• pippilirum

Ni som samsover och liggammar!

Min dotter är nu en vecka gammal och sover mellan oss i dubbelsängen då hon absolut inte vill ligga ensam i spjälsängen. Jag ammar henne liggande på natten och jag somnar alltid om nästan direkt när hon fått bröstet. Nu har jag flera gånger vaknat och hon har då legat på sidan och nästan tippat över på magen. hur har ni andra gjort? Har ni hållit er vakna under amningen och sen lagt barnet på rygg en bit ifrån er eller har ni snuggelnest (eller vad det heter)? Ska jag sluta liggamma och försöka vänja in spjälsängen? Jag är livrädd att hon ska rulla över på mage och hamna med ansiktet ner i madrassen och kvävas. Sonen sov i spjälsäng från dag 1 så det var aldrig ngt problem då.

Hoppas på era smarta råd!

• Svar på tråden Ni som samsover och liggammar!
  • tulip79

Jag hade sonen på min mage ca den första månaden. Sen låg han bredvid mig i sängen, jag hade armen kring honom så att jag vaknade av minsta rörelse han gjorde. Ofta somnade jag under amningen, men kom på att sätta mobillarmet på 15 min så jag vaknade och kollade om han var klar då så jag kunde stänga BH o han sova vidare om han var klar med maten.
    Nu när han är ett halvår sover han nästan bara så sidan, tror att han gjort det så gott som hela tiden. På sistone har han däremot börjat trycka ner ansiktet i madrassen medan han sover på sidan. Kommer han över på mage vaknar han och klagar. Han har sovit i egen säng sedan han var 4-5 mån. Men det händer titt som tätt att jag fortfarande somnar vi nattamningen och han fortsätter sova i vår säng då. På sidan.

• pippilirum
    tulip79 skrev 2012-05-08 12:20:53 följande:
    Jag hade sonen på min mage ca den första månaden. Sen låg han bredvid mig i sängen, jag hade armen kring honom så att jag vaknade av minsta rörelse han gjorde. Ofta somnade jag under amningen, men kom på att sätta mobillarmet på 15 min så jag vaknade och kollade om han var klar då så jag kunde stänga BH o han sova vidare om han var klar med maten.
    Nu när han är ett halvår sover han nästan bara så sidan, tror att han gjort det så gott som hela tiden. På sistone har han däremot börjat trycka ner ansiktet i madrassen medan han sover på sidan. Kommer han över på mage vaknar han och klagar. Han har sovit i egen säng sedan han var 4-5 mån. Men det händer titt som tätt att jag fortfarande somnar vi nattamningen och han fortsätter sova i vår säng då. På sidan.
    Min dotter föredrar helt klart att ligga på sidan. På dagarna när jag kan kolla till henne är det ju lugnt men nätterna... smart det där med mobillarmet! Ska testa det i natt. Tack!
  • Duckan

Kan inte minnas att Siri nånsin rullade över till mage i den tidiga åldern så det var inget problem att ligg-amma och somna om för mig.

• Duckan

Går det att bulla upp med nåt litet så hon får motstånd och inte kan rulla?

• skogsvitter

Håller med Duckan, bulla upp lite motstånd så att hon inte kan rulla. Så gjorde jag när jag liggammade. De har då sovit på sidan.

• Giraff

Kan tipsa om att ta ett litet mjukisdjur och ha som rullmotstånd!

Då kan mjukisen följa med till spjälsängen när det är dags för bebisen att flytta dit, som lite extra trygghet.

• pippilirum

Jag tror att hon rullat runt då jag lagt över mig på rygg i sömnen och inte legat kvar som motstånd eller vad man ska säga. Ska testa att bulla upp lite. Vad använde ni som motstånd? Babynest, är det ngt att ha?

• Mialinnea

Jag rullade en liten filt och bullade upp med så att hon inte skulle rulla runt på magen. 

• tulpanen11

I Sverige rekommenderas att barnen sover på rygg, men i Finland rekommenderas att de sover på sida, för då rinner spyor ut ifall de skulle råka spy. Så att hon sover på sida är nog inte någon fara. Försök sätta knäna uppdragna så att fötterna kommer lite framåt, mot dig så rullar hon inte framåt. Eller så tar du ett mjukisdjur med som får ligga mellan er, då luktar ju det också mamma och inger trygghet.
    Går också att använda en ihoprullad handduk, både framför och bakom ryggen.
    Jag somnar alltid när vi ammar på natten :)

• Majlisen

Jag samsover och nattammar min 7-månaders i liggställning och har alltid gjort! Hon har också alltid velat somna på sidan, men rullade aldrig över förens vid 4 mån då hon började rulla. Då vände jag tillbaka när jag upptäckte det. Men lägg något som gör att hon inte kan rulla över :) sålänge ni inte störs av det tycker jag att ni ska fortsätta, min BVC läkare sa att det var jättebra då våra sömcykler synkas och man får bättre sömn när man samsover/ammar, sålänge inte barnet störs. Min numera sjumånaders väcker mig sällan för bröstet numer, utan jag vaknar av att hon suger tag om bröstet, brukar klappa om henne och somna om själv medan hon snuttar klart :) Enda gången hon väcker mig är om jag ligger med ryggen åt och då drar hon mig i håret ligger jag på rygg, vänder hon sig på mage och börjar klättra på mig, haha

Svar på tråden Ni som samsover och liggammar!