• ErikaVBG

Pappa dricker! Tacksam för snabba svar.

Hej alla! För att dra detta kortast möjligt. Vi har en dotter som är 3,5 år. Hennes pappa har ett dokumenterat alkoholmissbruk och har börjat dricka igen. Han hade en vuxen person hos sig under valborg som tog hand om vår dotter under tiden han drack. Detta är inte okej, självklart. Min fråga är hur jag ska göra med umgänget?! Vi bor 32 mil ifrån varandra då jag valt att flytta. Just nu har vi 2 veckor var, vilket inte är bra fick jag höra idag. Är det någon som har liknande erfarenhet? Hur ska umgänget se ut rent tidsmässigt?! Självklart måste han sluta dricka först, men jag vill ligga steget före med en plan.

• Svar på tråden Pappa dricker! Tacksam för snabba svar.
  • Anonym (strat)

Hur ska du få honom att sluta dricka undrar jag? Det vet du nog att det inte kommer fungera.

Är i tvist själv nämligen med en pappa som missbrukar alkohol så jag ej vågar lämna barnet hos.
    Har varit hos familjerätten och kommit fram till att farfar har fått plikt att se till pappan på kvällen då han har dottern och sedan rapportera tillbaka till mig

• ErikaVBG

Det undrar jag också. Pratade med familjerätten som helt bollade över ansvaret på mig. Jag får ställa ultimatum helt enkelt. Känns bara så hopplöst.

• Anonym

Usch! Dåligt av sociala att inte ge dig stöd i detta. Men jag håller med om att du inte kan låta honom ha flickan om han dricker.

Har du någon som kan kontrollera så att det stämmer? Tänkte att det kan ju vara svårt för dig som bor så långt bort att hålla koll på hur det ligger till.

• ErikaVBG

Ja, jag hade förväntat mig stöd, råd och kanske att de kunde hjälpa mig att ingripa på ett eller annat sätt. Alltid lättare när du har en "myndighet" i ryggen. Då jag som exfru inte har så mycket att komma med gällande hans drickande. Min mamma bor nära honom och träffar vår dotter när hon är hos sin pappa. Min mamma har sagt vid ett par tillfällen att han varit bakfull eller berusad när de pratat eller när hon lämnat tillbaka dottern till honom.

• Anonym (strat)
    ErikaVBG skrev 2012-05-09 12:38:18 följande:
    Det undrar jag också. Pratade med familjerätten som helt bollade över ansvaret på mig. Jag får ställa ultimatum helt enkelt. Känns bara så hopplöst.
    Jo det är så tyvärr.
    De menar att du är skyldig att skydda ditt barn mot farliga saker (t.ex en pappa som dricker)
    Men sen måste du veta att du kan få ta konsekvenserna av det. Dvs att det ser mycket illa ut i framtida tvist att du hållit barnet borta från sin pappa utan anledning (om de anser att de ej finns en vettig anledning)
    Sen kan man alltid vara noga med att skicka meddelanden, mail till pappan där du visar god vilj,a försöker lösa umgänget på andra vis istället för övernattningar. Det ger Dig en fördel då det visar att du främjar umgänge fast på ett sätt som känns tryggt för dig och barnet i en framtida tvist. Ta allt som gynnar dig via mess, mail så har du nåt att vifta med i tingrätten.
Svar på tråden Pappa dricker! Tacksam för snabba svar.