• Ckillen

    Summa eget kapital och skulder, vad säger den mig?

    Tja,

    jag har en enskild firma och min bokföring har en rad i balansräkningen som säger summa eget kapital och skulder.

    Men hur jag än vrider och vänder på det beloppet som står där så blir jag inte klok på vad den egentligen säger mig.

    Beloppet har räknats ut på det här sättet.

    Egna uttag som positiva belopp
    Egna insättningar som negativa belopp

    Alltså om jag sätter in pengar i företaget så minskar summan.

    Sedan så:

    Moms att betala till staten med negativa belopp
    Moms att få tillbaka från staten med positiva belopp

    Alltså här så minskar summan ytterligare om jag ska betala till staten.

    Men jag tycker dessa två sakerna går emot varandra. Att jag satt in pengar är väl bra, men att betala moms till staten är ju en skuld. Men båda dessa poster minskar denna summa. Varför då? Vad säger det beloppet som står där mig?

  • Svar på tråden Summa eget kapital och skulder, vad säger den mig?
  • Bolaget

    Du måste skilja på firman från dig som person. Precis som du säger så blir moms i kredit en skuld till staten och på samma sätt blir en egen insättning i kredit en skuld ditt företag har till dig personligen som ägare till företaget.

    Summa skulder och eget kapital talar egentligen bara om balansomslutningen för dig, eller med enklare ord hur stora tillgångar eller skulder ditt företag har. Eget kapital är ju också bolaget skuld till sin ägare men man brukar ändå skillja på det och prata om skulder och eget kapital.  

  • Ckillen
    Bolaget skrev 2012-05-10 08:42:50 följande:
    Du måste skilja på firman från dig som person. Precis som du säger så blir moms i kredit en skuld till staten och på samma sätt blir en egen insättning i kredit en skuld ditt företag har till dig personligen som ägare till företaget.

    Summa skulder och eget kapital talar egentligen bara om balansomslutningen för dig, eller med enklare ord hur stora tillgångar eller skulder ditt företag har. Eget kapital är ju också bolaget skuld till sin ägare men man brukar ändå skillja på det och prata om skulder och eget kapital.  
    Ok, jag har räknat lite på egen hand och jag tror jag börjar fatta.
    Det är alltså en summa som visar hur företaget ligger till med skulder och tillgångar gentemot omvärlden, staten och ägarna (mig i det här fallet).

    Men låt säga jag gör vinst och under resans gång så plockar jag ut delar av vinsten löpande som eget uttag "lön". Eget uttag ökar ju summan av eget kapital och skulder.

    Så under året kommer ju eget kapital och skulder summan bara öka och öka vartefter jag plockar ut vinst ur mitt företag.

    I sutet av året ligger den väl på plus. Så vad har jag för nytt av att se på den summan? Vad har jag för praktisk nytt av den?

    Summan att ta ut som "lön" (eget uttag) tänkte jag mig att ta 50% av vinsten och sen dra ifrån hur mycket jag redan har tagit ut ur företag (egna uttag) + det jag har satt in. Det borde ju ge summan jag med säkerhet kan ta ur företaget, eller har jag fel?

    Så jag behöver inte bry mig om eget kapital och skulder summan ?
  • Sirling

    Ang din fråga om varför det blir "minus". Kontoklasserna som är skulder ökar i kredit(som du kallar negativt) och minskar i debet. Tillgångar däremot ökar i debet och minskar i kredit.

    Summan eget kapital ökar egentligen inte under året. Dina uttag ökar, men först vid bokslutet när resultatet räknas fram förs det över till eget kapital. Det låter absolut klokt att låta 50% sitta kvar och kanske mer än så du är säker på att inte åka på en skattesmäll sedan om du inte har riktig koll.

  • Ckillen
    Sirling skrev 2012-05-13 02:31:58 följande:
    Ang din fråga om varför det blir "minus". Kontoklasserna som är skulder ökar i kredit(som du kallar negativt) och minskar i debet. Tillgångar däremot ökar i debet och minskar i kredit.

    Summan eget kapital ökar egentligen inte under året. Dina uttag ökar, men först vid bokslutet när resultatet räknas fram förs det över till eget kapital. Det låter absolut klokt att låta 50% sitta kvar och kanske mer än så du är säker på att inte åka på en skattesmäll sedan om du inte har riktig koll.

    Jo det fattar jag. Men asså låt säga summa skulder och eget kapital är 1000 kr. Vad säger det oss?


    Är det bra, är det dåligt, kan jag ta ut 1000 kr eller vad får jag för info ?

  • Sirling

    Du kan bara ta ut från eget kapital, inte från andra skulder. Om eget kapital är 1000:- skulle jag ta ut högst 500:-.

  • Gudbjorn

    Jag fattade inte det där heller först men kan lugnt säga att allt jag vill veta hittar om eget kapital. Nu när det är dags att bokföra bor jag i princip där.

Svar på tråden Summa eget kapital och skulder, vad säger den mig?