Fostervattenprov
Ni som gjort fostervattenprov kan ni inte dela med er av era erfarenheter. Jag har nyss fyllt 34 och har bestämt mig för att göra ett fostravattenprov denna gången. Känner mig väldigt nervös....berätta ALLT.
Ni som gjort fostervattenprov kan ni inte dela med er av era erfarenheter. Jag har nyss fyllt 34 och har bestämt mig för att göra ett fostravattenprov denna gången. Känner mig väldigt nervös....berätta ALLT.
Jag vill också väldigt gärna veta.
Hej, gjorde själv fvp för några veckor sedan, det var en överläkare som gjorde provet och hade stenkoll på bebisen hela tiden med hjälp av ultraljud och stack sedan en nål genom min mage, det kändes ungefär som ett stick i fingret och sedan tog testet ca en halv minut och sedan kändes det som ett stick igen när hon drog ut nålen och sedan kollade de igen med ultraljud att allt såg bra ut. Jag vilade sedan hemma i soffan resten av dagen, men var tillbaks på jobbet nästa dag. Jag fick svar efter fyra arbetsdagar. Hoppas det var svar nog.
Sedan får ni väl diskutera hemma vad ni ska ha testet och resultatet till, sedan önskar jag er lycka till. Kram
Gjorde fvp i slutet på januari, var också väldigt nervös men tog reda på så mycket jag bara kunde innan. Sifforna om vilka risker det finns med fvp är ganska överdrivna enligt både nya studier samt enligt personalen på sjukhuet jag tog provet(Östra i Gbg) Siffrorna är snarare en på 900-1000 och inte en på 100.
Professorn som tog mitt prov tog fram en liten nål och stack ganska snabbt in den i magen på mig. En sugande och lite obehaglig känsla och sen var det över. Gjorde inte ont men var som sagt lite obehagligt. Kommer göra om det nästa gång jag blir gravid.
De gör också ett UL innan för att kolla att fostret är i den/de veckorna man ska vara i.
Det kommer gå bra
TUSEN TACK!! Jag har blivit så otroligt nervös inför detta.....