• yakumo

Kan man ha varmvatten i ovanjordspool?

Jag tänkte köpa en pool som man tar in på vintern, typ:
    www.clasohlson.com/se/Pool-Proaqua/Pr315000000

Jag tänkte: Kan man även använda denna som en badtunna?
    Dvs kan man fylla den med varmvatten? Antingen om man tar varmvatten från köksblandaren, eller om man gör ett eget värmekraftverk genom att ha en vedeldad kamin i en separat behållare och sen en cirkulationspump.

Vad skulle hända?
    Skulle plasten/gummit i poolen bli så varm och mjuk att den inte håller stabiliteten?
    Går limningarna upp i skarvarna?
    Är det nån som testat?

Tack för input

• Svar på tråden Kan man ha varmvatten i ovanjordspool?
  • Äppelmamma

vattnet blir fort varmt i en sådan pool, solen värmer bra
    du måste dock ha ett poolskydd i bubbelplast på då du inte badar så blir det varmare.

varmvatten från kranen?? låter dyyyyrt och det tar lång tid att fylla
    värmekraftverk med vedkamin?? låter bökigt,invecklat och lite farligt för barn
    hälla HETT vatten i plastpool är inte så lyckat...möjligtvis om du späder ut det kalla vattnet med varmt.     

• yakumo

Det är inte menat för barn.
    Om kompisarnas ungar ska bada så får dom bada i normaltempererat vatten.

• Äppelmamma

då hade jag köpt en vedeldad badtunna,helst med plastinsats så är det lättare att rengöra!
    om det är varma bad så är det det som gäller ( eller utomhusbubbelbad men det är ju lite dyrare :) 

• Fia 28

Badtunnevatten brukar ju vara runt 38 grader och kan inte föreställa mej att plasten ska mjukna upp av det.

• KaSaM

Vanliga linerpooler tål inte alltför varmt vatten, att dessutom fylla en pool på 10-25 kubik vatten som dessutom är varmt när du fyller är ett i princip omöjligt projekt då det inte är direkt vanliga volymer varmvatten som system klarar av att värma upp. En sådan pool fyller man med kallt vatten som sedan värms upp av solen eller cirkulationspump med värme...

• yakumo
    KaSaM skrev 2012-05-08 18:06:39 följande:
    Vanliga linerpooler tål inte alltför varmt vatten, att dessutom fylla en pool på 10-25 kubik vatten som dessutom är varmt när du fyller är ett i princip omöjligt projekt då det inte är direkt vanliga volymer varmvatten som system klarar av att värma upp. En sådan pool fyller man med kallt vatten som sedan värms upp av solen eller cirkulationspump med värme...
    Jag tänkte bygga ett externt vedeldat varmvattenverk. (med cirkulationspump)
    Men min fråga är vad händer med själva poolen om man fyller den med 35-40 graders vatten?
  • KaSaM

Vet att linern i poolen inte tål temperaturer i den skalan, kan luckras upp och helt enkelt gå sönder. Inte alls kul när en ny liner kostar allt mellan 5-15'.

Svar på tråden Kan man ha varmvatten i ovanjordspool?