• saturnina

Blodtransfusion biverkningar?

Är det någon som vet om man kan få biverkningar av en blodtransfusion? Efter den jag fick trodde jag att jag skulle må bättre, men har varit lika trött sen dess, ibland värre. Direkt efter fick jag mitt livs första urinvägsinfektion, samtidigt en ond lymfkörtel som växte sig till 1 dm. Den har nu krympt, bara ca 2 cm kvar. Jag är trött nästan varje dag, ibland kommer tröttheten vid 10 på morgonen, ibland klarar jag mig halva dan. Min kroppstemp är onormal, normalt ligger jag på under 37, numer går den mellan 37,3 och 38,1. Jag har haft tinnitus i tre veckor. Med tanke på att blodvärdena ser bra ut, varför mår jag inte bra? Givetvis har jag varit hos vårdcentralen flera gånger men de hittar inget. Någon?

• Svar på tråden Blodtransfusion biverkningar?
  • Bemmy

Varför fick du blod?

Reaktioner på blodtransfusioner kommer i anslutning till transfusionen, och brukar vara av allergisk art (antingen reagerar man på antikroppar i det blod man får, i sällsynta fall kan feber och frossa bero på att det växer bakterier i blodet).  Jag tror inte att dina symtom beror på det blod du fick.

Har tyvärr inga svar på varför du inte mår bra, det är ganska diffusa symtom, som kan vara allt mellan himmel och jord. Vad har du fått för information från dina läkare?

• Starkast

Jag har inte kännt mig piggare förens efter flera veckor faktiskt.
    Det är som om kroppen varit så van att vara sliten att det tar ett tag innan den fattar att den inte är det längre.

Symptomen du har måste inte bero på blodet du fått, det finns ju en orsak till att du behövt det alls.
    Men om det känns så obehagligt bör du nog gå vidare med det. Något gör ju att kroppen reagerar som den gör. Kanske just din kropp inte trivdes med just det blodet från just den människan? Man kan få så konstiga reaktioner på typ allt idag.    

• saturnina

Jag fick en blodtransfusion pga akut blodbrist (anledning okänd). Jag mådde sämre efter blodtransfusionen, men det kanske berodde på att jag fick någon infektion också. Under några dagar kunde jag inte gå upp ur sängen. Läkarna sa att det förmodligen berodde på stress (?). 

Efter ett par månader mår jag lite bättre, dock fick jag tinnitus i samband med att jag mådde dåligt och det släpper tyvärr inte. Läkarna tror att det beror på stress (?).

Så fort läkare inte kan ge en ordentlig förklaring så säger de stress...     

• Anna Britt

Hej ?Saturnia!?

Du skrev ett inlägg 2012 ang blodtransfusion och tinnitus.

Jag är nyopererad och behövde efter operationen blodtransfusion. Tyvärr har jag i samband med detta fått tinnitus !!! Jag undrar om din tinnitus orsakad av blodtransfusionen :anemi försvann? Eller är den permanent ?

Mvh Anna

Svar på tråden Blodtransfusion biverkningar?