• minafinastebarn

    Kan kaninerna va ute året om??

    Vi har 5 kaniner...

    2 st lejonhuvade vädurar som fick va ute sommartid, som vi sedan tog in.

    I höstas köpte vi 3 Belgiska jättar. De stor ensamma i en ladugård. Vi valde att ha dom inne under höst/vinter då de ej hunnit få päls som skyddar under vinter.
    Finns inte tillräckligt stora burar så de går lösa i ett rum (läs: som vi offrat haha)

    Nu håller vi på o bygger en kaningård. Stor nog åt alla 5, fast de stora och små är åtskillda för att slippa bråk.
    Kaningården byggs mot ett förråd, där vi sågar upp hål i väggen så de har möjlighet att gå in o värma sig.

    Jättarna kan ju va ute året om... men klarar vädurarna det? Känns mer synd om dom :) Tänker på när det blir minus 10-20 grader...

    VAD bör vi mer tänka på nu när vi håller på o bygger?? Behöver vi isolera förrådet?? Behöver vi ha en värmare igång där inne?

    En sak till... kaninerna får morötter, sallad, gurka.. beror på vad vi har hemma... Varje morgon + kväll.
    Samt pellets och fri tillgång till hö och vatten.

    OK att dra ner på grönsakerna till EN giva/dag?  

    Tacksam för alla svar o tips!!!                   

  • Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??
  • Tudor 05

    jag skulle vilja svara kort och gott "ja" ;) haha

    Dvärgvädurar etc kan bo ute året runt. Jag har alla mina kaniner ute. de bor i vanliga träburar. Det enda som är att man bara ska ha galler fram och sidorna ska vara täckta. samt att buren måste vara upphöjd från marken.
    Det är ju bra att ha en bolåda eller ett rum i buren som är utan galler.

    sen är det bara att mosa in massa halm på vintern ;)
     De klarar sig jättebra.       

  • minafinastebarn

    Jag vet ju egentligen att de kan va ute... Men jag är hönsig :)

    Själva utedelen/gården är ju direkt på gräset. Men deras bohus blir ku inne i vårat förråd. Så när de hoppar in i hålet hamnar de i sina vanliga burar inne i vårat förråd.

    Hur mkt/ofta ger du grönsaker? Vi ger morgon + kväll. Kan man dra ner på det?

    Vi ger även vanlig pellets.. Ska men ge annat eller blanda med annat? Tex rabbfor?

  • Fanny b

    Jag ger mina kaniner grönsaker vid ett mål, vid det andra får de pellets. Jag ger mina kaniner ett dyrt märkesfoder för kaniner, har också gett ett billigare pellets. Jag tror att det dyrare fodret egentligen är bättre än det billigare, men mina kaniner föredrar det dyrare. 
    Jag ser ingen anledning till att blanda in annat i pelletsen.

  • Miloxan

    Alla våra kaniner har alltid bott ute året runt, allt från hermeliner till vädurar. Man kan isolera "boet" men man ska inte ha någon värmare på, temperaturskillnaderna är värst samt blåsten. Om de får stå ute året runt reglerar de pälsmängden efter det. Det viktiga är att det ska vara dragfritt, under vintern sak det finnas mycket halm att gräva ner sig i, få rumstempererat vatten 2 ggr/dag, fri tillgång till hö och mat, grönsaker, frukt1 ggr/dag. Tänk bara på att te x morätter inte ska ligga kvar i buren, de bildar nåt gift eller nåt när de fryser till (dottern nämde något om det)

    Våra kaniner har inte haft isolerade burar men har hängt för trasmattor eller dyligt när det blåst som värst. Våra har överlevt minus 25-27 grader ute. På vintern får de ibland ljummen potatis eller ljummen havregrynsgröt, det gillar de :)

  • Miloxan

    Vi ger endast pellets och det ska inte vara några mängder några matskedar bara till de större kaninerna, hö är huvudfodret. Edel pellets  köps i 20 kg säckar på vissa ställen, vi köper på Dalviks kvarn men vet inte om det finns överallt....gurka ska man vara sparsam med då de kan bli lösa i magen av det. 

  • minafinastebarn

    Har läst 1dl pellets om dan?

    Testat potatis, gillar de inte. Sallad, gurka o tomat funkar utmärkt för deras magar.
    Banan älskar de allihopa!! Men ger bara ibland.

    Så att isolera är inte jätteviktigt, bara det är dragfritt?

    Anledningen till att jag haft dom inne är att de inte hunnit få päls o klara vintern.
    De ska få flytta ut snart o då följer ju pälsen med dom till vintern..

  • Miloxan

    Isolering är inte så viktigt, dragfritt och massor med halm på vintern funkar. Min dotter älskar kaniner men brukar säga att de är lite dumma oxå. Har de en bur med egen "utegård" så häckar de ute oavsett väder så det bästa är oxå att ha möjlighet att stänga igen mot utegården när vädret är som sämst. 

    Mängden pellets beror på storlek på kaninen,  

Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??