Flickan och kråkan skrev 2012-05-10 13:41:40 följande:
Nej, det är inte alls konstigt. Jag fick bara en känsla av att du pratade om vävd bärsjal eftersom du nämnde ryggknyt. Alla knytningar där man ska hålla barnet samtidigt som man ska knyta sjalen om sig (oavsett sjal) brukar av de flesta (inte alla givetvis) upplevas som svårare. Därför är det vanligt att tycka att meitai är svårare än trikåsjal till nyfödd.
I ditt första inlägg låter det som om du berättar hur det är, inte vad du tycker. Jag ville därför dela med mig av min personliga erfarenhet och åsikt då jag är en av de människor som tycker att det är svårt att komma över tröskeln när det gäller att knyta. Jag "fattar" en MT på ett helt annat sätt än jag fattar sjal och sele, även om jag inte tyckte att det var särskilt lätt heller (fast då pga bristande koordinationsförmåga). Idag när jag kan knyta tycker jag bäst om vävd sjal och minst om MT men jag har all förståelse för alla de människor som inte orkar lära sig det utan väljer MT eller ergonomisk sele istället.
Eftersom TS inte ville knyta och hålla på informerade jag om alternativen, något jag själv hade velat höra om i hennes situation.
Till TS
Jag har en Beco Butterfly II (ergonomisk sele) och i den sätter man i barnet i selen först och tar på sig selen sedan. Det finns även babyinsats, tror jag. Efter att jag fattade alla remmar och så blev jag nöjd. Jag köpte den för ryggbärandet då jag vid köptillfället inte kunde få upp mitt barn på ryggen. Men den fungerar att magbära med också och både du och din partner kan använda den.