• Anonym (undrar)

Vad har ni för ränta på era bolån?

jag skulle allmänt vilja veta vad folk har för ränta på sina bolån idag? gärna oxå om de är bundna och hur länge? belopp oxå. ska nämligen tll banken och vore bra och ha nåt hum om vad folk har så man inte gör borrt sig helt och hållet. :)
    tacksamt för svar

• Svar på tråden Vad har ni för ränta på era bolån?
  • Anonym

Var på banken idag och fick ett förslag till det lån jag kommer att ha hos dem.

Förslag från banken var att dela upp lånet och ta dem på 2 och 3 år budna med räntan 3,55 och 3,60. Handelsbanken.

Vet inte om det är någon bra ränta.

• Anonym (bor i hus)

VI har bundet på 3 resp 5 år. På det 3-åriga har vi runt 2,75 i ränta och på det 5-åriga runt 3,27

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-09 19:55:00 följande:
    Var på banken idag och fick ett förslag till det lån jag kommer att ha hos dem.

Förslag från banken var att dela upp lånet och ta dem på 2 och 3 år budna med räntan 3,55 och 3,60. Handelsbanken.

Vet inte om det är någon bra ränta.
    Skitbra då jag just kollat och den treåriga låg på 3,95%
  • Anonym

Viktigt i sammanhanget är ju också om man band lånet igår eller för ett år sedan... för ett år sedan var räntorna helt annorlunda än idag. För två år sedan ännu större skillnad! Jag band mitt lån på 2 år sedan till 2,60. Det går ut nu, och binder jag om får jag kanske 3,80-90. Så det är ganska viktigt i sammanhanget anser jag

• Anonym

... på 2 år för 2 år sedan skulle det stå :)

• Anonym

Handelsbanken, bundet 3 år på ca 2.90%. (Strax under 600.000 kr)

• tystlängtan

Swedbank, vi band i somaras i 3 år, dvs. till 2014, för 4,10%. Den "rörliga" (3-mån) delen har just nu en ränta på 3,69%. Inte bäst, men det funkar för oss.

• tjej87

450 000, bundet 1 år 3.58% (band i somras)
    450 000, bundet 2 år 3.78% (band i somras) 

Jag har handelsbanken 

• Anonym

2,2 Mkr SEB bundet ett år (går ut i juli i år) 2,82%
    2,2 Mkr SEB bundet 3 månader 3,35%
    66k SEB bundet 3 månader 3,5%

MEN: Lägre lån, lägre belåningsgrad, högre inkomster, större sparande ger lägre ränta. Högre lån, högre belåningsgrad lägre inkomster mindre sparande ger högre ränta.. Så för att verkligen  jämföra måste man ta med dessa parametrar.

Vårt hus är värt 8Mkr (55% belåning), vi tjänar drygt 80k per månad efter skatt tillsammans. Sparande inklusive pensioner i banken ligger på nån miljon.

• Anonym (bor i hus)
    Anonym skrev 2012-05-10 11:28:33 följande:
    2,2 Mkr SEB bundet ett år (går ut i juli i år) 2,82%
    2,2 Mkr SEB bundet 3 månader 3,35%
    66k SEB bundet 3 månader 3,5%

MEN: Lägre lån, lägre belåningsgrad, högre inkomster, större sparande ger lägre ränta. Högre lån, högre belåningsgrad lägre inkomster mindre sparande ger högre ränta.. Så för att verkligen  jämföra måste man ta med dessa parametrar.

Vårt hus är värt 8Mkr (55% belåning), vi tjänar drygt 80k per månad efter skatt tillsammans. Sparande inklusive pensioner i banken ligger på nån miljon.

FAst så mycket lägre räntor tycker jag inte ni har än vi t.ex, trots att vi har mer belåning än ni.

Vi har också SEB, huset är värt 2,8 milj, vi har nu lån på 2,3 och då på 3 år resp 5 år och den treåriga har runt 2,72% i ränta och det femåriga runt 3,27%. Vi har inkomster på ca 60 000 kr innan skatt, men har ett väldigt bra sparande. 
Svar på tråden Vad har ni för ränta på era bolån?