• Anonym

Vad händer om man blir påkörd av en bil i 50km/h?

En knepig fråga kanske.. Men låt oss säga att jag går över vägen och en bil inte ser mig och jag blir påkörd, och bilen kör i ca 50 km/h? Dör man? Flyger man långt? Brutna ben? 

Att jag undrar är för att jag bor  i en liten stad, och folk tittar sig fan inte för när dom går över vägen! Och då syftar jag inte bara på övergångsställen, folk springer ut var som helst. Och jag ställer inte frågan för att jag ska springa ut, jag är snarare rädd att jag är en av dom som kör på dom (inte med flit såklart). Jag kör alltid max 50 km/h, och jag vill inte att någon ska springa ut, jag inte hinner reagera och så dör den människan! Jag vet att jag låter lite överdriven nu, men det är en tanke som dök upp i huvudet under dagen när jag såg en som nästan blev påkörd idag..

Så min fråga, vad händer?  

• Svar på tråden Vad händer om man blir påkörd av en bil i 50km/h?
  • Anonym

Det beror helt på hur du landar.... har du tur klarar du dig med nåt brutet ben... har du otur så dör du.

• Anonym (..............)

Som tidigare skrev så beror det på hur man landar.. Jag blev påkörd av en bil som i princip bara rullade och jag fick en spricka i knät och sönderslagna tänder.. Slog tack och lov inte huvudet.

• Rainei

Vet inte riktigt, men jag tror att chansen att man överlever att bli påkörd av en bil i 50km/h är lägre än 20%.. Kommer inte ihåg, men jag hörde det någon gång under körkortsutbildningen, och jag minns att jag blev förvånad över att risken att man dog var så mycket över 50%.

Bra att du är riskmedveten! Håll kvar det, men låt det inte ta över hela ditt tankeutrymme när du kör! Och du måste ju veta att det finns ställen där folk tenderar att kasta sig ut mer på vägen än andra eftersom du kör mycket i dina hemtrakter (tar jag det som?), där kan du ju hålla lägre hastighet så du hinner stanna? Var flexibel Glad

• Kjellgren

I barnens övningskörningsbok står det:

"9 av 10 oskyddade trafikanter överlever om de blir påkörda av en bil som kör i 30 km/h.

Endast 1 av 10 överlever om de blir på körda av en bil i 50 km/h." 

• Kjellgren
    Kjellgren skrev 2012-05-09 20:07:28 följande:

"9 av 10 oskyddade trafikanter överlever om de blir påkörda av en bil som kör i 30 km/h.

Förlåt - jag tryckte fel! 2 av 10 ska det vara som överlever i 50 km/h!
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2012-05-09 20:07:28 följande:

Det är så pass? När man sitter i bilen känns ju inte 50 km/h så fort, fast det är klart, när man står och ser en bil köra förbi i den farten ser det ju lite annorlunda ut!  Där jag bor är det väldigt mycket barn som springer runt på gatorna, och jag brukar tänka på dom, tänk om en bil inte hinner stanna? 
Svar på tråden Vad händer om man blir påkörd av en bil i 50km/h?