• Anonym (funderar)

När kan man lära sin dotter att använda ansiktsprodukter?

Jag har en dotter på 6 år. Hon är så otroligt söt. Nu har jag börjat fundera lite över när det är dags att börja använda ansiktsprodukter. Självklart inte riktigt än, men kanske om ett par år?

Jag började som tonåring använda rengöring och fuktkräm. Ibland en ansiktsmask, ångbad och scrub. Min hy var fet och finnig. På den tiden var det ännu nytt och det fanns de som skrattade åt mig för att jag använde de här sakerna. Idag är det ingen som skrattar. Och trots att jag är 40 år är det många som gissar på 25-30. Detta eftersom jag har ett välbevarat ansikte.

Jag vill självklart ge min dotter de bästa förutsättningarna till en bra hy. Så jag funderar på att lära henne detta före tonåren så hon har bättre motståndskraft mot tonårshyn. Då tänker jag i första hand på mild rengöring och fuktkräm. Finns det produkter som är extra lämpliga för yngre flickor (8-10-årsåldern)?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 09:37
    Jag har skrivit ansiktsprodukter, inte skönhetsprodukter. Det handlar inte om att förverkliga skönhetsideal utan att få goda vanor i att sköta om huden i ansiktet.

Ingen rynkar på näsan om man smörjer in barnet med lotion, men pratar man ansiktet - vars hud är tunnare och känsligare - så är det många som reagerar.

• Svar på tråden När kan man lära sin dotter att använda ansiktsprodukter?
  • Khaleesi

Det finns ingen anledning att börja innan du märker att hon faktiskt har problem med hyn. Jag är också närmare 40 och har i stort sett aldrig använt några produkter i ansiktet (undviker även tvål och vatten), och har ändå - eller just därför? - oförskämt fräsch hy, eftersom den reglerar sig själv. Så så länge hon inte har börjat få finnar eller annat så tycker jag att du kan låta det vara. Den dagen hon behöver produkterna går det säkert ganska snabbt att komma in i rutinerna, tror du inte det? Få saker peppar ju en ung tjej så mycket som rädslan att inte se OK ut...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

Om du vill att hennes hy ska hålla sig fin så ska du låta bli att smörja in den med en massa skräp.

• Anonym (funderar)

Jag förstår hur du tänker. Men det handlar inte bara om utseende utan att få en hy som är ren och fräsch. Vanlig tvål hör inte hemma i ansiktet.

• view

Fukt crème använder ja redan nu på min son, sen vid 11-12 så kommer han att få använda skrubb tvål dör att ja tycker att man ska minimera risken för massa finnar

• Anonym (funderar)
    Anonym skrev 2012-05-09 08:49:10 följande:
    Om du vill att hennes hy ska hålla sig fin så ska du låta bli att smörja in den med en massa skräp.
    Ansiktsrengöring och fukt är inte skräp. Men då handlar jag förstås inte vad som helst, inte första billigaste på HM direkt. Tänker Bodyshop, FdeS och liknande milda produkter.
  • Anonym (funderar)
    view skrev 2012-05-09 08:50:55 följande:
    Fukt crème använder ja redan nu på min son, sen vid 11-12 så kommer han att få använda skrubb tvål dör att ja tycker att man ska minimera risken för massa finnar

Hur gammal är han?
  • NadiaMi

En del produkter kan orsaka obalans i hyn, så jag håller helt med Khaleesi.

Att börja med annat än vanlig rengöring med mild tvål vid behov är onödigt så länge huden mår bra.
    Tonårshy kan dessutom bero på olika saker och är främst orsakat av hormoner och kroppens utveckling. När de dagarna kommer kan du absolut introducera ångbad, scrub mm för att ge henne en bra grund, men det känns onödigt att börja med något som hennes hud inte är i behov av "i förebyggande syfte" när anledningen till eventuella problem inte är aktuell än.

• Quark

Lär henne att inte röka och att inte sola så räcker det långt. Sova ordentligt, äta bra och inte dricka för mycket alkohol brukar också göra sitt till.

• Anonym

En ansiktsrengöring är ju bättre än att använda tvål i ansiktet, oavsett ålder. Att smörja in ansiktet med en fuktkräm är inte värre än att använda en bodylotion. Scrubs och annat mer avancerat tycker jag att hon ska börja med när hon själv vill. Det är inget man behöver.

• Frokenpilla

Man behöver inte vara 100% ren och återfuktad. Hyn är liksom konstruerad för att klara sig utan diverse produkter. Jag tycker du kan fundera över hur du kan få henne att må bra inifrån istället.

Svar på tråden När kan man lära sin dotter att använda ansiktsprodukter?