• Anonym

Mat- och sovtider för en ettåring. Snälla hjälp.

Har en ettåring som har börjat krångla vad gäller mat- och sovtider. Eller, barnet krånglar inte men inget fungerar längre. Fram tills nyligen vaknade hon oftast innan 6, ammades, frukost vid 8, middagslur 10-12 och lunch efter det, mellanmål och en till middagslur på em och så middag vid 18.

Nu har hon börjat sova lite längre på morgonen, till 7 ungefär. Det gör att hon inte vill sova på förmiddagen så vi började med en middagsvila som då hamnar ungefär 12.30-14.30. Problemet är lunchen. Hon blir så trött att hon knappt orkar äta om vi ger lunchen 11.30-12, men ger vi den tidigare, säg 11, så är hon inte hungrig nog att äta ordentligt. Äter hon dåligt med lunch så blir mellanmålet större, och då blir middagen lidande. Förskjuter vi middagen blir hon för trött igen, så det fungerar inte heller.

Då och då vaknar hon tidigt och då sover hon 10-11.30 ungefär, och de dagarna äter hon ganska bra så hon borde ju vara hungrig. Jag vet bara inte hur jag ska göra för att få rätsida på det här. Till saken hör att hon växer inte så bra så det är viktigt att hon äter ordentligt och bra mat.

En dag kan se ut som följer. Tips på hur jag kan göra för att få in mer mat när barnet är pigg vore fantastiskt:

6.00: vaknar till och ammas. Somnar om och sover med mig i en timme till.
    7.00: går upp
    8:00: frukost, smörgås och välling. Hon är inte hungrig tidigare.
    11.30: Lunch, hemlagad mat. Ofta blir det väldigt lite och hon är trött och ledsen.
    12.30 - 14.30: sover middag
    15.00: mellanmål, banan och smörgås eller gröt med frukt.
    18.00: middag, hemlagad mat med frukt till efterrätt
    19.00: välling
    20.00: sover för natten och ammas. Ammas ytterligare en gång de flesta nätter.

Tack på förhand.
    /Smått desperat och orolig mamma 

• Svar på tråden Mat- och sovtider för en ettåring. Snälla hjälp.
  • Anonym (Anna)

De dagarna hon sover länge (och alltså bara sover en dagslur)  skulle jag ge frukost, mellis, (sova) lunch, middag, kvällsmat Tokigt va?! 
    Jag kan tänka mig att hon kanske äter bra med lunch då och att middagen blir lidande, eller att ni ger middagen senare och enbart ammar eller ger välling (eller en kombination men iaf bara ett mål och inte två)?
    När vår tjej var liten hade vi massa krångel med mat och sömn och det som underlättade var att ge mest frukt & mellis och oftast bara en måltid med lagad mat. Hon åt alltså bäst av mellis när hon var lite trött så jag kände ju att jag inte hade nåt val  
    Och för er tjej som behöver gå upp i vikt skulle jag verkligen lägga reglerna åt sidan och bara ge det ni vet funkar. För det som ställer till det är väl att ni vill ge maten på ett vist sätt eller hur? Det är inte det viktiga, det viktiga är att hon får i sig nåt överhuvudtaget.

• Giraff

Vet du, jag tycker du ska sikta på att behålla sovstunden på förmiddagen (bara!) och gå och lägga henne lite tidigare på kvällen istället. 

Vår äldsta pojke sov på förmiddagarna tills han började på förskolan, då rättade han in sig i att sova efter lunch istället. Jag vet faktiskt en del förskolor som har vilan på förmiddagen istället för efter lunch, så det är ett väl beprövat koncept för många barn.

Så då blir det ju såhär ungefär! (På en höft, alltså. Som förslag)

6 Morgonamning 
    7 Frukost 
    9.30 Mellanmål 
    10 -12 SOVA
    12 Lunch 
    14.30 Mellanmål 
    17. Middag 
    ca 18.30-19. Välling, sen sova för natten! 

• Anonym

Tack för svaren! Problemet med att sova på förmiddagen är att det fungerar bara om hon vaknat väldigt tidigt, dvs 5 eller så. Vaknar hon senare (vilket jag hemskt gärna vill, jag är mer död än levande om jag går upp 5) blir hon inte trött förrän 11-11.30. Men ni kanske är något på spåren med ett mellanmål på förmiddagen. Jag har försökt någon gång, men hon ville inte ha då. Ska nog försöka igen men då ta det lite senare, kanske 10.30. Sen sova och lunch när hon vaknar. Så här kanske:

6.00: morgonamning
    7.30: frukost (ska försöka tidigarelägga frukosten jämfört med nu)
    10.30: mellanmål
    11.00-13.00: sova
    13.15: lunch 
    15.30: mellanmål
    18:00: middag
    19:00 välling (det brukar inte bli några enorma mängder, det är mest som påfyllning de dagar hon ätit lite på middagen) 
    20:00: amma och sova

Detta vore bra eftersom det då blir ytterligare ett mellanmål jämfört med nu. Hur mycket och vad brukar ni ge som mellanmål? Hon är lite svår med maten, något som hon slukat ena dagen tittar hon inte åt nästa så det är knepigt att hitta på något som alltid fungerar. Det enda som alltid går är gröna ärter och ost. Ost är ju bra, men ärter är lite magert tycker jag. Jag vill att hon ska få i sig fett och protein och det tycker jag är lättare att få in i riktig lagad mat än i mellanmål. Ägg hade varit suveränt men det tål hon tyvärr inte. Och just ja, maten måste gå att peta i sig med fingrarna för fröken vill inte bli matad.

• Anonym

Min spontana reaktion va gröten vid 15 och middag vid 18.00 kanske är rätt tungt. Kanske något lättare mellanmål vid 15? Då äter hon ju ordentligt middag tänkte jag.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-08 22:38:57 följande:
    Min spontana reaktion va gröten vid 15 och middag vid 18.00 kanske är rätt tungt. Kanske något lättare mellanmål vid 15? Då äter hon ju ordentligt middag tänkte jag.
    Det brukar fungera konstigt nog. Jag brukar inte göra någon gigantisk portion gröt. Det är om lunchen varit total katastrof som det inte finns någon botten i henne vid mellanmålet och då blir middagen lidande.
  • Anonym (Lisa)

Jag har också en ettåring hemma

Hennes dag ser ut så här:

06 vaknar
    07 frukost
    09-10 sova
    10 frukt
    11. Lunch
    12-13. Sova
    13 mellis
    15 middag
    17.30 kvällsmat (gröt)
    18.00 sova.

Nu kommer jag sticka ut hakan och säga att du kanske inte borde amma henne vid 06 utan kanske kliva upp då. Då kommer hon äta frukost tidigare och även äta lunch tidigare ochs sedan sova. Hon är ett år och ammas flera gånger under dygnet.

Om du vill fortsätta amma så tycker jag att du kan byta plats på lunch och mellis:

11.30: mellanmål, banan och smörgås eller gröt med frukt.
    15.00:  Lunch, hemlagad mat. 
    19.30: välling

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2012-05-08 22:45:58 följande:
    Jag har också en ettåring hemma

Hennes dag ser ut så här:

06 vaknar
    07 frukost
    09-10 sova
    10 frukt
    11. Lunch
    12-13. Sova
    13 mellis
    15 middag
    17.30 kvällsmat (gröt)
    18.00 sova.

Nu kommer jag sticka ut hakan och säga att du kanske inte borde amma henne vid 06 utan kanske kliva upp då. Då kommer hon äta frukost tidigare och även äta lunch tidigare ochs sedan sova. Hon är ett år och ammas flera gånger under dygnet.

Om du vill fortsätta amma så tycker jag att du kan byta plats på lunch och mellis:

11.30: mellanmål, banan och smörgås eller gröt med frukt.
    15.00:  Lunch, hemlagad mat. 
    19.30: välling
    Jag vill inte sluta amma. Hon har inte fyllt 1 år ännu (skrev ettåring för enkelhetens skull) och hon ammar 2-3 gånger per dygn. Det tycker jag inte är mycket. Jag vill gärna behålla amningen ett tag eftersom hon äter så dåligt, så det känns skönt att veta att hon får i sig lite bröstmjölk också. BVC är inne på samma linje som jag där.

Idag ska vi försöka oss på nya rutiner. Det blev en ganska stor portion gröt med fruktpuré till frukost, så tänkte jag erbjuda lite smörgås vid 10-10.30. Sen sova och lunch när hon vaknar. Får se hur det går. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2012-05-09 08:59:10 följande:
    Jag vill inte sluta amma. Hon har inte fyllt 1 år ännu (skrev ettåring för enkelhetens skull) och hon ammar 2-3 gånger per dygn. Det tycker jag inte är mycket. Jag vill gärna behålla amningen ett tag eftersom hon äter så dåligt, så det känns skönt att veta att hon får i sig lite bröstmjölk också. BVC är inne på samma linje som jag där.

Idag ska vi försöka oss på nya rutiner. Det blev en ganska stor portion gröt med fruktpuré till frukost, så tänkte jag erbjuda lite smörgås vid 10-10.30. Sen sova och lunch när hon vaknar. Får se hur det går. 
    Det är bara att komma ihåg att fortsätta va flexibel Det är när man hakar upp sig på att det ska va på ett visst sätt som det kan bli jobbigt. Du verkar ju ha stenkoll på hur er dotter funkar :) fast ibland är de ju lite...oregelbudna, men det är bara att vänja sig vid det :) Hon kommer antagligen "krångla" lite med sömnen tills hon orkar gå över till bara ett sovpass om dagen.
    Amning rekommenderas till två år så du har ingen brådska där.  
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-05-09 20:51:46 följande:
    Det är bara att komma ihåg att fortsätta va flexibel Det är när man hakar upp sig på att det ska va på ett visst sätt som det kan bli jobbigt. Du verkar ju ha stenkoll på hur er dotter funkar :) fast ibland är de ju lite...oregelbudna, men det är bara att vänja sig vid det :) Hon kommer antagligen "krångla" lite med sömnen tills hon orkar gå över till bara ett sovpass om dagen.
    Amning rekommenderas till två år så du har ingen brådska där.  
    Ja, klart man måste vara flexibel. Hon brukar få sova och äta ganska mycket när hon vill men ibland har vi fått styra upp lite, tex vill vi inte att hon sover för sent på em för då sover hon inte på natten. Det är inte så att jag vill ha ett fixt schema som inte kan ändras, jag är bara ute efter en ungefärlig struktur som fungerar. Ett sovpass har hon redan haft ett tag, då strax efter lunchen. Nu ska jag fösöka lägga det innan lunch istället.

Dagen gick ok, så vi verkar vara något på spåren. Jag tror dock att vi får tidigarelägga middagen och skippa mellanmålet på em. Lite problematiskt blir det eftersom en av oss alltid jobbar på vardagar och då kommer hem kring 17 så det blir lite bökigt att hinna fixa mat till 17. Men det får vi lösa på något sätt.

Stort tack för all input jag fått. Jag har fått lite idéer att jobba med, det känns bra. 
Svar på tråden Mat- och sovtider för en ettåring. Snälla hjälp.