• MSMA123

Vad för jobb inom sociologi? Du som har sociologisk utb.vad arbetar du med?

Hej!

Jag är inne på att plugga sociologi utbildningen. Förstår att det är en väldigt bred utbildning, men finns det någon här som har pluggat det eller liknande? har du pluggat något extra för att få lite bredare kompetens osv? vad isåfall? det är en väldigt luddig utbildning, jag vill inte plugga flera år och sedan inte få jobb. Dock är jag villig att plugga lite extra kurser utöver utbildningen och även sugen på me HR- utbildning i framtiden. Kan detta ge något och VAD kan jag jobba som/på/med??

Vore väldigt tacksam för svar!!! .-))

Mvh

• Svar på tråden Vad för jobb inom sociologi? Du som har sociologisk utb.vad arbetar du med?
  • luckynumber

saxat från ltu

Var kan jag jobba?

Sociologer behövs inom många områden i samhället. Både i privat näringsliv och offentlig sektor.

Man kan exempelvis jobba inom massmedia, på marknadsförings-, statistik och opinionsinstitut, inom politiska och fackliga organisationer eller med internationella biståndsorganisationer. Det är även vanligt att man jobbar som konsult. Man hittar också sociologer inom kommunala och statliga förvaltningar, arbetsförmedlingen, försäkringskassan och migrationsverket. Sociologer behövs även inom forskningsinstitut och i hela skolväsendet från grundskola till universitet.

Efter utbildningen kan man exempelvis arbeta som affärs-, personal- och kompetensutvecklare, enhetschef, arbets- och projektledare, personalkonsult, rekryterare, handläggare och utredare.

• Madeeleenee

Har läst socialpsykologi som är nära "besläktat" med sociologiska programmet. Läst mycket sociologi med. Väldigt intressant men jobben är det dessvärre sämre med. Socionomerna och personalkonsulterna tar många av jobben. Är det liknande jobb du tänkt dig efter examen så skulle jag nig rek de sistnämnda. Kanske läsa till lite sociologi vid sidan om om du ät intresserad av det.

Svar på tråden Vad för jobb inom sociologi? Du som har sociologisk utb.vad arbetar du med?