• Citygirl

Värk i höft som strålar ner i benet - vad är detta???

Hej tjejer!

Jag behöver verkligen råd! Sedan fem dagar tillbaka har jag jätteont i höger höft som strålar ner i höger ben vilket gör att jag har svårt för att gå. Det hela började med att jag kände tryck ovanför blygdbenet och ut mot bäckenet på båda sidorna. Det är värst när jag reser mig och går de första stegen, då gör det så ont i bland att jag bara vill skrika. Vad är detta för ngt??? Har jag en nerv i kläm???

• Svar på tråden Värk i höft som strålar ner i benet - vad är detta???
  • Missboss

ischias låter det som när det strålar ned i benet.

• Verra

Sådär har jag oxå. Sa det till sjukgymnasten men dom säger bara att det är foglossningen.. Är du gravid??

• Pralin M

Låter som början till foglossning. Ischias kan komma ikläm då eftersom den går ner bakom muskler i korsryggen som håller ihop bäckenet. Denna muskel blir lätt svullen när man har foglossning, vilket gör att ischias "kläms åt". Kontakta din BM och be att få träffa en sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar samt tipsa om vad du INTE ska göra.

• Citygirl

Foglossning? ((

Jag är bara i v 12...

Foglossning, vad innebär det?? Betyder det att det bara blir värre?!?!?!

Urk, urk... får prata med BM när jag ska på inskrivningen. Tack föra svaren!

//C...

• MansonDust

Jag har ischias. Låter som så. Fast för mej går det från skinkan och ner i ena låret. Så jag kan t.ex inte stödja på benet.

• Pralin M

Jag fick foglossning i v. 16, men det är inte ovanligt att det kommer tidigare. Och som tur är behöver det inte bli värre. Inte om man sköter sig.
    Foglossning innebär att bäckenet liksom luckras upp för att bebisen lättare ska komma ut. Det orsakas av ett hormon som heter relaxin som producers ganska tidigt under graviditeten. Alla gravida får denna uppluckring av bäckenet, men inte alla får ont.
    Lite tips finns på denna sida:

netdoktor.passagen.se/default.ns

• Citygirl

ManssonDust, det är faktiskt från skinkan det strålar mest när jag tänker efter. Jag får även väldigt ont när jag hastigt vänder mig om. Reser jag mig hastigt kan jag inte stödja på höger ben alls.

• MARIA99

Usch jag har oxå fått ont i högra skinkan & det strålar ner i benet.. Trodde väll att det var nån form av foglossning..Kan inte heller stödja så bra på det benet.Går in i v.19 i morgon..

• anza

Ett typiskt tecken på foglossning är att det gör ontr att vända sig i sängen.

På mig började det i v. 11 första graviditeten.

• MARIA99

Jag hade extremt mkt foglossning under min andra graviditet med men det känndes inte på samma vis..Detta sitter ju mer på skinkan & inte bäckenet..så vette 17

• MosterI

Jag har samma problem. Ischias har jag fått höra från kiropraktorn som jag gått till. Det beror förmodligen på bebisen som trycker på. Kiropraktorn tyckte att man ska prata med sin BM och dessutom berätta för en läkare för eventuell sjukskrivning så småningom. Enligt k så ska man gärna röra på sig som vanligt (dock inte om det gör jätteont). Massage och värme är bra.

• Asrta1

Har sytt mig en extra lång vetekudde och den är kanon. Har fått foglossning enl. min BM och värme hjälper faktiskt för stunden. Vaknar på natten så fort jag vänder mig så då får sambon upp och "värma" !

• MansonDust

Ja det låter mer som ischias men det bästa är att ev. börja sjukgymnastik där de kan fastställa vad det är.

• rebeckaa

det låter som foglossning, jag hade det när jag vänta min tös och jag fick så ont i rygg och höft, kunde inte gå nästan eller sitta för det gjorde så ont. men frågan är kan man få det tidigt, jag vet inte. Det är kanske bäst du pratar med barnmorskan.

• salmia

Hur tidigt kan man få problem med foglossning i graviditeten.

• Lisa3

Jag hade exakt samma problem, och enligt bm och sjukgymnast var det foglossning. Fick en massa bra tips och träningsråd av sjukgymnasten samt en krycka och ett s k SI-bälte och det har hjälpt jättemycket. Bältet drar man åt runt höfterna för att ge stöd. Lycka till.

• Cinnalinna

Later precis som foglossning. Jag har exakt sa - jätteont i ena höften sa jag knappt kan ga.

Svar på tråden Värk i höft som strålar ner i benet - vad är detta???