• Anonym (Sluskan)

Städerskor - hur står ni ut med er själva?

Jag har efter att ha varit mammaledig och sedan arbetslös fått ett jobb som städerska. Jag är anställd på ett städföretag och jobbar hos olika kunder, både ute på företag och hos privatpersoner. Det känns bra att ha ett jobb men jag mår fruktansvärt dåligt av att städa. Hur man än vrider och vänder på det så är städare det "lägsta" jobbet av alla statusmässigt, möjligtvis är hemtjänst och telefonförsäljning lägre.

Jag tycker det är så förnedrande att ta hand om andras skit, ja jag vet att det är viktigt men likväl förnedrande. Det är ju ett jobb som alla kan utföra och som det inte krävs någon som helst iq för. Jag skäms för mitt arbete och jag har börjat ljuga att jag jobbar med personalfrågor på ett städföretag när någon frågar vad jag jobbar med. Inte ens min sambo vet utan tror jag arbetar som personaladministratör och är stolt över mig. Jag har sagt att jag i bland måste hoppa in när någon städare är borta men att jag sällan städar själv.

Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Hur klarar ni andra som städar att trivas med ert jobb? Känner ni er förnedrade?

/Sluskan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 20:40
    Jag vill inget hellre än att sluta känna så här. Jag vet inte hur jag ska få bort känslan av förnedring.

• Svar på tråden Städerskor - hur står ni ut med er själva?
  • Anonym

Var glad att du har ett jobb. Byter gärna med dig så kan du vara arbetslös och känna hur det är att tillhöra sämhällets bottenskrap

• Kjellgren

Du tänker fel - tänk i stället att ditt arbete är en förutsättning för att andra ska kunna sköta sina job - och det är väl jättebra.

Var stolt över ditt jobb! Jag skulle aldrig drömma om att se ner på städerskor, de gör sitt jobb och jag gör mitt. Så länge man gör sitt jobb bra så kan man vara stolt över det.

• Friedegard

Jag har tagit hjälp av ett städbolag när jag var hemma och mammaledig och jag kan säga att det räddade mitt äktenskap (nåja nästan). Inget tjafs om vem som skulle städa vad och vem som gjorde det sist, så mkt skönare. Vi är inte rika eller tjänar speciellt bra, det var städning eller en utlandssemester, då valde vi städning. 

Jag skulle aldrig se ner på folk pga vad de de jobbar med, jag vet att det sällan avspeglar ens IQ. Jag har träffat många idioter som har pluggat på universitet, man behöver inte vara smart  för att ha högskolepoäng. Lätt att jag hellre hade jobbat som städare än att vara arbetslös. Dessutom hade jag hellre varit städare än att jobba på mcdonalds eller telemarketing.

• Anonym (svea)

Men herre min je, ja var ska jag börja? Jag jobbar med städning på deltid på samma ställe där min egna firma( inte städ utan annat) har kontor, why not få in lite mera timmar liksom? Som egenföretagare är man inte heller så picky med jobb. Ja inte jag iaf ;) jag har aldrig känt som du o kan förstå att det är jobbigt, men du måste nog söka inom dej vad det är så förnedrande med städjobb Att du inte ens kan tala om det för vänner eller maken känns inte bra. Jag har jobbat med många olika saker men aldrig ljugit om vad . man kan ljuga för andra visst, men du kan aldrig ljuga för dej själv. Tänk efter en stund så ska du se att orsaken till varför du känner som du gör bör komma fram. kanske du växt upp med folk omkring dej som sett ner på folk som städar, kanske du tror att du är mindre värd, kanske du skulle vilja jobba med annat som gör att ditt nuvarande känns piss. bara du kan ta reda på orsaken jag ger bara olika exempel på orsaker Mitt råd till dej är alltså att känna efter, och när du hittar själva roten till din känsla för städning får du gå vidare därifrån. oavsett vad man jobbar med så gör man det ju för att kunna försörja sej själv o ev familj. många jobbar inte med sin dröm, men så är det. Man kan vara less på sina arbetsuppgifter men veta att man gör det för att få ihop till hyra, mat osv. alla jobb går upp o ned, ibland är det jättekul o ibland vill man hellre ligga under en filt o drömma sej bort ;)

• sskstud3nt3n

Min tid som städerska var helt fantastisk =) Jag hade dock kanske tur att få arbeta åt en underbar kvinna i hennes företag. Hon var mer som en extra mamma åt alla anställda. Vi umgicks privat allihop och hade en otrolig sammanhållning.  Vi gjorde mycket hemstädningar åt folk och det var skitkul för vi fick verkligen höra av familjerna att vi var guld värda =) Vid juletid och andra högtider  då det vankades fönsterputs hos äldre damer och herrar bjöds det friskt på fika av allehanda slag. Jag har jobbat som förskolelärarvik, brödpackare, med teknisk support och installationer, på industri, säljare, ordermottagare men städerskatiden var fan bäst av alla =)

• KaSaM

Visst, det kanske inte är ditt drömyrke men det är ett arbete som är viktigt och du tjänar trots allt egna pengar, något som idag inte alla kan säga att de faktiskt gör.

Den enda som sänker dig är du själv i detta.

• Anonym

Om du inte är nöjd får du väl gå en utbildning istället till ett yrke du tycker är mer statusfyllt. De flesta har jobbat på såna jobb någon gång, vissa trivs bra och stannar, andra inte. Städerska är åtminstone ett jobb som behövs och gör något nyttigt.

• Anonym

Håller med, det är inget drömyrke - men det är ett yrke! Hellre det än att tvingas leva på bidrag. Du ska inte skämmas!

• Anonym (d)

Nej det är verkligen inget jobb som "vem som helst kan göra". Det krävs visst en form av både IQ och blick för arbetet. Jag har haft 2 olika städbolag hemma. Det ena blev inte långvarigt. Det var lika smutsigt när de gick som när de kom. Den andra tjejen däremot, var toppen. Rent och fint på ställen som jag trodde att bara jag själv kunde hitta i mitt eget hem. Så, nej! Vem som helst kan inte ha detta värdefulla jobb.

Jag har alltid hejat och pratat en stund med städerskan på jobbet. Har aldrig haft problem med städningen som många andra på jobbet.

Det är en värdefull insats. Tänk hur vardagen skulle se ut utan städerskor! Yajks!!    

• Queenie70

Det är väl inte helt lätt att städa? Själv är jag helt värdelös på det, och fick sparken en gång för att jag helt enkelt inte fick det ordentligt gjort. Finner mitt nuvarande jobb mycket lättare som man behöver en akademisk utbildning för.

Svar på tråden Städerskor - hur står ni ut med er själva?