• Emmyl

Någon vars navelsträng gått av under förlossningen?

Vår bebis fick en väldigt tuff start i livet då navelsträngen brast i slutet av förlossningen. Har aldrig hört att det hänt någon annan, och det var enligt förlossningspersonalen väldigt ovanligt. Skulle gärna vilja höra av någon som gått igenom samma sak, och höra er historia.

• Svar på tråden Någon vars navelsträng gått av under förlossningen?
  • Cisslan

Hmm, vet inte riktigt om du vill höra det här men... Det gick ju bra för er!

En släktings navelsträng brast så illa att bebisen dog under förlossningen. Hon fick sedan höra att en sådan bristning hon fick aldrig hänt i Sverige innan. Så nog är det ovanligt alltid.

• Emmyl
    Cisslan skrev 2012-05-08 11:57:28 följande:
    Hmm, vet inte riktigt om du vill höra det här men... Det gick ju bra för er!

En släktings navelsträng brast så illa att bebisen dog under förlossningen. Hon fick sedan höra att en sådan bristning hon fick aldrig hänt i Sverige innan. Så nog är det ovanligt alltid.

Jo, jag vill höra! Som sagt gick det bra för oss. Vet din släkting vad det berodde på att den gick av?
  • Cisslan

Nej, det vet de inte. Men den brast precis vid moderkakan så bebisen fick inget syre!

• abuelita
    Cisslan skrev 2012-05-08 12:02:16 följande:
    Nej, det vet de inte. Men den brast precis vid moderkakan så bebisen fick inget syre!

Vet du om det gjordes amniotomi (hinnsprängning)  på din släkting?

I så fall skulle det kanske kunna vara vasa previa

Det har nämligen just i dag gått upp för mig att det var det som mitt ena  barnbarn råkade ut för när han föddes (han klarade sig dock, tack och lov) , något jag länge misstänkt. 

Här har jag tidigare skrivit om det:  #4043 och  #4044  (inklusive bild på vasa previa)

och i dag här: #5583 , #5584,  #5585

• Cisslan

Tyvärr, det vet jag inte! Är ingen nära släkting så jag vet inga detaljer.

• iser

nja, min dotters navelsteäng var missbildad och växte in i sidan av moderkakan och in i livmodern och släppte i fästet till viss del. Det blev katastrofsnitt pga att henneshjärtljud gick ner till tre.Hon var väldigt medtagen och sjuk efter förlossningen.

• iser
    abuelita skrev 2012-05-08 21:06:11 följande:
    Vet du om det gjordes amniotomi (hinnsprängning)  på din släkting? I så fall skulle det kanske kunna vara vasa previa?  Det har nämligen just i dag gått upp för mig att det var det som mitt ena  barnbarn råkade ut för när han föddes (han klarade sig dock, tack och lov) , något jag länge misstänkt.  Här har jag tidigare skrivit om det:  #4043 och  #4044  (inklusive bild på vasa previa) och i dag här: #5583 , #5584,  #5585

Verkar ju nästan som jag hade vasa previa men ingen sagt det. Första bilden verkar stämma. Är det stor risk att det händer igen? Hur vanligt är det?
  • iser
    iser skrev 2012-05-17 17:50:39 följande:
    Verkar ju nästan som jag hade vasa previa men ingen sagt det. Första bilden verkar stämma. Är det stor risk att det händer igen? Hur vanligt är det?
    Sorry för all mina inlägg på rad. När man har vasa previa så ligger navelsträngen för livmodermunnen? Isåfall hade jag det inte.
  • Bubbibalubbi

Min sons navelsträng gick av när han förlöstes. Personalen blev VÄLDIGT förvånade. Den var dessutom bara 2 dm kort. Han fick plockas ut med kejsarsnitt pga säte (satt säkert så pga den korta navelsträngen), och tack och lov för det. Vågar inte tänka på vad sim skulle hänt annars.

• Emmyl
    Bubbibalubbi skrev 2012-05-18 07:51:01 följande:
    Min sons navelsträng gick av när han förlöstes. Personalen blev VÄLDIGT förvånade. Den var dessutom bara 2 dm kort. Han fick plockas ut med kejsarsnitt pga säte (satt säkert så pga den korta navelsträngen), och tack och lov för det. Vågar inte tänka på vad sim skulle hänt annars.

Såg dom inte att  den var ovanligt kort på ultraljudet?
  • iser

Jag har fått det bekräftat att det var vasa previa jag hade med dottern. Känns ganska skönt att ha en diagnos. Även om  inte navelsträngen brast rakt av så brast blodkärl.  Nu är jag gravid med andra barnet och ska snart föda men känner mig lugn. Denna gång har de kollat moderkaka och navelsträng många gånger med UL.

• Emmyl
    iser skrev 2012-08-23 12:04:58 följande:
    Jag har fått det bekräftat att det var vasa previa jag hade med dottern. Känns ganska skönt att ha en diagnos. Även om  inte navelsträngen brast rakt av så brast blodkärl.  Nu är jag gravid med andra barnet och ska snart föda men känner mig lugn. Denna gång har de kollat moderkaka och navelsträng många gånger med UL.

Fast jag hade ingen blödning, utan den navelsträngen gick av vid förlossningen.
  • iser

Anledningen till blödningen var att navelsträngskärl lossnade för mig. Vet de vad det berodde på att navelsträngen lossnade? Gick hela navelsträngen av rakt av?

• Emmyl
    iser skrev 2012-08-23 12:33:26 följande:
    Anledningen till blödningen var att navelsträngskärl lossnade för mig. Vet de vad det berodde på att navelsträngen lossnade? Gick hela navelsträngen av rakt av?

Ja, den gick av helt. Ingen vet, inget tydde på att något var fel.
  • Jansson87

Såg att detta var ett ganska"gammalt" inlägg men jag fick i September en dotter vars navelsträng brast under förlossningen. lyckligtvis gick allting efter omständigheter bra.Även jag fick svaret att "det händer" men när jag frågade hur ofta ville de ej ge mig något svar.. Och när jag frågade om det skett under deras arbetsliv var svaret Nej. Berättar det jag vet:

Tydligen har navelsträngen vuxit fel i mig, den har vuxit i barnets hinna istället för direkt ifrån moderkakan, så den var tunn som en strumpbyxa. 
    När hon föds har hon navelsträngen runt halsen och BM tar undan den och då brister den, Flickan tappar ju sitt blod och blodet hon ska ha ifrån navelsträngen, och hamnar akut inne på IVA/Neontal avdelningen hon är född i v 41+6 tror jag.. 
    Hon får blod transaktioner och blir efter en veckas vistelse bra. 
    Hos mig så fastnade Moderkakan och de får göra en "vaken operation" där jag använder lustgas och "gräva" ut moderkakan. Jag får säkerligen diverse mediciner både under och efter detta.

Men vi återställs alla och mår idag bra. Däremot är jag nu fundersam över om de kanske kan upptäcka detta på RUL om jag nu skulle skaffa fler barn?

Så nu undrar jag ju självklart har du skaffat fler barn? Och hur har det gått det gångerna? 

Svar på tråden Någon vars navelsträng gått av under förlossningen?