• Anonym (Orolig)

Kejsarsnitt pga framfall?

Väntar mitt fjärde barn & har fött mina andra tre vaginalt.
    Har sen trean inte kunnat springa eller hoppa utan att det känts som om något ska ramla ut nere.. Har även till & från en väldig tyngdkänsla neråt.
    Jag har inte fått riktigt framfall ännu med att något hänger ut, men det har nog halkat ner i alla fall & det känns som det bara är frågan om NÄR det kommer titta ut en bit av slidväggen el livmodern:(

Har läst att risken för framfall ökar vid fler förlossningar & därför börjar jag fundera på om man ska be om kejsarsnitt denna gången för att undvika den oerhörda belastning & tyngd det blir vid en vaginal.

Vad tror ni, är det någon av er som tänkt likdant?
    Får man igenom ett ks pga av risk för framfall?

• Svar på tråden Kejsarsnitt pga framfall?
  • Anonym

Jag har också fött fyra barn. När jag väntade fyran fick jag en bristning i slidväggen och det började bukta ut om man säger så. Jag blev då livrädd för just framfall. Då jag även hade jätte problem med hemorrojder fick jag för mig att jag ville föda med kejsarsnitt. Men läkaren sa att det är ingen garanti för att slippa framfall då det mest är själva graviditeten och den tyngden som i såfall orsakar framfallet. Med andra ord kan du få det i alla fall trost KS. Jag valde efter det vaginal förlossning då jag insåg att jag hade haft relativt lätta förlossningar tidigare och inte ville riskera att bli dålig av ett kejsarsnittet. Och det gick faktiskt riktigt bra. Är helt återställd nu fyra månader efteråt. Jag tror inte att läkarna rekommenderar KS bara för att det finns risk för framfall men om du är mycket rädd tycker jag att du skall prata med läkaren om det. Beror säkert på hur illa ställt det är också men det var i alla fall det jag fick veta. Lycka till!

• Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar!
    Jag tänkte jag ska ta upp detta med bm nästa vecka, så får vi se vad hon säger/tycker.

Svar på tråden Kejsarsnitt pga framfall?