• Pippilångstrump

Är det ok att äta magnesium som kosttillskott?

Jag skulle vilja äta magnesium, började innan jag blev gravid och skulle vilja fortsätta nu också, dessutom kryper det i kroppen, så det skulle göra mig gott. BM är som BM:ar är och ger inget svar, utan svarar att med allsidig kost så får man i sig allt man behöver, men en vanlig multivitamin är ju aldrig fel liksom. 

Så är Mg ok att äta? Vilka doser? 

• Svar på tråden Är det ok att äta magnesium som kosttillskott?
  • rosenfink

Jag äter en brustablett om dagen, innan läggdags då det kryper helt galet mkt i benen. Gravid är jag också och en släkting som jobbar inom vården garanterade att det inte är ett problem :)

• Bubbibalubbi

I Tyskland ger man gravida med många missfall i bagaget order att äta magnesium, zink, folsyra och B12. Så du kan nog lugnt äta magnesium.
    Själv har jag valt att äta ovanstående, och skippar multivitamin eftersom det finns en del jag vill undvika där.

• Joula

Jag har läst att överskott av magnesium går ut via avföringen. Tar man för mycket blir man lös i magen men värre än så är det alltså inte.
    Jag äter magnesiumtillskott vare dag för att det kan ha effekt mot migränanfallen jag börjat få sedan jag blev gravid, samt att jag tycker att jag blir mindre hård i magen.

• HB

Vanliga mulitvitaminer innehåller oftast inget magnesium eller endast 20 % av dagsbehovet. 

Tror att du kan ta mer än ett dagsbehov de första dagarna eller veckan, för att snabbt komma upp i rätt nivåer i kroppen. Sen minska dosen. Kanske räcker det med att ta en låg dos eller bara ibland.  

Magnesium förbrukas även av kroppen vid stress har jag hört (nej tyvärr inga källor). Själv tog jag magnesiumtillskott periodvis innan jag var gravid, när jag hade svårt att sova och det hjälpte bra!

Nu när jag är gravid hjälper magnesium mot kramp. Tar en halv dos inte riktigt varje dag.  

Svar på tråden Är det ok att äta magnesium som kosttillskott?