• Ostbulle

Flyga med 4 månaders baby.

Ni som flyget med 4 månaders baby, hur gick det??

• Svar på tråden Flyga med 4 månaders baby.
  • LiKaZo

Min dotter flög första gången vid 6 månader och min son vid 4 månader och det gick jättebra. Dom reagerade inte på någonting. Jag fick rådet att amma vid start och landing så att dom skulle svälja och på så sätt tryckutjämna, fast vid sista flyget rekommenderade flygvärdinnan att inte göra det för hon tyckte det var viktigare att han satt ordentligt i mitt knä så att hans rygg hade ordentligt stöd eftersom den är känslig när dom är så små.

• Pickeli

Alldeles utmärkt. Har flugit med båda mina grabbar i den åldern ganska mycket (flygtid ca 2 h åt gången) Det är HUR lätt som helst. Det enda problemet är att hitta någonstans att byta bajsblöja om det är fullt på sätet intill.

Google it!
  • Pickeli

Har flugit med dem den minsta 6 h när han var 6 månader. Gick ypperligt.

Tänk bara på att ha ett bärsele eller någonting om du reser själv, eftersom det är väldigt svårt annars att gå på toaletten osv. Och packa lätt!

Google it!
  • frökenelisabeth

Jag ska flyga Köpenhamn - Manchester, så det är en ganska kort flygresa. Vad bra att höra om goda erfarenheter! Ska flyga med SAS, har förstått att man får ta vagnen med ända tills man går in i planet, måste man ha en speciell "resevagn" som kan fällas ihop tror ni?

• Ostbulle

Ja just det, men måste kanske gå på toaletten själv också. 
    Har jag inte ens tänkt på :)
    Har bara tänkt på den lilla.
    Är inte så van att flyga själv ens.
    Bär sjal tar jag med, tack för tipset. 

• LiKaZo
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 10:49:04 följande:
    Jag ska flyga Köpenhamn - Manchester, så det är en ganska kort flygresa. Vad bra att höra om goda erfarenheter! Ska flyga med SAS, har förstått att man får ta vagnen med ända tills man går in i planet, måste man ha en speciell "resevagn" som kan fällas ihop tror ni?
    Vi hade ingen resevagn och det gick ok. Vad jag tyckt varit jobbigt på vissa flygplatser är att man inte alltid får vagnen tillbaka vid gaten, och om det är långt att gå till utgången kan det bli lite jobbigt att bära både barn och väska, så jag rekommenderar ändå att ha en bärsele med.
  • YokohamaNr2

Har bara flygit kortare sträckor. 2.5 h när äldsta var 6 veckor. Samma med yngsta. Sen flög vi i 4.5h när äldsta var nästan 3 och yngsta 4 månader. Har aldrig varit några problem alls. Inga öronproblem eller något. Mina barn verkar bli sömniga av alla transport metoder och somnar snabbt

Brukar dock alltid försöka flyga på morgonen vilket verkar funka bäst - lycka till

• frökenelisabeth
    LiKaZo skrev 2012-05-09 10:54:51 följande:
    Vi hade ingen resevagn och det gick ok. Vad jag tyckt varit jobbigt på vissa flygplatser är att man inte alltid får vagnen tillbaka vid gaten, och om det är långt att gå till utgången kan det bli lite jobbigt att bära både barn och väska, så jag rekommenderar ändå att ha en bärsele med.
    Så bra, bärsjalen får garanterat följa med då
    YokohamaNr2 skrev 2012-05-09 10:57:47 följande:
    Har bara flygit kortare sträckor. 2.5 h när äldsta var 6 veckor. Samma med yngsta. Sen flög vi i 4.5h när äldsta var nästan 3 och yngsta 4 månader. Har aldrig varit några problem alls. Inga öronproblem eller något. Mina barn verkar bli sömniga av alla transport metoder och somnar snabbt

Brukar dock alltid försöka flyga på morgonen vilket verkar funka bäst - lycka till
    Ja det verkar som de flesta barn är lugnare på morgonen och lite mer oroliga em/kväll? Nu är min knodd inte född än, så jag vet inte hur han kommer att vara.... och dessutom hade jag ingen möjlighet att välja flygtider själv, så det blir kväll både ut och hem. Hoppas det går ok ändå! 

• Callan

Gick jättebra. Vi flög till Kanarieöarna och han var ju nöjd med att bara vara med oss och då vi var 3 vuxna hade vi det rätt bra med underhållning
     Det var lite knixigt att byta blöja på toan, men men.

Värre blir det när de är lite äldre och vill röra på sig mest hela tiden  

• Dixie
    frökenelisabeth skrev 2012-05-09 10:49:04 följande:
    ang vagnen så beror det på vilken flygplats du flyger ifrån - tex på Arlanda brukar man aldrig få med vagnen till gaten, på Kastrup får man det om det är i en paraplysulky. 
  • MissNewIdentity

Jag bor utomlands och har flugit med min son ungefär varannan månad sen han var 3 månader gammal. (Han är 11 månader nu.) Det har fungerat bra var gång, dock får jag säga att det blir mer krävande desto äldre han blir, det är ju inte så skoj att sitta stilla på ett flygplan när man har spring i benen (eller kryp i kroppen) Tyst
    Har man bara förberett med lite leksaker, nappflaska med mjölk, gosedjur osv. så är det inget problem. Min son har somnat efter en stund på varje flygning, det monotona ljudet från motorerna är nog ganska sövande . 

Gör om, gör rätt.
  • Anbe

Flög när min minste var 6 veckor. Gick hur bra som helst. Ammade vid start och landning på nervägen. Hemvägen somnade lille plutten på hotellet och vaknade när vi landat på Landvetter . Så jag har bara positiva erfarenheter av att resa med små barn. Han var 9 månader när vi åkte på bilsemester till Belgien. Gick också hur bra som helst. Stannade bara när det var dags för mat och blöjbyte.

• gugeligu

vi flög när samira var 4 månader till indien, mellanlandning i qatar. nu var det 2 månader sednn och minnet sviker, kanske bäst då vi såsmåningom ska hem igen. men hon var rätt ledsen till och från mest pga platsbrist. när vi fick sätena längstfram däremot gick de mkt bättre

• lullu71

Vår äldsta flög första gången vid 2.5 månader och det gick jättebra. Han har flugit en hel del gånger efter det och det har aldrig varit något problem, oavsettt lång- eller kortresa. Gav ersättning/välling vid start och landning. Hade alltid bärsele med när han var liten eftersom det hände ganska ofta att man fick ha vagnen med till gaten men sen fick man inte den förrän vid bagageutlämningen efter resan.

Svar på tråden Flyga med 4 månaders baby.