• Kilsbergen

Absensepilepsi

Min son har nyligen diagnosticerats med absensepilepsi efter fokal aktivitet på EEG. Han har börjat medicineras med karbamazepin (hermolepsin). Nu läser vi i läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer för epilepsi att karbamazepin kan förvärra anfallsituation och att man rekommenderar andra läkemedel! Jösses ska man behöva hålla reda på sådant själv!!! Vi försöker få tag i läkaren men det är ju lättare sagt än gjort då han bara jobbar på kliniken 2 ggr/mån. Finns det andra här med barn som också medicineras för absensepilepsi? Vad ger ni och hur såg ert barns EEG ut? Har ni blivit av med absenserna och ser ni andra förbättringar i era barns utveckling? läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer: www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/2011_02_02_Rek%20Eilepsi-webb.pdf

• Svar på tråden Absensepilepsi
  • Kilsbergen

Valproat alltså. Ja det verkar ju vara det som Läkemedelsverket rekommenderar. Hade han generella eller fokala attacker?

Skönt att det fungerade så bra!

• malininorrköping

Jag kommer inte ihåg det tror generella. Han hade massa blinkningar med ögonen kom rätt ofta . Tog långt tag innan vi förstod att det kunde va ep. Hur yttrar sig ditt barns anfall?

• Kilsbergen

Han bara stannar upp och stirrar rakt fram i några sekunder. Vet inte hur länge det pågått för det är nog väldigt lätt att missa. Han har även autism och fick remiss för EEG i samband med den utredningen.

• Liten elak och intelligent

Jag blir fundersam över att man säger att det är en absensepilepsi men att aktiviteten är fokal. Mig veterligen är absenser primärgeneraliserade anfall och jag tycker nog att jag är ganska påläst inom epilepsi. Är det inte korta partiella komplexa anfall? 

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=139

Vad medicinering beträffar så tror jag att oxkarbazepin (Trileptal) är förstahandsval vid partiella/fokala anfall hos barn. Min son har ätit den förresten.

http://klokalistanprod.nocom.net/2012/Neurologi/Epilepsi/Fokala-anfall-med-eller-utan-sekundar-generalisering/Fokala-anfall-med-eller-utan-sekundar-generalisering1/oxkarbazepin-/

Välkommen till denna grupp förresten om du har Facebook:

https://www.facebook.com/groups/51373080899/

• Kilsbergen
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-10 12:57:19 följande:
    Jag blir fundersam över att man säger att det är en absensepilepsi men att aktiviteten är fokal. Mig veterligen är absenser primärgeneraliserade anfall och jag tycker nog att jag är ganska påläst inom epilepsi. Är det inte korta partiella komplexa anfall?   www.internetmedicin.se/dyn_main.asp Vad medicinering beträffar så tror jag att oxkarbazepin (Trileptal) är förstahandsval vid partiella/fokala anfall hos barn. Min son har ätit den förresten. klokalistanprod.nocom.net/2012/Neurologi/Epil...-/ Välkommen till denna grupp förresten om du har Facebook: www.facebook.com/groups/51373080899/  

Tack för svar! Blir så trött på läkare som inte kan berätta för en vad som verkligen står på. Jag är själv högutbildad och jobbar inom läkemedelsforskning och ändå står man där som ett dumt fån. Nu måste vi verkligen få veta varför han har fått karbamazepin. Sonen har även mått lite dåligt och kräkts ett par ggr de senaste dagarna så vi har inte vågat höja dosen. Hoppas att det bara är en vanlig infektion.
    Kilsbergen skrev 2012-05-10 20:09:34 följande:
    Tack för svar! Blir så trött på läkare som inte kan berätta för en vad som verkligen står på. Jag är själv högutbildad och jobbar inom läkemedelsforskning och ändå står man där som ett dumt fån. Nu måste vi verkligen få veta varför han har fått karbamazepin. Sonen har även mått lite dåligt och kräkts ett par ggr de senaste dagarna så vi har inte vågat höja dosen. Hoppas att det bara är en vanlig infektion.
    Min son kräktes i början av sin medicinering (första dagarna) men då pressade man också upp dosen väldigt fort då han var så himla dålig med extremt mycket anfall, så det var akut att få situationen underkontroll. HAn fick först karbamazepin som efter ett par dagar byttes till en oxkarbazepin.
  • Kilsbergen

Usch då. Vi fick rådet att ta det lugnt med upptrappningen om vi se bieffekter, men vi förväntade oss nog mest trötthet. Han har mått bra idag iaf. Hur mår din son idag. Är han av med krampernaoch absenserna?

Kilsbergen skrev 2012-05-10 20:17:21 följande:
    Usch då. Vi fick rådet att ta det lugnt med upptrappningen om vi se bieffekter, men vi förväntade oss nog mest trötthet. Han har mått bra idag iaf. Hur mår din son idag. Är han av med krampernaoch absenserna?
    Allmäntillståndet är rätt OK men han har anfall ca 3-4 ggr/vecka i snitt. Han har även fått en utvecklingspåverkan av sin epilepsi.
  • Paisley

Får jag bara hoppa in och fråga en grej?
    Min son får ju något liknande, att han stannar upp och ögonen rycker till under några sekunder. Jag tänkte be om att de gör EEG. Men är det så att det alltid visas epileptisk aktivitet om det här är absensanfall? Eller är det så att han måste ha fått ett anfall under tiden för EEG:t för att det ska registreras?
    Det jag är mest orolig för är inte att han skulle ha någon form av epilepsi, utan att det inte skulle märkas på EEG:t och han därför inte får någon behandling. Någon som vet?

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Absensepilepsi