• rosagubben

ögonfärgen och hårfärgen

Jag är nu gravid i tredje månaden(vecka 12) och idag satt jag och sambon och diskuterade det här med ögonfärg och hårfärg... Vilken färg vi tror att barnet kommer få på ögonen och håret.

min mamma är blond och har grå/blåa melerade ögon, och min biologiska pappa är kines, så jag gissar på att han har bruna ögon och svart hår.
    Jag själv har ljusbrunt hår och bruna ögon.

Min pojkväns mamma har brun/gröna melerade ögon och är blond, och min pojkväns pappa har blåa ögon, och är egentligen rödhårig(men har blivit blond nu på äldre dar).
    Min pojkvän har blåa ögon. och var rödhårig som liten, men är nu blond.

Jag har väl då anlag för blåa ögon eller hur? eftersom min mamma är grå/blåögd, och eftersom pojkvännen är blåögd, så borde väl barnet få blåa ögon?
    Eller kan barnet få bruna ögon, eftersom jag har det?

Jag tänker på att brunt är ju en dominant färg, men eftersom barnets mormor, farfar och pappan till barnet har anlag för blåa ögon så borde väl barnet kanske få blåa ögon, även fast blå är en recessiv färg? och kanske bli blond, eller kan barnet bli rödhårig eftersom pappan är rödhårig egentligen? 

• Svar på tråden ögonfärgen och hårfärgen
  • Miss P71

Jag tror att dit barn kan få melerade ögon bli rödhårig el brunhårig.

• burtok

Du får nog vänta och se...

MEN jag kan säga att jag är brunhårig, brun ögd och lite mer åt det mörka hållet i hyn...   Min mor är blondin medan min far har svart hår, svarta (mörkbruna) ögon samt mörkare hy än mig... Min man har blont hår och blå ögon lika så båda hans föräldrar... Våra barn då?? Jo första barnet blond blond med blå ögon, barn två mörkblon/ljus ljus brun med blå ögon... Jag var övertygad om att jag skulle få barn som var mer lik mig färgmässigt med icke...

• Ekrlsn

Säger nog samma som Miss P71, min första dotter e exakt som jag, rödhårig, extremt ljus hy och blå ögd. andra dotter har samma hy och färg på ögonen men blond med lite röda skiftningar. Karln var extremt blond som liten, nu lite blond/brun, ljus hy och blå ögon

• pärlglans

Oj sånt där är så olika. Min mamma är blond o blåa ögon, min pappa är också kines och min sambo är grönögd och brunt hår. Jag själv är väldigt lik min pappa, man ser ingenting av mamma i mig. Men, vår dotter fick ljusbrunt hår och blågröna ögon men min hudfärg :) ska bli spännande att se vem lillasyster brås på :)

• rosagubben

jag tycker de vore väldigt kul om barnet får melerade, gröna eller blåa ögon, för jag har bruna ögon och jag tycker bruna ögon är så vanligt och dessutom tycker jag blåa/gröna ögon är så otroligt fint. Alltid varit avis på min syrra som har brun/gröna melerade ögon. och tänk va gulligt med en rödhårig pojke t.ex. som har brun/blåa melerade ögon! Åh, ska bli så spännande att se vad det blir för kombination! Skrattande

• rosagubben
    rosagubben skrev 2012-05-09 21:01:48 följande:
    ooh, tack så mycket! Den av kul att räkna med! Skrattande
    och enligt den så är det 35% chans att bebisen får blåa ögon, 15% chans för gröna ögon och 50% chans för bruna.
    jag hoppas på gröna eller blåa ögon, tycker mina bruna ögon är så vardagliga. Tycker grönt och blått är så himla fint. 
  • Bellibell
    rosagubben skrev 2012-05-09 21:05:34 följande:
    och enligt den så är det 35% chans att bebisen får blåa ögon, 15% chans för gröna ögon och 50% chans för bruna.
    jag hoppas på gröna eller blåa ögon, tycker mina bruna ögon är så vardagliga. Tycker grönt och blått är så himla fint. 
    Lustigt! för jag hoppas verkligen att min bebis får bruna ögon precis som mig själv hehe :) tycker brunt är sååå fint!
Svar på tråden ögonfärgen och hårfärgen