• Eliin80

Barnen drack sur mjölk

Usch, vad jag känner mig hemsk, men jag visste ju inte...Barnen, 1 och 3 år, drack idag mjölk till middagen. Den stora tjejen sa att mjölken smakade konstigt och att det var saker i den. Då hällde jag ut den och såg småsmå klumpar i botten på glaset. Tog mjölken från den lilla också, men där var det inga klumpar. Men såg sen i mjölkpaketet att det var massor av såna små klumpar på ena sidan av paketets insida och det luktade illa. Mjölken går ut idag, så det är ju himla dåligt! Men kan ungarna bli sjuka av det här? Skulle gissa att den lilla fick i sig max en halv dl och den stora 1 dl innan hon tyckte att den smakade dåligt.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden Barnen drack sur mjölk
  • Nyfiken gul

ingen fara. Möjligtvis kanske dom kan få lite magknip, men i övrigt händer ingenting.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • finallly

Nä ingen fara.

Förr(lr fortfarande?) gjjorde man ofta pannkakor på mjölk som blivit lite sur.  

• Nyfiken gul

En tanke och ett tips - om mjölken blir sur samma dag den går ut eller dagen före så beror det oftast på att det finns bakterier i kartongen som inte ska vara där. Drick aldrig direkt ur kartongen och häll aldrig tillbaka mjölk i kartongen som tex stått i ett glas . (ett barn tar en klunk tex och är nöjd sen)  och låt aldrig mjölken stå framme  - häll úpp mjölk direkt från kylskåpet och ställ sedan tillbaka mjölken direkt. Den håller längre om man är noga med såna här saker.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Benjy
    Nyfiken gul skrev 2012-05-08 18:45:27 följande:
    En tanke och ett tips - om mjölken blir sur samma dag den går ut eller dagen före så beror det oftast på att det finns bakterier i kartongen som inte ska vara där. Drick aldrig direkt ur kartongen och häll aldrig tillbaka mjölk i kartongen som tex stått i ett glas . (ett barn tar en klunk tex och är nöjd sen)  och låt aldrig mjölken stå framme  - häll úpp mjölk direkt från kylskåpet och ställ sedan tillbaka mjölken direkt. Den håller längre om man är noga med såna här saker.
  • Eliin80

Åh, vad skönt! Vi är noga med allt det du skriver nyfiken gul. Däremot misstänker jag att vår kyl inte håller tillräckligt kallt längst upp. Får bli ommöblering i kylen nu.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
Svar på tråden Barnen drack sur mjölk