• Längtande83

Varför är så många vård/omsorgs-yrken underbetalda och lågprioriterade?

Med jämna mellanrum, när jag är lite allmänt bitter och sur, kommer jag in på denna diskussion. 

Att arbeta med människor på ett eller annat sätt- då som exempelvis förskolelärare, lärare, kurator, undersköterska, sjuksköterska,  socialsekreterare, biståndshandläggare, vårdare, skötare etc- är ofta till ens nackdel om man vill tjäna bra, ha en dräglig arbetssituation och känna sig viktig på sitt arbete.... Och varför säger jag det? Jo- med tanke på hur jävla låga lönerna är, samt hur lite man satsar på denna personalens mående, arbetssituation, arbetsmiljö, privilegier och trevliga inslag såsom julbord eller andra trevliga events.

Säg mig, varför är det såhär? Vi tar ju hand om samhällets alla människor som av olika anledningar behöver hjälp på ett eller annat sätt! Allt ifrån de som får cancer, till de som blir utförsäkrade, förlorar sina hem, vars barn får en diagnos osv. Vi ser till att dessa människor på ett eller annat sätt får avlastning/stöd/hjälp/information/vägledning- och vad får vi för det från högre ort?? Låga löner, dåliga avtal, knapp en julklapp, en klapp på axeln efter ett liv i yrkeslivet och kanske en blomma när vi blir långtidssjukskrivna. Det är inte synd om oss- vi har valt våra yrken- men vi får också stå ut med en hel del eftersom att vi arbetar med just människor i olika situationer.

Förtjänar inte vi en lön på 30.000? Förtjänar inte vi en chans till löneförmåner? Förtjänar inte vi en julbonus??

Samtidigt kan man stå på Pågen och baka bröd, sälja skor i skobutik, plinka på en dator- för ett antal tusen mer i månaden!

WHY!? 

• Svar på tråden Varför är så många vård/omsorgs-yrken underbetalda och lågprioriterade?
  • Kjellgren

Problemet är att trots låga löner så utbildar sig folk till sjuksköterskor, kuratorer etc etc så med andra ord har yrkena helt rätt lön - ur arbetsgivarsynpunkt. Ingen arbetsgivare betalar högre lön än man måste för att få folk och folk får de uppenbarligen.

Om Pågen kunde få folk som bakade för 15.000 i månaden är det precis vad de skulle betala också, de betalar ju inte bra lön för att de är så snälla precis. 

När de yrken du skriver om blir bristyrken kommer lönen sannolikt att gå upp där också. 

• Längtande83
    fialotta28 skrev 2012-05-09 21:07:20 följande:
    Det där har jag också undrat över. Har inga bra svar heller.
    Har du någon teori? För jag kan verkligen inte hitta en enda möjlig förklaring till detta. I det långa loppet är det ju såhär;
    - Kan man arbeta förebyggande så förhindrar man brandutryckningar
    - Kan man ha en arbetssituation som tillåter att man ger det där lilla extra till den behövande- så kanske man drar in på antalet besök
    - Får man uppskattning, erkännande och status- kanske man är mer benägen att gå utanför ramen i sitt arbete
    - Om våra yrken blir högre ansedda kanske folk med hög ambition och vilja att förändra söker sig till våra yrken
    - Om man får högre lön är man mer benägen att bidra

Jag kan nämna 1000000 fler anledningar- men, hur tänker politikerna egentligen??? 
  • Längtande83
    Kjellgren skrev 2012-05-09 21:11:58 följande:
    Problemet är att trots låga löner så utbildar sig folk till sjuksköterskor, kuratorer etc etc så med andra ord har yrkena helt rätt lön - ur arbetsgivarsynpunkt. Ingen arbetsgivare betalar högre lön än man måste för att få folk och folk får de uppenbarligen.

Om Pågen kunde få folk som bakade för 15.000 i månaden är det precis vad de skulle betala också, de betalar ju inte bra lön för att de är så snälla precis. 

När de yrken du skriver om blir bristyrken kommer lönen sannolikt att gå upp där också. 
    Fast, det handlar inte bara om vad en arbetsgivare vill ge för lön- det handlar om hela samhällets syn på det vi gör- men främst- hur pengapåsen fördelas i detta land. 

Om kommunchefer hade velat ha en mer effektiv, lönsam och kreativ personal hade man satsat på att få ner sjuktalet, ökat chansen till utbildning och på andra sätt främjat personalens förutsättningar.  
  • Kjellgren
    Längtande83 skrev 2012-05-09 21:14:41 följande:
    Fast, det handlar inte bara om vad en arbetsgivare vill ge för lön- det handlar om hela samhällets syn på det vi gör- men främst- hur pengapåsen fördelas i detta land. 

Om kommunchefer hade velat ha en mer effektiv, lönsam och kreativ personal hade man satsat på att få ner sjuktalet, ökat chansen till utbildning och på andra sätt främjat personalens förutsättningar.  
    Det är ytterligare ett problem - pengapåsen som ska delas mellan många av de grupper du nämner men inte med tex Pågenanställda.

Om grupperna hade haft olika arbetsgivare och framför allt fler arbetsgivare att välja mellan hade det också varit lättare att få upp lönen.

Jag arbetar själv inom sjukvården och har väldigt svårt att värdera min lön - jag drar ju faktiskt inte in nästan en enda krona. Nästan alla vi landstingsanställda (utom tandvården) kostar mer ju mer vi jobbar, se där en paradox att fundera över!
  • Elaifiknow

För att det är lättare att göra vinst på saker än på tjänster/människor?

• Längtande83
    Elaifiknow skrev 2012-05-09 21:18:28 följande:
    För att det är lättare att göra vinst på saker än på tjänster/människor?
    hur tänker du då? Skulle inte en förbättrad vård/förskola/skola/polis/socialtjänst bidra till sänka kostnader för samhället?
  • Eisa

Ja det är ju bara idiotiskt att säga "men varför utbildadade du dig till det då? om det nu är så dålig lön?" Alltså jag vet inte men för mig är det viktigt att göra det jag brinner för. Att man brinner för något betyder att man (troligen) har något att ge inom det området, och människor bör ju vara på en plats där de kan ge något eftersom det blir bäst för alla parter. Summa summarum: man bör gå dit hjärtat pekar och inte dit pengarna pekar, om man vill göra något bra i denna värld och för sig själv i längden, och det vill man ju i regel.

Det är troligtvis dåligt betalt av den enkla anledningen att det är så kvinnodominerat.

• Längtande83
    Kjellgren skrev 2012-05-09 21:18:08 följande:
    Det är ytterligare ett problem - pengapåsen som ska delas mellan många av de grupper du nämner men inte med tex Pågenanställda.

Om grupperna hade haft olika arbetsgivare och framför allt fler arbetsgivare att välja mellan hade det också varit lättare att få upp lönen.

Jag arbetar själv inom sjukvården och har väldigt svårt att värdera min lön - jag drar ju faktiskt inte in nästan en enda krona. Nästan alla vi landstingsanställda (utom tandvården) kostar mer ju mer vi jobbar, se där en paradox att fundera över!
    Jag arbetar inom kommunen, och går ofta utanför mina sedvanliga arbetsuppgifter då jag dels tycker det är utvecklande och peppande- men också får att få en möjlighet att höja min lön. MEN- argumentet EMOT min lönehöjning blir- tyvärr, vi går enligt kollektivavtalet och då tilldelas du en ökning på 2,5 %- inte mer- WHAT!?
  • Längtande83
    Eisa skrev 2012-05-09 21:21:07 följande:
    Ja det är ju bara idiotiskt att säga "men varför utbildadade du dig till det då? om det nu är så dålig lön?" Alltså jag vet inte men för mig är det viktigt att göra det jag brinner för. Att man brinner för något betyder att man (troligen) har något att ge inom det området, och människor bör ju vara på en plats där de kan ge något eftersom det blir bäst för alla parter. Summa summarum: man bör gå dit hjärtat pekar och inte dit pengarna pekar, om man vill göra något bra i denna värld och för sig själv i längden, och det vill man ju i regel.

Det är troligtvis dåligt betalt av den enkla anledningen att det är så kvinnodominerat.
    I min värld är det lika enkelt egentligen-. jag stannar ju på mitt lågavlönade, utskällda och lågprioriterade arbete av en anledning- men- jag är ingen filantrop som söker god karma. jag ser det också som ett arbete att utföra- då ju tyvärr hälften av min arbetstid går åt till pappersarbete. Jag vill faktiskt ha uppskattning för detta- och bli ansedd som en viktig del i vårt samhälle. 
  • Elaifiknow
    Längtande83 skrev 2012-05-09 21:19:43 följande:
    hur tänker du då? Skulle inte en förbättrad vård/förskola/skola/polis/socialtjänst bidra till sänka kostnader för samhället?
    Jag tänker att det är lättare att göra vinst på (tillverkning av) saker, det gör att högre löner kan betalas ut.
  • Tow2Mater
    Längtande83 skrev 2012-05-09 21:05:34 följandee
    Samtidigt kan man stå på Pågen och baka bröd, sälja skor i skobutik, plinka på en dator- för ett antal tusen mer i månaden!

WHY!? 
    Det kallas privat näringsverksamhet, som inte sponsras av skattepengar. Folk betalar fullt pris for en limpa bröd, ett par skor, etc. Folk vill inte betala fullt pris för tjänster inom offentlig sektor som är subventionerade med skattepengar. Laägre löner för er betyder lägre skatt för oss.
  • Zizzy

För att det är en TÄRANDE sektor. Vi tillverkar inget och ingen kan tjäna pengar på oss. Vi kostar bara. Ett äldreboende tex kan inteha en bra period och kunna bjuda sina anställda på middagar mm.

NÄRANDE sektor däremot, där man tillverkar saker som andra kan tjäna pengar på och som driver sig själv. Där finns det utrymme för sådant på ett annat sätt. Staten behöver inte skjuta in pengar till dem.

• Studentpappa
    Eisa skrev 2012-05-09 21:21:07 följande:
    Japp, och så länge de flesta av kvinnorna nöjer sig med orden. 

-Näe alltså det finns inget utrymme för löneförhandling för detta jobbet detta är den lön som går att få. Ok säger min sambo då och tar jobbet. Hon hade sökt 3st tackade ja på första men blev erbjuden alla 3. Bra taktik..

Min mor har alltid gnällt över dålig lön men aldrig bytt arbetsgivare, blev erbjuden ett nytt jobb på en privat förskola men tackade nej och fortsatte gnälla över sin dåliga lön.

Tror detta gäller majoriteten av alla kvinnor jag känner i dessa yrken. De gnäller i fikarummet men det stannar där. SSK-studenterna som nu gör mycket väsen av sig är en frisk fläkt men har krav som aldrig går igenom. De kanske får upp lönen men arbetsgivarna kommer behöva kompensera de redan anställda med samma summa och till det finns knappast pengarna. Funkar det är jag den första att vara glad för att jag har haft fel.

Syrran agerar som en man och läser utbildning som ger bra betalt och spelar sedan ut arbetsgivare mot varandra i en löneförhandling och går in på 33"/mån. Det är så man måste agera om lönen är viktig.
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
Svar på tråden Varför är så många vård/omsorgs-yrken underbetalda och lågprioriterade?