• Äldre 10 May 08:27
    4712 visningar
    30 svar
    30
    4712

    Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!

    Usch, tappat hoppet helt.
    Är så trött på detta så jag spyr.

    Hemutredningen är färdig sedan februari 2012 och vi står i kö i två organisationer.
    Vi har visserligen kort äktenskapstid men vi har lång sambotid.

    Inget land tar emot oss, vi har antingen för kort äktenskapstid eller inte tillräckligt lång sambotid för att kvala in till länderna.
    Så som det ser ut nu måste vi vänta till juli 2013 för att överhuvudtaget bli godkänd för vissa länder.

    Samtliga adoptionsbyråer tycker också vi ska höja vårt kommande barns ev ålder till inte fyllda 4 år.
    Det har vi lite tankar kring då detta är vårt första barn samt att vi fortfarande är ganska unga.

    Jag lever i ett vakuum, blir så trött och ledsen på hela den här skiten nu så jag dör.

  • Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!
  • Äldre 10 May 09:29
    #1
    Nahoj23 skrev 2012-05-10 08:27:34 följande:
    Usch, tappat hoppet helt.
    Är så trött på detta så jag spyr.

    Hemutredningen är färdig sedan februari 2012 och vi står i kö i två organisationer.
    Vi har visserligen kort äktenskapstid men vi har lång sambotid.

    Inget land tar emot oss, vi har antingen för kort äktenskapstid eller inte tillräckligt lång sambotid för att kvala in till länderna.
    Så som det ser ut nu måste vi vänta till juli 2013 för att överhuvudtaget bli godkänd för vissa länder.

    Samtliga adoptionsbyråer tycker också vi ska höja vårt kommande barns ev ålder till inte fyllda 4 år.
    Det har vi lite tankar kring då detta är vårt första barn samt att vi fortfarande är ganska unga.

    Jag lever i ett vakuum, blir så trött och ledsen på hela den här skiten nu så jag dör.
    Hejsan TS!

    Förstår att det känns jobbigt.

    Får jag fråga vilka organisationer är ni medlemmar hos?

    Vad har ni för ålder på barnet i ert medgivande nu?

    Kram!
  • Äldre 10 May 09:34
    #2

    Vi har ingen ålder i vårt medgivande men vi har önskemål 0-24 månader.
    Vi kan gå upp till 36 månader, inga problem men inte 48 helst, faktiskt.

    BFA och FFIa, har tidigare varit med AC men vi gick ur då vi fick ett sådant tråkigt bemötande där.
    Jag var tidigare medlem när jag sökte som ensamstående och blev inte bra behandlad, har inte lust att supporta en sådan organisation.

  • Äldre 10 May 11:31
    #3
    Nahoj23 skrev 2012-05-10 09:34:22 följande:
    Vi har ingen ålder i vårt medgivande men vi har önskemål 0-24 månader.
    Vi kan gå upp till 36 månader, inga problem men inte 48 helst, faktiskt.

    BFA och FFIa, har tidigare varit med AC men vi gick ur då vi fick ett sådant tråkigt bemötande där.
    Jag var tidigare medlem när jag sökte som ensamstående och blev inte bra behandlad, har inte lust att supporta en sådan organisation.
    Jag inboxar dig
  • Chimam­anda
    Äldre 10 May 13:22
    #4
    Nahoj23 skrev 2012-05-10 09:34:22 följande:
    Vi har ingen ålder i vårt medgivande men vi har önskemål 0-24 månader.
    Vi kan gå upp till 36 månader, inga problem men inte 48 helst, faktiskt.

    BFA och FFIa, har tidigare varit med AC men vi gick ur då vi fick ett sådant tråkigt bemötande där.
    Jag var tidigare medlem när jag sökte som ensamstående och blev inte bra behandlad, har inte lust att supporta en sådan organisation.
    Klokt att gå upp lite i ålder, tycker jag. Förstår organisationernas önskemål, då behovet av föräldrar till de äldre barnen är stort. Nånstans måste det ju också bli en matchning mellan de barn som finns och de föräldrar som finns. :)
    Lycka till och hoppas väntan inte kommer att bli så lång som ni befarar!
  • Dinopi­no
    Äldre 10 May 13:32
    #5

    Hej, vad trist att höra att ni måste vänta. Klen tröst kanske men ni är iaf inte ensamma om att ha gjort det. Vi hade också kort äktenskapstid och fick vänta in de länder där vi passade in.

    0-24 är ganska litet i adoptionssammanhang idag, kan ni sträcka er till 36 månader öppnar det ju upp för en del länder hos BFA iaf.


    <> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • JRS
    Äldre 10 May 20:32
    #6

    Hej. Har ni ringt och pratat med BFA, vi är medlemmar där och de har många länder som tar emot par med kort äktenskap (vi hade vart gifta en månad när vi började samla papper) men de flesta länder kräver nog 0-3 år bara tjeckien som har 0-2 tror jag. Kan tipsa om tjeckien, slovakien, ryssland, polen och bulgarien bland annat. De har antingen krav gifta utan att de specifierar tid eller gifta men att man får tillgodoräkna sig sin sambotid (rätt kort dock ca 2-3 år) BFA är också väldigt trevliga att ha med att göra. Hoppas det löser sig, jag vet hur jobbigt det är att vänta. Lycka till!


  • Äldre 11 May 06:48
    #7

    Jag förstår verkligen din känsla!

  • Äldre 11 May 19:36
    #8

    Så synd att ni gick ur AC. Jag tycker att man alltid ska gardera med AC. Även om du inte tyckte om bemötandet ska du veta att de är proffs. De har flest kontakter och längst erfarenhet. De har också fortfarande några kontakter som accepterar både korta äktenskap och önskan om ett litet barn. Etiopien är ett sådant land, men dit är det lååååånga köer. Men gjort är gjort.

    När man väljer organisation är det viktigt att man noga sätter sig in i vilka länder de arbetar med och vilka villkor som gäller. FFIA förmedlar till allra största delen barn från Kina, och där passar ni inte in pga för kort äktenslkap. BFA har många länder, och flera av dem accepterar korta äktenskap. De brukar heller inte ha så långa köer, men det är sällan som barnen som kommer från deras kontakter är riktigt små. 

    Hur gamla är ni? Om ni inte har åldern emot er kan ni ju välja att vänta in 2013. Trodde BFA (?) att de skulle ha någon kontakt till er då, som accepterar 0-24 månader?

  • Äldre 11 May 22:45
    #9

    Va tråkigt att ni inte är nöjda med bemötandet av AC! Vi adopterade genom dem och var SUPERNÖJDA jag vet också genom en "nära upplevelse" att de ställer upp super bar om det blir någon strul i landet, vilket också är viktigt.

    Om ni nu gått ur AC kanske ni heller inte vet att de gjort stora omorganisationer senaste åren och därför kanske inte den som bemötte er illa jobbar där idag. Om jag var du skulle jag inte gå o vänta o må dåligt som man ju gör när man måste vänta utan jag skulle ringa AC o höra vad de tror nu när ni har ert medgivande klart.Jag kan inte tro och hoppas  annat än att ni kommer att få ett bättre bemötande denna gån. Berätta gärna att ni varit medlemmar men gått ur och förklara orsaken så att de kan förändra till det positiva.

    Du skriver att ni vill att barnet ska vara ganska litet men om ni kan tänka er att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov? Om ni vill adoptera ett barn med SN är det nog lättare att innom rimlig tid få ett yngre barn än om ni också vill att det ska vara helt utan "skavanker". Tex Kina TROR jag kan släppa på kravet om äktenskapstid för vissa barn, kanske är det fler länder som har mildare krav för barn som länderna söker föräldrar till utanför den ordinarie kön....

    Har du sett den här filmsnutten?: 

  • Äldre 13 May 17:57
    #10

    Vilken fantastisk film! Jag rekommenderar den till alla som inte vill vänta år i kö. Alla andra också, bara för att. ; ) Jag kan också berätta att Kina släpper på äktenskapstiden om ni kan tänka er SN barn. Det gjorde de för oss och i juni åker vi och hämtar vår lille gosse!

Svar på tråden Hemutredning färdig och sedan då...vakuum!