• CTMT

Hur fungerar en "spärr" på sjuksköterskeprogrammet?

Jag läser till ssk, är inne på termin 2 just nu och läser kurs 6 (VFU).

Jag har klarat ALLT (med glans dessutom) förutom fysiologitentan som vi hade i Termin 1. Där var jag 2 p från godkänt. Insåg efteråt att jag haft helt fel studieteknik, men men. Det fanns en Omtentamen 1 i början av termin 2, men den dagen låg jag inne på akuten för buksmärtor, och det finns en omtentamen 2 nu i maj, men pga praktiken, cases, klinisk examination etc. så har jag inte lyckats få tiden till att räcka med att plugga till den eller ens ha tid att gå på den, så jag har bokat in Omtentamen 3 under v.35 så jag verkligen kan klara den!

Men min oro - en kurskamrat berättade för mig att om jag inte klarat fysiologitentan nu i termin 2 så finns det en spärr inför termin 4, dvs. jag kommer inte få gå termin 4. Är det sant?? Det finns ju ett omtentamenstillfälle (på originaltentan från termin 1 dvs)  v.35 som jag ska göra, men trots om jag klarar den så får jag alltså inte fortsätta i termin 4? Har inte läst något om det någonstans...

Den enda spärren jag visste var från kurs 3 (preklinisk 1), om man inte klarade omtentamen i praktisk examination där så uppstod en spärr till termin 4.

Någon som vet? Har inte fått några klara besked och alla säger olika...    

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Hur fungerar en "spärr" på sjuksköterskeprogrammet?
  • Kjellgren

Det är inte helt ovanligt med spärrtentor men det är något som beslutas på respektive högskola/universitet så vad som gäller en utbildning behöver inte gälla en annan.

Hör med studierektor eller vem ni har som kontaktperson som kan svara på vad som gäller för just din utbildning på din ort. 

• CTMT

Jo jag har hört med en på expeditionen och en via mail, och den ena säger att jag inte blir spärrad, och den andra verkar mena att jag blir spärrad... (?) Inte glasklart precis...

• Kjellgren
    CTMT skrev 2012-05-09 20:08:09 följande:
    Jo jag har hört med en på expeditionen och en via mail, och den ena säger att jag inte blir spärrad, och den andra verkar mena att jag blir spärrad... (?) Inte glasklart precis...
    Är det kanske en spärr fast de kan ge dispens??

Jag har inte läst ssk, våra spärrar gick inte att överklaga, den som missade fick stå över en termin helt enkelt. Vi hade dessutom bara en omtenta samma termin, två försök nästkommande termin och sedan ett sista försök den tredje terminen om det bedömdes att man var värd ytterligare en chans. Klarade man det inte då så blev man avstängd. 
  • Solstrålen1988

Vi hade att om man släpade med saker fick man inte gå upp mellan åren, dvs från termin 2 till 3 (år 1-2) eller 4 till 5 (år 2-3).

• CTMT
    Kjellgren skrev 2012-05-09 20:11:54 följande:
    Är det kanske en spärr fast de kan ge dispens??

Jag har inte läst ssk, våra spärrar gick inte att överklaga, den som missade fick stå över en termin helt enkelt. Vi hade dessutom bara en omtenta samma termin, två försök nästkommande termin och sedan ett sista försök den tredje terminen om det bedömdes att man var värd ytterligare en chans. Klarade man det inte då så blev man avstängd. 

Okej. Ja på denna tentan så ges ju 5 "chanser", dvs. 4 omtentamen... och omtentamen 1 och 2 låg under termin 2 och omtentamen 3 och 4 i termin 3. Så jag tycker det verkar konstigt att man blir spärrad om det för det första ges så många chanser och om alla inte är förlagda under termin 2 så man kan få en chans att lyckas..
  • Dang it

Jag läser också till ssk, började Anatomi och Fysiologi kursen igår:) Och där sa de att det var en "stoppkurs", dvs, får vi inte godkänt så får vi inte fortsätta på termin 4. Så det låter som om det gäller samma för dig.

• CTMT
    Dang it skrev 2012-05-09 20:17:21 följande:
    Jag läser också till ssk, började Anatomi och Fysiologi kursen igår:) Och där sa de att det var en "stoppkurs", dvs, får vi inte godkänt så får vi inte fortsätta på termin 4. Så det låter som om det gäller samma för dig.

Jo så långt förstår jag också ;) Men jag menar att det kanske gäller om man inte klarar någon av alla de omtentor som ges tillfälle till? Varför finns det annars omtentor?
  • Kjellgren
    CTMT skrev 2012-05-09 20:21:58 följande:
    Jo så långt förstår jag också ;) Men jag menar att det kanske gäller om man inte klarar någon av alla de omtentor som ges tillfälle till? Varför finns det annars omtentor?
    Jag förstår det som så att den som inte klarat fysiologin inte heller bedöms kunna tillgodogöra sig kommande kurser. Alltså får man många chanser att klara tentan men så länge den inte är avklarad så är man inte behörig till kommande kurser utan "stoppas" tills den är avklarad.

Eller missförstår jag dig? 
  • CTMT
    Kjellgren skrev 2012-05-09 20:25:08 följande:
    Jag förstår det som så att den som inte klarat fysiologin inte heller bedöms kunna tillgodogöra sig kommande kurser. Alltså får man många chanser att klara tentan men så länge den inte är avklarad så är man inte behörig till kommande kurser utan "stoppas" tills den är avklarad.

Eller missförstår jag dig? 

Ja, fast om tentan nu vore en spärr så är det väl en spärr till termin 4. Men om jag då klarar tentan v.35 (dvs vid termin 3 start) så borde jag väl vara behörig så att säga? Eller? Annars borde de ju slopa så många omtentor och bara erbjuda 1-2 omtentor terminen efter. Förstår du?
  • Kjellgren
    CTMT skrev 2012-05-09 20:29:49 följande:
    Ja, fast om tentan nu vore en spärr så är det väl en spärr till termin 4. Men om jag då klarar tentan v.35 (dvs vid termin 3 start) så borde jag väl vara behörig så att säga? Eller? Annars borde de ju slopa så många omtentor och bara erbjuda 1-2 omtentor terminen efter. Förstår du?
    Jag tror jag förstår men du kan bara få vettiga svar som gäller av studierektorn, prata med henne/honom i morgon.

JAG tycker du borde vara behörig om du fixar tentan tidigt på termin 3 men det är ju inte jag som bestämmer.
  • CTMT

Jo det anser jag också och jag vet att jag kommer klara den utan problem, men är ju inte så peppande om det ändå är en spärr trots att man ges chans till omtentamen. Jag får göra ett nytt försök under morgondagen med att få svar.

• Ebba Caroline

Men du går ju termin 2 och ska börja termin3. Så till termin 4 så hinner du garanterat göra tentan.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    CTMT skrev 2012-05-09 20:21:58 följande:

Spärren blir ju om du inte hunnit med att få godkänd på tentan tills termin 4 börjar, dvs du har skrivit alla omtenta tillfällerna menändå inte kalarat kursen. Då blir det en spärr, som gär att du inte får börja termin 4 innan du klarat kursen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • CTMT
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 14:51:52 följande:

Spärren blir ju om du inte hunnit med att få godkänd på tentan tills termin 4 börjar, dvs du har skrivit alla omtenta tillfällerna menändå inte kalarat kursen. Då blir det en spärr, som gär att du inte får börja termin 4 innan du klarat kursen.

Är du säker? Isåfall blir jag glad Skrattande Jag kommer garanterat klara den v.35, jag har bara haft lite "oflyt", först med miss med 2,5 poäng och därefter akuten vid omtentan. Men så mycket som man ständigt repeterar nu så lär jag klara den utan problem hoppas jag!
  • Ebba Caroline
    CTMT skrev 2012-05-10 18:21:48 följande:

Är du säker? Isåfall blir jag glad Skrattande Jag kommer garanterat klara den v.35, jag har bara haft lite "oflyt", först med miss med 2,5 poäng och därefter akuten vid omtentan. Men så mycket som man ständigt repeterar nu så lär jag klara den utan problem hoppas jag!

Jo, jag är 99% säker. Har haft samma spärr på min skola. (Läser med ssk)
Svar på tråden Hur fungerar en "spärr" på sjuksköterskeprogrammet?