• Anonym

Ska på samarbetssamtal imorgon

Barn en liten undran.
    jag har barnen på halvtid på papper, men 85% i verkligheten. Så imorgon ska vi på samarbetssamtal.
    Men vad kommer dom säga ifall jag berättar att dom bor mer hos mig.Kommer dom begära att barnen skrivs över på min adress? Dom står hos mamman nu.
    Och hur blir det då med barnbidraget? går det till mig då?
    Hon har barnbidraget nu. och NEJ, hon köper INTE allt till barnen för er som antar det

• Svar på tråden Ska på samarbetssamtal imorgon
  • Minne00

Har inte en susning men du skall givetvis vara ärlig!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • AllaHemma

Barnen skrivs hos dig om du vill att du ska det. Man ska stå folkbokförd på den adress där man tillbringar sin mesta dygnsvila.
    Däremot har inte fr nåt med det att göra, utan du får kontakta skattemyndigheten för det. Barnbidraget kommer att fortsätta gå till mamman om ni inte ändrar det med fk. Det är inget som sker automatiskt vid en flytt. 

Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • Anonym
    AllaHemma skrev 2012-05-09 19:57:35 följande:
    Barnen skrivs hos dig om du vill att du ska det. Man ska stå folkbokförd på den adress där man tillbringar sin mesta dygnsvila.
    Däremot har inte fr nåt med det att göra, utan du får kontakta skattemyndigheten för det. Barnbidraget kommer att fortsätta gå till mamman om ni inte ändrar det med fk. Det är inget som sker automatiskt vid en flytt. 
    mamman vill ha barnen skrivna hos sig, så hon kommer inte gå med på det om ingen tvingar henne.
    Inte konstigt att pappor lämnar sina barn när det funkar så här
  • Anonym (987)
    Anonym skrev 2012-05-09 19:51:48 följande:
    Barn en liten undran.
    jag har barnen på halvtid på papper, men 85% i verkligheten. Så imorgon ska vi på samarbetssamtal.
    Men vad kommer dom säga ifall jag berättar att dom bor mer hos mig.Kommer dom begära att barnen skrivs över på min adress? Dom står hos mamman nu.
    Och hur blir det då med barnbidraget? går det till mig då?
    Hon har barnbidraget nu. och NEJ, hon köper INTE allt till barnen för er som antar det

Oddsen är väl rätt låga för att det kommer att gå till så här imorgon:

Du: Barnen bor 85% av tiden hos mig och därför vill jag att de står skrivna hos mig. Jag ringer skatteverket och ber dem ändra barnens adress eftersom de bor mest hos mig.
    Hon: Barnen ska hädanefter bo varannan vecka hos mig.

Eller kanske:
    Du: Eftersom barnen bor mest hos mig så ska jag ha barnbidraget och dessutom ska du betala underhåll till mig.

Resultatet blir förmodligen att du offrar ekonomin för att få fortsätta ha barnen mesta tiden.       

• Anonym
    Anonym (987) skrev 2012-05-09 20:06:46 följande:
    Oddsen är väl rätt låga för att det kommer att gå till så här imorgon:

Du: Barnen bor 85% av tiden hos mig och därför vill jag att de står skrivna hos mig. Jag ringer skatteverket och ber dem ändra barnens adress eftersom de bor mest hos mig.

Eller kanske:
    Du: Eftersom barnen bor mest hos mig så ska jag ha barnbidraget och dessutom ska du betala underhåll till mig.

Resultatet blir förmodligen att du offrar ekonomin för att få fortsätta ha barnen mesta tiden.       
    nu hängde jag inte riktigt med i det sista, har ju redan offrat min ekonomi för att jag haft barnen mer. Kommer det fortsätta så menar du?
  • Anonym (987)
    Anonym skrev 2012-05-09 20:10:27 följande:
    nu hängde jag inte riktigt med i det sista, har ju redan offrat min ekonomi för att jag haft barnen mer. Kommer det fortsätta så menar du?

Eftersom mamman förmodligen kommer att kräva att ha barnen på halvtid istället för att ge dig underhåll och barnbidrag så kommer du antingen låta henne ha barnen på halvtid (vilket efter ett tag återgår till dagens system där du har dem 85%) eller också kommer du att fortsätta ha dem mest men utan att kräva pengar från mamman.

Det här är så vanligt att det är sorgligt! Fast det varierar om det är mamman eller pappan som inte vill betala. 
  • AllaHemma
    Anonym skrev 2012-05-09 20:01:04 följande:
    mamman vill ha barnen skrivna hos sig, så hon kommer inte gå med på det om ingen tvingar henne.
    Inte konstigt att pappor lämnar sina barn när det funkar så här
    Fast enligt lag ska de stå skrivna hos dig om du har de 85%. 
    Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • Anonym

Mamman kommer hävda att hon har migrän och inte kan ta dom mer än 1 dag i veckan.
    Hon kommer samtidigt hävda att hon ska ha barnbidraget eftersom hon köper deras kläder (läs nöjesshopar).

Själv bor jag i en 1:a med kokvrå och har inte råd att flytta till nåt större om jag inte får min del av barnbidragt

Men kan inte famijerätten göra nånting åt det, är dom bara "rådgivare"?

• Anonym
    AllaHemma skrev 2012-05-09 20:19:46 följande:
    Fast enligt lag ska de stå skrivna hos dig om du har de 85%. 
    fast hur bevisar jag att dom varit hos mig, ska väl inte behöva ta hem vittnen varje kväll
  • Anonym (987)
    Anonym skrev 2012-05-09 20:21:51 följande:
    Mamman kommer hävda att hon har migrän och inte kan ta dom mer än 1 dag i veckan.
    Hon kommer samtidigt hävda att hon ska ha barnbidraget eftersom hon köper deras kläder (läs nöjesshopar).

Själv bor jag i en 1:a med kokvrå och har inte råd att flytta till nåt större om jag inte får min del av barnbidragt

Men kan inte famijerätten göra nånting åt det, är dom bara "rådgivare"?

Familjerätten kan inte göra ett skit, de kan bara försöka medla mellan er.

Det smartaste är väl att göra det smygvägen. Först ringer du Skatteverket och ber dem göra en utredning på barnens boende så att barnen skrivs hos dig. Då kollar de med förskola/skola vem som hämtar barnen mest och kanske med barnens kompisars föräldrar.

När du väl har barnen skrivna hos dig så anmäler du till FK att du dels vill ha underhåll eftersom barnen bor mest hos dig (du måste ha dem skrivna hos dig först) och att du dels vill ha barnbidraget skickat till dig eftersom barnen bor mest hos dig. De kommer också göra en utredning och sedan ger de dig pengarna.   
Svar på tråden Ska på samarbetssamtal imorgon