Mat- och sovtider för en ettåring. Snälla hjälp.
Har en ettåring som har börjat krångla vad gäller mat- och sovtider. Eller, barnet krånglar inte men inget fungerar längre. Fram tills nyligen vaknade hon oftast innan 6, ammades, frukost vid 8, middagslur 10-12 och lunch efter det, mellanmål och en till middagslur på em och så middag vid 18.
Nu har hon börjat sova lite längre på morgonen, till 7 ungefär. Det gör att hon inte vill sova på förmiddagen så vi började med en middagsvila som då hamnar ungefär 12.30-14.30. Problemet är lunchen. Hon blir så trött att hon knappt orkar äta om vi ger lunchen 11.30-12, men ger vi den tidigare, säg 11, så är hon inte hungrig nog att äta ordentligt. Äter hon dåligt med lunch så blir mellanmålet större, och då blir middagen lidande. Förskjuter vi middagen blir hon för trött igen, så det fungerar inte heller.
Då och då vaknar hon tidigt och då sover hon 10-11.30 ungefär, och de dagarna äter hon ganska bra så hon borde ju vara hungrig. Jag vet bara inte hur jag ska göra för att få rätsida på det här. Till saken hör att hon växer inte så bra så det är viktigt att hon äter ordentligt och bra mat.
En dag kan se ut som följer. Tips på hur jag kan göra för att få in mer mat när barnet är pigg vore fantastiskt:
6.00: vaknar till och ammas. Somnar om och sover med mig i en timme till.
7.00: går upp
8:00: frukost, smörgås och välling. Hon är inte hungrig tidigare.
11.30: Lunch, hemlagad mat. Ofta blir det väldigt lite och hon är trött och ledsen.
12.30 - 14.30: sover middag
15.00: mellanmål, banan och smörgås eller gröt med frukt.
18.00: middag, hemlagad mat med frukt till efterrätt
19.00: välling
20.00: sover för natten och ammas. Ammas ytterligare en gång de flesta nätter.
Tack på förhand.
/Smått desperat och orolig mamma