• Cheera

Björkpollenallergi

Jag har en dotter på 6 år. För två år sedan så svullnade dotterns ögon  igen totalt (Ögonvitan vart alldeles vattnig, rosa och svullen så ögonvitan stod upp över iris) så vi åkte in till akuten och hon fick nån antihistamin. Besvären försvann och jag ringde VC dagen efter. Vi fick inte komma då dottern inte hade några besvär (!!??) Jag märkte att hon efter någon dag vart klart irriterad i ögonen men fick fortfarande ingen tid! Besvären gick över.

Året efter, i fjol, kom de tillbaka. Ringde VC och sa att NU SKA JAG HA EN TID TILL R! Vi fick ögondroppar (lomudal) och Aerius men det hjälpte inte. Då fick vi tavegyl och en allergiundersökning gjordes som visade allergi mot bl.a. björkpollen, hund och katt. Sen var ju pollensäsongen över. Till hösten fick hon ytterligare en reaktion, mot vad vet vi inte.

Nu är det ju i full gång igen. Nu visade det sig att tavegylen inte hjälper. Var till VC förra veckan och de ökade på dosen till 15ml morgon och kväll samt att vi fick livostin ögondroppar. Men det hjälper inte!! Ringde VC idag igen och läkaren som vi var till ska ringa mig imorgon.

Finns det andra mediciner? vi pratade om det men läkaren sa att Tavegyl var det effektivaste antihistaminet.

Känns som om att jag har noll koll just nu Rynkar på näsan Dottern är alldeles röd i ögonen, svullen och täppt och har t.o.m. börjat hosta så jag tycker det är tydliga tecken på att medicinen inte hjälper.

• Svar på tråden Björkpollenallergi
  • Idaped

Lider fruktansvärt med din dotter. Är med allergisk mot Björkpollen samt gräs :/ fick min allergi när jag var omkring 10 år och hittade aldrig något som riktigt hjälpte. Något jag kan trösta mig med är att jag blivit en aning bättre på senare år.

Hoppas verkligen ni hittar något som hjälper er flicka.. All lycka till.

• Vivvi12

Jag vet inte vad barn får äta men för min del är tavegyl absolut inte den bästa..

• Prospero

Vi ger Clarityn (flytande) + Lomudal ögondroppar + Lomudal nässprej (allt receptfritt). Tillsammans ger detta en rätt bra effekt för sonen.

Men jag har också fått rådet av läkare att om det inte funkar prova andra receptfria (ex Livostin) för olika personer kan få olika bra effekt av olika mediciner.

Sen har ju björken varit überjobbig i år.

• Cheera

Men fy då! Vilken tur att du har blivit lite bättre med åren i alla fall. Måste ha vart jättejobbigt (kan ju bara se på min dotter hur jobbigt hon har det) Rynkar på näsan

• Cheera
    Vivvi12 skrev 2012-05-09 18:46:31 följande:
    Jag vet inte vad barn får äta men för min del är tavegyl absolut inte den bästa..

Inte? Nä, den känns ganska onödig faktiskt då den inte hjälper.
    Tabletter skulle jag nog inte få i henne Rynkar på näsan 
  • Cheera
    Prospero skrev 2012-05-09 18:49:28 följande:
    Vi ger Clarityn (flytande) + Lomudal ögondroppar + Lomudal nässprej (allt receptfritt). Tillsammans ger detta en rätt bra effekt för sonen.

Men jag har också fått rådet av läkare att om det inte funkar prova andra receptfria (ex Livostin) för olika personer kan få olika bra effekt av olika mediciner.

Sen har ju björken varit überjobbig i år.

Funderar med på att få prova en nässpray på henne. Ska fråga om det när läkaren ringer.

Ja, den har ju vart det. Hatar den där björken........ 
  • Vivvi12

Jag vet inte vilka antihistamin som finns i flytande form...finns väl fler?! Är det tavegyl flytande hon fått alltså? Iaf så är det så olika från person till person det som hjälper mig bäst är kanske sämst för någon annan, jag har provat flera innan jag hittade den som är bäst för mig. Just nu är jag gravid och får inte äta min vanliga medicin så äter nu tavegyl, inget vidare alls trots att jag tar 2tabl/dag. Har också hosta av min allergi. Tar även ögondroppar och nässpray, har hon fått det?

• principessan

Tips tills nästa år! Be om kortisonspruta innan säsongen börjar!!!

• Cheera
    principessan skrev 2012-05-09 19:04:42 följande:
    Tips tills nästa år! Be om kortisonspruta innan säsongen börjar!!!

Ja, får fråga om det. Ska till familjeläkarjouren nu kl. 22 då dottern inte slutar hosta trots medicin.
  • Cheera
    Vivvi12 skrev 2012-05-09 19:00:26 följande:
    Jag vet inte vilka antihistamin som finns i flytande form...finns väl fler?! Är det tavegyl flytande hon fått alltså? Iaf så är det så olika från person till person det som hjälper mig bäst är kanske sämst för någon annan, jag har provat flera innan jag hittade den som är bäst för mig. Just nu är jag gravid och får inte äta min vanliga medicin så äter nu tavegyl, inget vidare alls trots att jag tar 2tabl/dag. Har också hosta av min allergi. Tar även ögondroppar och nässpray, har hon fått det?

Ja, det ät tavegyl i flytande form som hon har. Frågande om andra mediciner men läkaren sa bara att tavegyl är mest effektiv så vi fick inte prova något nytt. (Har haft aerius, flytande).

Ska till familjeläkarjouren iaf så får se vad de säger. Idag har det spöregnat hela dagen så tänkte att hon då skulle få en liten paus i allergibesvären iaf, men icke. Idag har hon vart värre än på länge. 
  • Vivvi12

Som nån annan skrev... Kortisonspruta, det hjälper även om besvären börjat, fast läkarna brukar inte vilja ge det i första taget.

• Tangent

Som komplement till övrig medicinering, kan hon inte få nässpray t ex Nasonex (cortison) eller Lomudal (j cortison)?
    Dessutom är det bra att skölja ur håret varje kväll, sova med stängt fönster och man ska inte torka tvätt utomhus.

• BelindaL

Hej. Jag min ena son på 2 år är också väldigt allergisk mot pollen... Honom medicinerar vi med 2,5ml flyttande zyrlex, men lomudal ögondroppar, men och naxonex nässpray och sedan seritide inhalationsspray och det funkar rätt bra för honom.. Vi går på barnmottaningen med alla barnen och dom är toppen..

• rockbjarn

Min son är 2,5 år och jag misstänker pollenallergi, jag själv är pollen- och gräsallergiker. Han är under de dagarna med fint väder väldigt täppt  i näsan och så blinkar han mkt med ögonen. Har hört av mig till allergicentrum utan resultat ännu. Finns det några receptfria ögondroppar på apoteket till barn som vi kan prova?

• Cheera
    Tangent skrev 2012-05-15 10:15:45 följande:

Som komplement till övrig medicinering, kan hon inte få nässpray t ex Nasonex (cortison) eller Lomudal (j cortison)?
    Dessutom är det bra att skölja ur håret varje kväll, sova med stängt fönster och man ska inte torka tvätt utomhus.

Hon har fått nasonex nässpray som komplement samt så har vi fått betapred att ge när det blir riktigt besvärligt.
    BelindaL skrev 2012-05-16 19:01:26 följande:
    Hej. Jag min ena son på 2 år är också väldigt allergisk mot pollen... Honom medicinerar vi med 2,5ml flyttande zyrlex, men lomudal ögondroppar, men och naxonex nässpray och sedan seritide inhalationsspray och det funkar rätt bra för honom.. Vi går på barnmottaningen med alla barnen och dom är toppen..
    Barnmottagningen på sjukhuset då? Nu är ju det värsta över så det återstår om tavegyl + livostin, ögondroppar, + nasonex nässpray hjälper nästa år när det är som värst. (Samt betapred då när hon får det riktigt jobbigt).
    rockbjarn skrev 2012-05-19 07:47:16 följande:
    Min son är 2,5 år och jag misstänker pollenallergi, jag själv är pollen- och gräsallergiker. Han är under de dagarna med fint väder väldigt täppt  i näsan och så blinkar han mkt med ögonen. Har hört av mig till allergicentrum utan resultat ännu. Finns det några receptfria ögondroppar på apoteket till barn som vi kan prova?
    Tror nog att lomudal ska vara receptfritt. Livostin är receptfritt och kan ges till barn. (Jag hoppas dem heter livostin, orkar inte gå och titta Tungan ute)

• BelindaL

Ja det är barnmottagningen på sjukhuseet..
    Vi har ju fått prova oss fram då han under vissa dagar haft det rätt kämpigt, men denna kobination funkar ganska bra, visa dagar får vi ge en extra dos av zyrlex, lägga till livostin nässdroppar och opatinol ögondroppar mitt på dagen och då har han redan fått sina andra mediciner så ibland blir det rätt mycket..
    Han har sedan innan förkylningsastma, krupp och väldigt kraftig hundallergi och exem också :/     

• Cheera
    BelindaL skrev 2012-05-26 07:15:24 följande:
    Ja det är barnmottagningen på sjukhuseet..
    Vi har ju fått prova oss fram då han under vissa dagar haft det rätt kämpigt, men denna kobination funkar ganska bra, visa dagar får vi ge en extra dos av zyrlex, lägga till livostin nässdroppar och opatinol ögondroppar mitt på dagen och då har han redan fått sina andra mediciner så ibland blir det rätt mycket..
    Han har sedan innan förkylningsastma, krupp och väldigt kraftig hundallergi och exem också :/     

Verkar som om att även vi får prova oss fram. Det finns ju perioder som är värre, när det är extremt mycket pollen, och det är då som man märker att medicinerna inte funkar. Nu får vi ju vänta till nästa säsong för att se om denna sammansättning av mediciner hjälper eller inte. Just nu räcker det med ögondroppar (även om jag trodde att björkpollensäsongen var över vid det här laget). Att det regnar hjälper inte henne och vid högsäsong får hon som nässelutslag i ansiktet och bröstet.

Krupp har inga av mina haft, tack och lov. Har förstått att det är hemskt jobbigt. Sonen min har förkylningsastma men inga allergier. Måste vara extremt jobbigt att ha både och Rynkar på näsan Dottern har även allergi mot hund och katt men det är inte i närheten av björkpollenallergin.  
  • Dr Mupp

Dotter 8 år, allergis mot pälsdjur och pollen. 
    Äter under pollensäsong
    Aerius
    Telfast
    Zaditen - ögrondroppar
    Amalys - nässpray

Son 5 år, allergisk mot päldjus och pollen. Har även astma.
    Äter under pollensäsong.
    Aerius
    Zyrlez
    Zaditen
    Aromir
    Flutide

Detta funderar bra för dem.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Björkpollenallergi