• Anonym (Galen..)

Sveainkasso!!

Hej,

hoppas ngn kan hjälpa mig, kunde inte betala min elfaktura i tid... sjukskriven och utb blev försenad...

Den gick då till inkasso givetvis,  jag ringde dem och talade om vilket datum jag kunde betala, de vägrade gå med på uppskov då det var ett pågående abonnemang!

Fick en delgivning, brev från socialen, att jag kunde söka bidrag om jag trodde jag kunde vara beviljad till det; vilket jag inte gjorde! Jag skrev på delgivningen, fick svar att inom ett visst antal dagar skulle elen bli från kopplad om jag inte kunde betala, men jag visste att inom den tiden skulle jag hinna det.

Pengarna kom in, jag drog iväg räkningen till Svea Inkasso, lade på lite extra för att vara säker på att ränta och likn skulle täckas. MEN samma dag drogs även original fakturan iväg från mitt konto, hade lagt in den i förväg och missat att ta bort den när inkasso fakturan kom!

Inga problem tänkte jag, de pengarna får jag ju tillbaks!!
    Men nu till problemet, när jag nu ringer till inkasso, samt elbolaget så säger de att ingen överbetalning finns, de 1505:- jag betalade till inkassobolaget var BARA deras avg, och avsåg inte kapitalbelopp, överhuvudtaget?? Då säger jag att med andra ord, om jag inte råkat betala dubbelt så hade min elfaktura ff varit obetald?! Jajamen svarar de då!! Detta tycker jag låter helt sjuuukt, har tyvärr haft med inkasso att göra förut... och det har då aldrig nånsin varit så att inget av kapitalbeloppet legat obetalt EFTER inbetalning till Inkasso utan gäldenären har fått sitt från inkassobolaget och inkasso har betalt pengar för sina avgifter!!

ÄR jag helt dum i huvudet som tycker att detta låter galet, att jag betalt drygt 2700:- för en faktura som kapitalbeloppet var på 1136 ? Och hade jag inte gjort ett misstag och betalat in båda fakturorna så hade ju garanterat min el varit avstängd idag....

Ngn som vet?! Vart kan man vända sig?! De snackar också om att jag fått betala 850:- för en delgivningsman?! Ingen jävla delgivare som vart här.. jag SKREV under och skickade in delgivningen!
    Förlåt, men blir så jäkla upprörd när man bara får idiotiska svar och blir förnedrad i telefon för att man inte kunnat betala i tid! 

• Svar på tråden Sveainkasso!!
  • Anonym

Fick du inga misstankar när inkasso-fakturan du betalade var på ett lägre belopp än originalfakturan?

• Anonym (hehe)

Helt sjukt låter som mig fast ändå olik, hade tydligen inga pengar när autogiro skulle dras, strul med posten gjorde att jag fick brevet sent. När jag väl betalade så blev det försent med betalningen på en dag. En enda dag!
    Då fick jag svea inkasso, de vägrade att minska ner eller dra ner avgiften på något sätt då tydligen elbolaget skickar samma dag som pengarna skulle varit inne.
    Det hela gör att jag ska betala 160 kr i avgift för att jag betalade en dag försent. De flesta andra har en bättre marginal och kan förstå sådana saker som att posten kan vara försenad. Men nej inte varken elbolaget och sveainkasso. Samt att deras kundtjänst är totalt oserviceminded som det går att vara.

• Anonym (Galen..)

Inkasso fakturan var på 1505:- och originalfakturan på 1136:- så nej, stämde ganska bra med kapitalbelopp + inkasso avgifter!!

• Anonym (Galen..)

Precis, deras kundtjänst är bland de mest korkade människor jag vart i kontakt med, hon totalt idiot förklarade mig när jag vill veta VART mina 1505:- gått till, fattar du väl svarar hon att vi tar ut avg, jo absolut säger jag, men jag tog för givet att de dryga 400:- som låg över kapitalbelopps summan var era avg!!
    Då säger hon att jag fått betala 850:- för en delgivningsman?! What, varför frågar jag, jag skrev ju under en delgivning och postade, jo men det fattar du att det tar ju inga två dagar för den att komma fram får jag till svar, UNDER den tiden det tog från att de skickade delgivning och jag skrev på och returnerade så har de deb för delgivningsman!!
    Ärligt talat, t om enl kronofogden ska man akta sig för Svea Inkasso, bland de värsta på marknaden tydligen...  (ringde dit för att fråga vart jag skulle vända mig)

• Anonym (vart där)

Det är helt sjukt hur dem jobbar!!

Vi har aldrig hamnat hos kronofogden o dyl. men i vintras så glömde jagav att betala en grej vi beställde. Den skulle vara betald mitt i en månad och 7dagar efter att den skulle varit betald fick vi ett brev från svea inkasso. Jag betalade in den1 dag efter att vi fått den DÅ kom ännu en räkning om att den var försenad och att  om deminte hade summan inbet senast den xxxxx så skulle det gå till kronofogden. Vi  fick även skriva på ett sånt där delgivningskvitto. Summan betalades på stört och trots det så fick vi ännu en avgift att betalaför att den var försenad!!  

Kollade man utskrivtsdatumet på brevet vi fick så hade det alltså tagit dem 10 dagar att skicka brevet till oss och hur fan ska man då ha en chansatt betala i tid

Vill och orkar du så bestrid det hela!! Vi valde att betala allt och bara få stopp på det innan kronofogden tog över och när jag ringde o pratade med dem såfick man så idiotiska svarDemon     

• Anonym (Galen..)

"skönt" att höra att det inte bara är jag som tycker de verkar vara helt galna...
    Tyvärr kan jag nog inte bestrida då det enda jag har kvar är kvittot på betalningen, underlaget kastade jag när den var betald :( korkat, jag vet! Men enl Svea inkasso så hade de ju inte ens skickat ut ett sånt brev med faktura som betalade in :0 och när hon sa det så insåg jag att det var lönlöst att diskutera, hon plockade summor i luften, det hördes, så väl så att jag frågade om hon hade miniräknaren framför sig så att hon inte gjorde bort sig med sina påhittade summor ;) 

• Anonym

Har aldrig hört talas om att man måste betala originalfakturan och inkassofakturan! 

Har ibland glömt att betala räkningar (när man får nån extra som man inte brukar betala). Och då fått en faktura från inkasso. Då har jag slängt originalet och bara betalat in inkassofakturan.

Låter mycket märkligt måste jag säga! 

• mammaskasper

Jag hade en skuld på 2330kr sen gamla elräkningar jag missat (fråga mig inte hur det kunde bli så mycket) och helt plötsligt var den på 4330kr!!!!
    dom lägger på en räkning på 1500kr som depositionsavgift och sen 500kr som påsättningsavgift.

• Anonym

Vill inkasso ha ännu mer pengar?

Ditt elbolag har överlämnat skulden till inkasso, alltså ska du ha tillbaka pengar av elbolaget. När skulle orginalfakturan ha vart betald? Fick du ingen påminnelse innan inkasso? 

• Anonym (Galen..)

Precis vad jag ville få fram när jag ringde, har den gått till inkasso, betalar man till inkasso, som i sin tur lämnar över kapitalbeloppet till i det här fallet, elbolaget! sen är fakturan slutbetald!!

Jo jag fick påminnelse, men som jag skrev så hade jag då fått noll i sjukpenning än så länge från FK, så jag VISSTE att den skulle gå till inkasso, men elbolaget sa då att då betalar du till inkasso, de behåller sin del, vi får vår, ärendet avslutat! 

Men jag får nu, trots inbetalning till inkasso OCH elbolaget på samma faktura 0:- tillbaks då inkasso behöll hela min inbetalning för "avgifter" och elbolaget slurförde min betalning pga min direktbetalning till dem!

Inga påsättningsavg inbl då de inte stängde av ngn el, och nån jäkla delgivningsman har inte heller varit här...

Även elbolaget säger att det är mycket skumt, de har lämnat min faktura till inkasso, men inte fått pengar därifrån, bara från mig!!           

Svar på tråden Sveainkasso!!