10:56:03 följande:

Måste få fråga: misstänkte du tvillingar? Vilka symptom har du?

Nej, misstänkte absolut inte tvillingar. Har inte det i släkten (såvitt jag vet) och vi lyckades själva på andra försöket (dvs. inte ivf). Det verkar vara tvåäggstvillingar, så det är ju i regel ärftligt vad jag förstår. Kan inte så mycket om tvillingar så jag måste läsa på om det nu.

När jag tänker efter så vet jag att jag reagerade på att jag veckan innan jag plussade kände först ett hugg på högra sidan av livmodern, sen någon dag senare så kände jag ett hugg på den vänstra sidan. Det KAN ju ha varit så att det var vid dessa tillfällen som äggen fäste.... men i stunden då så släppte jag tanken ganska fort så det blev en chock idag minst sagt!

Misstänker du eller? I vilken vecka är du??
  • Majblomma14

liteavvarje skrev 2013-09-24 11:02:07 följande:
    Jag har hört att det är svårare att få ett korrekt svar på fvp om det är tvillingar. Jag avstod från att göra kub test och det.

Ja, TS inlägg är från 2012 men jag (som enda svarare) skrev mitt idag, så jag är glad för feedback! :)

Men vet du om det är oavsett om det är enägg eller tvåägg?
  • liteavvarje
    Majblomma14 skrev 2013-09-24 12:47:21 följande:

Ja, TS inlägg är från 2012 men jag (som enda svarare) skrev mitt idag, så jag är glad för feedback! :)

Men vet du om det är oavsett om det är enägg eller tvåägg?
    Okej

Nej jag vet inte.. Bara hört allmänt att det inte är lika tillförlitligt att göra kub/nupp på tvillingar.. Hör med din bm!  
    Blivande tvillingmamma <3
  • Mamma Lotta

Jag är bara i v 8 så det är för tidigt att säga har inga symptom alls mår inte mer illa än tidigare graviditeter snarare mindre dock extremt trött! I de tidigare grav har jag kunnat känna på mig om det varit flicka eller pojke har haft rätt i 5 av 6 graviditeter men nu har jag ingen känsla alls för om det är pojk eller flicka...   är mer nyfiken på vilken ålder och vilka symprom och hur många graviditeter man haft före tvillingar?!

• Majblomma14
    Mamma Lotta skrev 2013-09-25 10:16:54 följande:
    Jag är bara i v 8 så det är för tidigt att säga har inga symptom alls mår inte mer illa än tidigare graviditeter snarare mindre dock extremt trött! I de tidigare grav har jag kunnat känna på mig om det varit flicka eller pojke har haft rätt i 5 av 6 graviditeter men nu har jag ingen känsla alls för om det är pojk eller flicka...   är mer nyfiken på vilken ålder och vilka symprom och hur många graviditeter man haft före tvillingar?!
    Kan du inte boka in och göra ett tidigt UL så får du ju veta säkert (så säkert det går).

Hur gammal är du själv?  
  • Mamma Lotta

Är 40 år nyss fyllda! Ska göra MKP i v 10-12 nån gång men visste redan innan det provet med de 2 minsta att det var killar! Det blir spännande å se detta är min 7:e bebis!!!

Svar på tråden Fostervattenprov med tvillingar?