• Riotflickan

Träningskläder som luktar gammal sur svett

Nu blir jag less! Har tvättat om samma tvätt 3 ggr nu! Det luktarcfortfarande gammalt surt kattpiss i armhålorna. Gäller både bomullströjor och träningskläder i syntet! Jag ammar också, och svettlukten då + träning är inte at leka med! Nu tvättar jag samma i 60, även om tvättrådrn säger 40. Kläderna är ju förstörda oavsett de luktar svett, krymper eller förlorat elasticiteten. Tips någon?

• Svar på tråden Träningskläder som luktar gammal sur svett
  • polaris

Har du provat att ha i ett par marskedar ättika i sköljmedelsfacket (i stället för sköljmedel)? Det brukar få bort dålig lukt. Om det är riktigt illa kan du prova att först blötlägga tvätten i en hink med ljummet vatten och ättika ett par timmar och sedan köra ett vanlig tvättprogram

• Pickeli

Som föregående sa! Ättika brukar funka kanon!

Google it!
  • GrodanHopp

Stoppa in det i frysen över natten, eller längre och tvätta som vanligt. Det som har hänt är att det bildats bakterier när du svettats och därför luktar det. Går i te att tvätta bort på vanligt vis. Detta med ättika har jag aldrig hört, men man ska aldrig underskatta ättika! Det biter på det mesta!;) (antar att kläderna inte luktar ättika sen) Men jag testade att frysa kläderna och sen tvätta, fick dock upprepa några gånger, men nu luktar dom inget och går att använda som vanligt:)

• Cisslan

Tränaren på gymmet sa att man alltid ska låta svettiga kläder torka innan man tvättar dem. Annars luktar de unk skunk efter tvätt!

• Riotflickan

omgång 2 med ättika + annat tvättmedel. Om inte detta biter är det frysning som gäller då. i'll keep you posted!

• Memmis

Gnid in med bikarbonat! Tvätta sedan i maskinen med ca 1 msk bikarbonat (fungerar inte det, testa citronsyra).
    Bikarbonat pudrat i ridhjälmen eller i joggingdojjan har alltid fungerat för mig för att råda bot på "skunklukten" (;  

• Ejin

jag tvättade tröjor som luktade senast igår. Först lade jag dem i blöt i en hink med nån dc ättika i. Lät dem ligga där o dra en halvtimme o sen i med allt i maskinen o tvättade som vanligt med tvvättmedel. Det funkade prima. Har hunnit ha på mej två av tröjorna redan och ingen lukt alls...

• Riotflickan

Ok, tror att jag måstelåta dem ligga i ättika en stund först. Frysen tog nästan bort det sista, det blev till95% rent, skulle jag säga. Måste bara köpa mer ättika... :)

• GrodanHopp
    Riotflickan skrev 2012-05-13 17:13:09 följande:
    Ok, tror att jag måstelåta dem ligga i ättika en stund först. Frysen tog nästan bort det sista, det blev till95% rent, skulle jag säga. Måste bara köpa mer ättika... :)

Skam den som ger sig!;)
  • Riotflickan
    GrodanHopp skrev 2012-05-13 17:44:33 följande:
    Skam den som ger sig!;)

Ja, eller så är jag bara snål o vägrar köpa nya kläder. ;)
Svar på tråden Träningskläder som luktar gammal sur svett