• Morgana

Vita fläckar på naglarna?

Vad är det för vitamin/ämnesbrist jag har då?

/Slarvmajan....

• Svar på tråden Vita fläckar på naglarna?
  • Morgana

Tack glömde jag ju säga också

• MysMellis

Jag som alltid trott att det var kalciumbrist. hmm

• jou

trodde oxå att det var kalciumbrist...

• Morgana

aha.. ja kalcium låter faktiskt bekant - fick samma tips av en väninna precis nyss...

• Villes mamma

Men, om jag får fråga, hur mycket kalcium får du i dig per dag? Om man käkar normalt mjölkprodukter så att säga så lär det inte vara kalciumbrist...

• Morgana

Icke en aning.
    Brukar äta Mitt Val Kvinna, men har slarvat med det ett par veckor och nu har fläckarna kommit.
    Lär väl börja med dem igen då.

• Roura

Hej! Jag har haft såna prickar i hela livet å jag dricker ca 1l mjölk per dag så det borde ju inte vara pga kalciumbrist i allefall
    Alla säger olika när man frågar så jag är åxå lite nyfiken.

• Griiisen

Vita fläckar på naglarna beror oftast på en skada i nagelns "tillväxtcentrum", som har uppstått om man klämt fingret, skadat nageln genom att böja den för långt ner eller liknande. Våra naglar är döda (består av döda celler) och ska därför inte kunna bli påverkade av vitamin- eller annan brist...

• Griiisen

Har man haft det hela livet kan det bero på att man har en liten skada i sina naglars "tillväxtcentrum". Inget farligt alltså.
    Vissa människor har även vita fläckar på sina tänder som de aldrig blir av med - samma orsak där.

• Morgana

Griisen: Jaha! Vad intressant! men jag har ju det på så många naglar och vad jag vet så har jag inte klämt mig eller böjt dem......

• Griiisen

Det kan oxå bero på att man har små luftfickor i naglarnas matrix ("tillväxtcentrum"). Fita fläckar på naglarna heter Leukonychia. Kom inte på det förut.

• Griiisen

Sorry, fel - små luftfickor under naglarna skulle det va!

• cuteangel

jag har hört att det bildas luftbubblor när naglarna bildas o att de flesta får det.
    vet inte om det är någon vitaminbrist.

• saelma

om det ändå finns nagelexperter här.. så måste jag ju fråga, på min ena nagel har jag som en kopparröd fläck, vad kan det bero på?

Svar på tråden Vita fläckar på naglarna?