• mamau

Välling eller Nan 2 när barnet blir 6 månader?

Min dotter närmar sig 6 mån och jag funderar på skillnaden mellan ersättning och välling? Välling är väl tjockare och mer mättande, men finns det några som helst fördelar med att fortsätta med Nan 2 istället för välling efter Nan 1?

• Svar på tråden Välling eller Nan 2 när barnet blir 6 månader?
  • AllaHemma

NAN och välling är ju inte riktigt samma. Om du inte ammar alls utan bara ger ersättning så ska du inte byta ut NAN mot välling. Välling är tnkt som ett komplement till amning/ersättning och inte ett substitut. Finns massor av näringsämnen i NAN som inte vällingen har.

Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • skogsvitter

Som sagt, det är ju inte alls samma. Ersättning är betydligt mer näringsrikt, så ditt resonemang känns minst sagt bakvänt Det finns inga som helst fördelar med att ge välling istället för ersättning. Inga. Ersättning ska du helst fortsätta med gärna tills barnet blir runt året eller mer om du inte alls ammar. Välling behöver du inte ge alls, i synnerhet inte i större mängder så här tidigt eftersom det ökar risken för glutenallergi enormt!

• Natulcien

Självklart finns det fördelar med att fortsätta med ersättning! Det finns bara fördelar!
    Välling kanske är tjockare och mer mättande, men långt ifrån lika näringsrikt som ersättningen. Du kan ju jämföra med pannkaka. Den blir också tjock och mättande i magen, men är ju inte så näringsrik eller något man vill äta varje dag...

Ta ett paket ersättning och jämför med ett paket välling i affären, och så räknar du alla vitaminer och mineraler i näringsförteckningen, så ser du tydligt hur mycket mer närings som finns i ersättningen.

• CrazyLady

Min dotter är 1 år och dricker fortfarande ersättning 2 ggr om dagen och det skall hon få göra MINST 6 månader till...
    Jag har inga planer på att ge henne välling alls...

• IsDimma
    skogsvitter skrev 2012-05-09 10:01:38 följande:
    Som sagt, det är ju inte alls samma. Ersättning är betydligt mer näringsrikt, så ditt resonemang känns minst sagt bakvänt Det finns inga som helst fördelar med att ge välling istället för ersättning. Inga. Ersättning ska du helst fortsätta med gärna tills barnet blir runt året eller mer om du inte alls ammar. Välling behöver du inte ge alls, i synnerhet inte i större mängder så här tidigt eftersom det ökar risken för glutenallergi enormt!
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Eliasmamma

Min kille är 6 mån och han har ätit ersättning hela tiden. Vi bytte ut ett mål ersättning mot välling som han får innan läggdags. Funkar kanon

Svar på tråden Välling eller Nan 2 när barnet blir 6 månader?