söker verklighetsbaserade filmer
Hejsan jag söker några bra verklighetsbaserade filmer, är det någon som har någon bra att rekomendera tar jag tacksamt emot.
audrina
Hejsan jag söker några bra verklighetsbaserade filmer, är det någon som har någon bra att rekomendera tar jag tacksamt emot.
audrina
Hidalgo (Wiggo Mortenssen är huvudroll innehavaren)
seabisquit (eller nått liknade heter den)handlar om en häst och dess ryttare.... Han som spelar huvudpersonen är samma som i spindelmannen.
Alive är riktigt bra.
tears of the sun; med Brice Willis!
Inte utan min dotter, en lite äldre film som fortfarande står sig. Handlar om Betty som bor i USA med sin iranske man och deras dotter på ett par år pch har ett normalt "svensson" liv. De bestämmer sig för att åka till Iran på semester men väl där förändras mannen och vägrar släppa iväg dem.
Monster (om Aileen, seriemörderskan)
The exorsism of Emily Rose
Den bästa verklighetsbaserade filmen jag sett heter Sybil.
Handlar om en kvinna (Sybil) spelad av Sally Field som är schitzofren (stavas??) och är jag kommer inte ihåg, men 18-20?? olika personligheter.
En psykolog stöter ihop med henne och börjar studera henne och försöker komma på varför hon blivit schitzofren. Det går tillbaka till barndomen..
Den är jättebra! har läst boken också. Sybil är den kvinna som haft flest personligheter någonsin (mest barn, både pojkar och flickor.)
Den kan jag verkligen rekommendera. Rätt gammal film..kanske t om var en miniserie??? Minns inte..
hon kanske var up till 28 olika personlligheter *funderar vilt*
Fler:
-The Aviator
om Howard Hughes
-Chaplin
om Charlie Chaplin
- Boy´s don´t cry
En hemsk film om Brandon Teenas liv och död. En ung kvinna som var född i fel kropp.
-De dimhöga bergens gorillor
Om Dianne Fossey som studerade bergsgorillor
-The Doors
Filmen om Jim Morrison och The Doors
-The Hurricane
Om boxaren Ruby "The Hurricane" Carter som blev oskyldigt anklagad för mord och fick livstids fängelse.
-Ondskan
Jan Guillous tid på Internatskola
Vet inte om den är verkligehetsbaserad men en väldigt bra film och gripande framförallt.
Ett plus för en väldigt läcker Edward Norton som har huvudrollen.
American History X
//M
Inte verklighetsbaserad Men väääldigt bra! Och han är ju så sexig Edward Norton
Guds stad. den handlar om slumkvarteren i Rio.. dom pratar portogisiska men jag tycker den är bra iallafall.
A beautiful mind
the perfect storm
to catch a killer
elefantmannen
papillon
schindlers list ?
Blow
Catch me If you can?
Försvunnen?
min vänstra fot
Citizen X
Jeanne D´Arc