• Anonym (Sluskan)

Städerskor - hur står ni ut med er själva?

Jag har efter att ha varit mammaledig och sedan arbetslös fått ett jobb som städerska. Jag är anställd på ett städföretag och jobbar hos olika kunder, både ute på företag och hos privatpersoner. Det känns bra att ha ett jobb men jag mår fruktansvärt dåligt av att städa. Hur man än vrider och vänder på det så är städare det "lägsta" jobbet av alla statusmässigt, möjligtvis är hemtjänst och telefonförsäljning lägre.

Jag tycker det är så förnedrande att ta hand om andras skit, ja jag vet att det är viktigt men likväl förnedrande. Det är ju ett jobb som alla kan utföra och som det inte krävs någon som helst iq för. Jag skäms för mitt arbete och jag har börjat ljuga att jag jobbar med personalfrågor på ett städföretag när någon frågar vad jag jobbar med. Inte ens min sambo vet utan tror jag arbetar som personaladministratör och är stolt över mig. Jag har sagt att jag i bland måste hoppa in när någon städare är borta men att jag sällan städar själv.

Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Hur klarar ni andra som städar att trivas med ert jobb? Känner ni er förnedrade?

/Sluskan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 20:40
    Jag vill inget hellre än att sluta känna så här. Jag vet inte hur jag ska få bort känslan av förnedring.

• Svar på tråden Städerskor - hur står ni ut med er själva?
  • Anonym

Var glad att du har ett jobb. Byter gärna med dig så kan du vara arbetslös och känna hur det är att tillhöra sämhällets bottenskrap

• Kjellgren

Du tänker fel - tänk i stället att ditt arbete är en förutsättning för att andra ska kunna sköta sina job - och det är väl jättebra.

Var stolt över ditt jobb! Jag skulle aldrig drömma om att se ner på städerskor, de gör sitt jobb och jag gör mitt. Så länge man gör sitt jobb bra så kan man vara stolt över det.

• Friedegard