• Anonym (Trädgårdsmästare)

    Vad skulle ni betala för trädgårdsarbete

    En liten undran:
    Skulle ni under maj-september tänka er att betala för trädgårdsarbete? Låt säga gräsklippning, ogräsrensning mm.

    Alternativ 1: Svara på en lapp i affärer där ungdom erbjuder gräsklippning för 100 kr normalstor gräsmatta. 

    Alternativ 2: Anlita en firma som lagt flygblad i brevlådor och annonserar på anslagstavla i affärer. Pris 100kr/timme efter RUT-avdrag
    Minimum debitering gräsklippning normal gräsmatta 100 kr efter RUT.
    Tillvalstjänster:  ogräsrensning, kantklippning, gödsling av gräs och rabatter, påförsel av täckbark, plantering av urnor och blomlådor och allmän enklare röjningsarbeten.

    Finns det ett intresse att betala "vitt" för tjänster?
    Jag kände själv igår när jag slet i 2 timmar med ogräs och gräsklippning att det lätt skulle vara värt 200 spänn att leja bort....Tanken slog då att jag kanske kunde ta betalt för att göra samma sak hos andra! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 13:21
    I detta fallet skulle jag som vuxen vara "arbetsledare" och fördela jobben som förhoppningsvis kommer in :) Klippa gräs, rensa ogräs skulle mina tonårssöner göra som sommarjobb. Vi var inne på att sätta lappar i butiker men vi satt och spånade vid köksbordet och det finns ju massor att erbjuda maj-september när det växer så det knakar!

  • Svar på tråden Vad skulle ni betala för trädgårdsarbete
  • Anonym

    Jag väljer det vita. Både "för att" och för att det är lättare att utkräva ansvar om något blir fel.

  • sextiotalist

    För en vuxen så hade jag krävt vitt, men med hande på hjärtat så hade jag nog betalt svart om grannens tonåring fixade gräsmattan under tiden vi var borta. Då hade jag nog betalt en 500 för två veckor.

  • Stålmamma

    Skulle lätt kunna göra det o det hade inte spelat någon roll om det va en tonåring eller firma som gjorde det om det va samma peng det handlade om. Möjligtvis att det hade känts bättre med en trädgårdsmästare eller annan blomkunnig när det ska rensas rabatter

  • sextiotalist

    Förresten, TS, var bor du
    /gillar att rensa ogräsFlört 

  • tjej87

    Om det bara är gräsklippning och lite ogräsrensning så hade jag nog valt att anlita ungdomen eftersom jag tycker att ungdomar som vill jobba ska uppmuntras. Dock hade jag först kollat av så att personen i fråga visste vad som var ogräs och vad som var planterade plantor. Gällde det mer avancerat trädgårdsarbete hade jag velat ha någon professionell tror jag.

  • misplacedname

    Om jag nånsin ska bo i hus skulle det vara underbart! Jag och växter går inte ihop. Och "vitt" skulle vara att föredra just med kvalité och ansvar.

  • En till mamma

    Hm svårt, jag skulle kunna tänka mig bägge delarna. Ungdomar har i dag svårt att få jobb och betala en liten slant för att uppmuntra att de försöker få ihop pengar själva.

    Men sedan så föredrar jag att göra affärer vitt.

    så skulle nog kunna göra bägge.    

  • Lilas

    Nu klipper min man gräset och vi hjälps åt med ogräs, planteringar mm

    Jag hade nog kunnat betala både och, dock hade det nog känts lite konstigt att anlita en vuxen svart
    för denna typen av jobb. Om det var en ungdom hade jag nog inte haft några problem att göra det svart.

    Vad det skulle vara värt vet jag faktiskt inte.. har aldrig använt oss av liknande tjänster

  • Anonym (Vitt vitt)

    Jag hade tagit det vitt. Tänk om det skulle hända något och jag anlitat någon svart (mardrömsscenario á la någon klipper av sig tårna med gräsklipparen)? Nej, jag kör vitt. Känns bäst för samvetet också.

    Och ja, jag lejer bort allt tråkigt! Det är så skönt att kunna lägga min fritid på annat än att städa och putsa fönster

  • Ms H

    Ja, jag kan tänka mig att leja bort trädgårdsarbete, och kommer att behöva göra det i sommar. Vad man ska betala för det vet jag inte rikigt. 200kr för gräsklippning känns rätt mycket, min gräsmatta tar knappa 30 min att klippa.

  • Anonym (Trädgårdsmästare)

    Nej, 100 kr är det bara för gräsklippning. Tanken var att då det redan finns ett HB som kan stå som företag och ha en "trädgårds-service"där grabbarna skulle vara säsongsarbetare och jobba med gräsklippning och ogräsrensning och allmänt trädgårdsunderhåll.
    Då det alltså är ett företag kan tjänsten faktureras med RUT-avdraget redan avdraget på fakturan vilket innebär 100 kr./timme för arbete. Minimum gräsklippning är 100 kr vilket gäller en normal gräsmatta. 
    Betalning sker kontant för mindre arbeten och fakturan lämnas som kvitto.

    Möjlighet finns att teckna semester-abonnemang med skötsel och underhåll 1-2 ggr/vecka eller t.ex köpa 10 timmar osv.
    Företaget lämnar uppgifter till Skatteverket för utbetalning av RUT.
    Då skulle killarna kunna ha en riktigt skaplig lön för sommarjobbet och jag som vuxen kan hjälpa till och naturligtvis se till att skyddsutrustning osv finns om det behövs. OCH se till att det inte är något annat än ogräs som rensas bort =)

    Vi ska kolla med skatteverket hur det kan gå att göra OM det ens går, gällande skatter och sociala avgifter osv. 

  • Anonym

    Om det ska gå via ett företag så tycker jag att detta ska framgå i annonsen.

  • Virkad

    Hade lätt kunnat ta in ngn för 100-150kr/tim. Bryr mig inte om det är grannens barn eller ett företag. Älskar dock att plantera. Men klippa gräs, rensa ogräs och olja in trädäck osv får gärna ngn annan göra.

    Ska faktiskt prata med maken om att ta in ngn som gör detta tråkiga jobb.

  • Anonym (Trädgårdsmästare)
    Anonym skrev 2012-05-10 08:57:44 följande:
    Om det ska gå via ett företag så tycker jag att detta ska framgå i annonsen.
    Ja naturligtvis =)
    Det kommer ju inte sitta en lapp på Konsum att Kreti och Pleti klipper gräs för 100kr...
    Det kommer vara flygblad där det framgår företagsnamn och kontaktuppgifter och fullständiga prisuppgifter precis som vilket företag som helst. Det är bara det att det är svårt för 15-åringar att få sommarjobb idag och därför fick vi den här idén, också något de kan utveckla som UF-företag på gymnasiet senare =) 
Svar på tråden Vad skulle ni betala för trädgårdsarbete