• ViolinaX

Tälta i Europa?

Jag, min man och våra tre barn har tänkt oss att ha en bilsemester i Europa i sommar. Vi brukar tälta här i Sverige varje sommar och vill gärna tälta på campingplatser i Europa, t.ex. i Tyskland, Österrike och Italien. Vi har inte varit utomlands särskilt många gånger, och aldrig på egen hand (dvs bara på scharterresa...) och inte med barnen, så vi känner oss aningen osäkra...

Nu undrar jag hur campingplatserna är i Europa. Ni som har erfarenhet av det får gärna dela med er, både av bra och dåligt som ni har varit med om. Rekomenderar ni någon särskild camping eller land ? Finns det något ställe vi absolut ska undvika?

Vet ni någon hemsida där vi kan få mer information? 

• Svar på tråden Tälta i Europa?
  • Oneesan

Jag är också lite nyfiken. Släkten kallar oss för galna som ska åka på tältsemester, men vi har campat i Sverige i några år så det borde ju fungera i Europa också.

Jag har tittat lite Eurocamp för inspiration   

Arigato
  • dazazz

Vi campade i Tyskland med våra barn förra året, då var de 2,5 och ett halvår. Vi hade jättekul! Vi fick tag på en superbra guidebok på färjan mellan Rödby och Puttgarden där alla(?) campingar fanns med, där stod vad de hade för bekvämligheter och så. Jag kan kolla om de har någon hemsida sedan. Vi körde rätt korta sträckor per dag (ca 3 timmar) och sov kanske tio nätter på camping.

• ViolinaX
    Oneesan skrev 2012-05-13 14:11:03 följande:
    Jag är också lite nyfiken. Släkten kallar oss för galna som ska åka på tältsemester, men vi har campat i Sverige i några år så det borde ju fungera i Europa också.

Jag har tittat lite Eurocamp för inspiration   

Jag har mest pratat med folk på jobbet, och de verkade också bara se alla nackdelar. De tror att det smyger runt galningar på campingen och rånar folk på natten. Det är klart att man är ganska oskyddad i ett tält, men jag vet inte om det skulle vara värre utomlands än i sverige?

Jag är mest rädd att campingarna ska vara stora (som de på Öland t.ex.), du vet sådana som egentligen bara är anpassade för husvagnar och där man får en ruta som på en parkeringsplats, inklämd mellan två husvagnar. Jag föredrar "vild" camping, där de pekar på en skogsdunge och säger: välj en plats där borta någonstans!"  Glad Det blir mycket trevligare när man slår upp tältet ihop med andra tält, man börjar prata med de andra och umgås på ett annat sätt än med husvagnsfolk som bara sitter på sina vita plaststolar och glor som fiskar medan vi kämpar med tältet... 
  • ViolinaX
    dazazz skrev 2012-05-13 14:17:32 följande:
    Vi campade i Tyskland med våra barn förra året, då var de 2,5 och ett halvår. Vi hade jättekul! Vi fick tag på en superbra guidebok på färjan mellan Rödby och Puttgarden där alla(?) campingar fanns med, där stod vad de hade för bekvämligheter och så. Jag kan kolla om de har någon hemsida sedan. Vi körde rätt korta sträckor per dag (ca 3 timmar) och sov kanske tio nätter på camping.

Ja, en guidebok skulle vara bra. Minns du vem som gav ut den? jag gillar tanken på att åka dit vi får lust för dagen, så som vi gör när vi semestrar i Sverige. Vi jagar solen helt enkelt. Meningen med bilsemester är att känna sig fri, att inte behöva planera så mycket i förväg (som att boka hotellrum och bli stressad för att man inte hinner dit i tid). Ungefär som tågluffning men med mer packning...
  • dazazz

Nu har jag i princip aldrig campat innan så jag har inget riktigt att jämföra med, men det var nog lite olika. Någon av de sista vi besökte, vid kusten, var lite som du beskrev, men annars tycker jag inte att det var så. Jag tror också att man kunde hitta indikationer i boken, har för mig att det stod antal tältplatser och antal husbilsplatser. Boken var en gratisbok, ska kolla sedan om det står någon hemsida eller hur man kan få tag på den.

Vi hade ett mål men ingen brådska och det var verkligen jättemysigt, storebror älskade det verkligen och det funkade bra med den lilla. Vi hade tänkt göra om det i år men så blev jag gravid och det känns inte särskilt lockande att ligga på obekväma liggunderlag då ;) Hur gamla är era barn?

• Oneesan
    ViolinaX skrev 2012-05-13 15:12:26 följande:
    Jag har mest pratat med folk på jobbet, och de verkade också bara se alla nackdelar. De tror att det smyger runt galningar på campingen och rånar folk på natten. Det är klart att man är ganska oskyddad i ett tält, men jag vet inte om det skulle vara värre utomlands än i sverige?

Jag är mest rädd att campingarna ska vara stora (som de på Öland t.ex.), du vet sådana som egentligen bara är anpassade för husvagnar och där man får en ruta som på en parkeringsplats, inklämd mellan två husvagnar. Jag föredrar "vild" camping, där de pekar på en skogsdunge och säger: välj en plats där borta någonstans!"  Glad Det blir mycket trevligare när man slår upp tältet ihop med andra tält, man börjar prata med de andra och umgås på ett annat sätt än med husvagnsfolk som bara sitter på sina vita plaststolar och glor som fiskar medan vi kämpar med tältet... 
    Yes, det är man smärtsamt medveten om, på Gustavsvik bad man en tyst bön om att ingen sömnig husbilsförare skulle köra fel under natten

Men jag känner precis som du om förhoppningar om en liten mysig camping. Maken är sugen på Tyskland och barnen har blivit lovade en sväng förbi Disneyland. Sedan får vi se om det blir Italien eller Spanien.
    Arigato
  • dazazz

Kan varmt rekommendera Playmobil Fun Park, utanför Nurnberg om jag minns rätt. Jättekul för barnen och inte alls dyrt. Låg en helt ok camping bredvid också!

Svar på tråden Tälta i Europa?