• Tordenheim

Barnets språk

Hej! Mitt namn är Alexandra Tordenheim och jag studerar andra året på gymnasienivå. Vi har fått i uppgift att undersöka barnets språkliga utveckling och vid vilken ålder barn yttrar sina allra första ord. Jag hade därför varit otroligt tacksam för svar på följande frågor. Tack på förhand! :) - Vid vilken ålder yttrade ditt barn sitt första joller (baba,gaga,dada)? - Vid vilken ålder yttrade ditt barn sitt allra första ord? - Vid vilken ålder kunde ditt barn tala sammanhängande med hela meningar (2 el. flera ord)?

• Svar på tråden Barnets språk
  • fågelungarna

Första barnet hade i princip inget joller alls mer än pluttrande med läpparna det första halvåret. Sedan, på en dag, satte hon igång med babababababa. Detta var vid 6,5 mån. Hela dagen, och fortsatte så i hög utsträckning de följande månaderna. Medvetna försök till att forma ord kom nog kring 11 mån och då hade hon ca 15-20 ord, även om det bara var t ex schschsch för stjärna t ex. Sedan försvann de orden efter ett par månader och så var hon tyst fram till ca 18-19 mån då hon började prata med ett till två ord i taget. Därefter har utvecklingen skett successivt.

Lillebror har haft diverse ljud för sig sedan födseln i princip, och det där med dada, nana, wawa har kommit smygande från kanske fem-sex månader. Han är nu nio mån, men har inte sagt något medvetet ännu. Han förstår i alla fall enstaka ord. T ex idag så pussade han i luften för första gången när jag frågade om han kunde pussa.

• Farfalla

Oj.. ska se sen om jag hittar vart jag antecknat sådant..

Första barnet kunde säga mamma pappa (med rätt betydelse till oss) bla och "låtsasprat/joller" innan han var 6mån. Sen jollrade han tidigt med.. Dock så fick vi inte ha honom kvar i livet längre än 7månader så några fler ord finns inte..

Andra barnet kunde säga samma saker vid den tiden och nu när hon är 2,3år så pratar hon hur mycket som helst och låånga meningar, sjunger hela björnen sover bla.

Riktiga pratkvarnar med andra ord :) 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden Barnets språk