När kan man lära sin dotter att använda ansiktsprodukter?
Jag har en dotter på 6 år. Hon är så otroligt söt. Nu har jag börjat fundera lite över när det är dags att börja använda ansiktsprodukter. Självklart inte riktigt än, men kanske om ett par år?
Jag började som tonåring använda rengöring och fuktkräm. Ibland en ansiktsmask, ångbad och scrub. Min hy var fet och finnig. På den tiden var det ännu nytt och det fanns de som skrattade åt mig för att jag använde de här sakerna. Idag är det ingen som skrattar. Och trots att jag är 40 år är det många som gissar på 25-30. Detta eftersom jag har ett välbevarat ansikte.
Jag vill självklart ge min dotter de bästa förutsättningarna till en bra hy. Så jag funderar på att lära henne detta före tonåren så hon har bättre motståndskraft mot tonårshyn. Då tänker jag i första hand på mild rengöring och fuktkräm. Finns det produkter som är extra lämpliga för yngre flickor (8-10-årsåldern)?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 09:37
Jag har skrivit ansiktsprodukter, inte skönhetsprodukter. Det handlar inte om att förverkliga skönhetsideal utan att få goda vanor i att sköta om huden i ansiktet.
Ingen rynkar på näsan om man smörjer in barnet med lotion, men pratar man ansiktet - vars hud är tunnare och känsligare - så är det många som reagerar.