Hur fungerar en "spärr" på sjuksköterskeprogrammet?
Jag läser till ssk, är inne på termin 2 just nu och läser kurs 6 (VFU).
Jag har klarat ALLT (med glans dessutom) förutom fysiologitentan som vi hade i Termin 1. Där var jag 2 p från godkänt. Insåg efteråt att jag haft helt fel studieteknik, men men. Det fanns en Omtentamen 1 i början av termin 2, men den dagen låg jag inne på akuten för buksmärtor, och det finns en omtentamen 2 nu i maj, men pga praktiken, cases, klinisk examination etc. så har jag inte lyckats få tiden till att räcka med att plugga till den eller ens ha tid att gå på den, så jag har bokat in Omtentamen 3 under v.35 så jag verkligen kan klara den!
Men min oro - en kurskamrat berättade för mig att om jag inte klarat fysiologitentan nu i termin 2 så finns det en spärr inför termin 4, dvs. jag kommer inte få gå termin 4. Är det sant?? Det finns ju ett omtentamenstillfälle (på originaltentan från termin 1 dvs) v.35 som jag ska göra, men trots om jag klarar den så får jag alltså inte fortsätta i termin 4? Har inte läst något om det någonstans...
Den enda spärren jag visste var från kurs 3 (preklinisk 1), om man inte klarade omtentamen i praktisk examination där så uppstod en spärr till termin 4.
Någon som vet? Har inte fått några klara besked och alla säger olika...