• Anonym (Flyttfågeln)

Sociala problem i Nord Norge???

Vi har fått jobb i Norge, nordland och ska flytta dit hela familjen.
    Jag (mamman) har inte ens besökt stället men min man har.
    Nu får vi höra ett som annat om Nordland och trakterna däromkring vi ska bo.
    Det som folk allmänt kastar ur sig är förståss "oj, där e så fint... osv"
    Vad som bekymrar oss är att så många också varnar oss för att de har "så mycket sociala problem i dom trakterna" och förklaringarna kring att finnar kanske super till och svenskar... men norrmännen där i nordnorge är helt i en klass för sig, med otroligt mycket värre problem än vi andra nordbor kan tänka oss. Alkoholproblem, sociala problem... you name it!

Vi tog varningarna med en nypa salt först, men igår blev både jag och min man förvånade då vi konstaterade att 3 olika källor under dagens lopp varnat oss.

Är det verkligen såhär illa??? Nån som verkligen har erfarenhet av Nord Norge och trakterna kring Bodö?

Känns ju verkligen inte kul att flytta dit med familjen om det är såhär illa. 

• Svar på tråden Sociala problem i Nord Norge???
  • Anonym (Flyttfågeln)

Några goda råd?

• Anonym

Har en kompis som bor där och hon har iaf aldrig nämnt något i den stilen...

• Anonym (Flyttfågeln)

Skönt o höra.
    Vi har det så bra där vi bor nu, aktiviteter för barn o familjer osv... och så får vi bara höra negativt om Nordland.
    Hoppas motsatsen kan bevisas, men vill vara beredd på verkligheten om det är sådär illa som olyckskorparna kraxar. 

• Anonym

Jag har nära släktingar som bodde i Bodö i 6 år och de nämnde aldrig något om dessa sociala problem. Jag tror att de trvides bra och har uppfattningen att de hade en stor bekantskapskrets. Nu är de förvisso i övre medelåldern med utflugna barn och barnbarn, men det finns säkert människor utan missbruksproblem i alla åldrar i Nordnorge också. 

• Anonym (Flyttfågeln)
    Anonym skrev 2012-05-10 10:32:47 följande:
    Jag har nära släktingar som bodde i Bodö i 6 år och de nämnde aldrig något om dessa sociala problem. Jag tror att de trvides bra och har uppfattningen att de hade en stor bekantskapskrets. Nu är de förvisso i övre medelåldern med utflugna barn och barnbarn, men det finns säkert människor utan missbruksproblem i alla åldrar i Nordnorge också. 
    Bra, än så länge positivt :)

• fightorleave 535

Rent skitsnack,
    jag har jobbat delvis i Bodö med ungdommar.
    Det inte värre än en vanlig svensk stad,
    kanske hellre bättre! Men det blåser "alltid" i Bodö!

Lycka till med flytten,
    jag tror ni kommer att gilla Nordland!
    Jag gör iaf det!

• Mickan

Å mitt inlägg kom inte med. Vi bor här i Bodö sen september 2011 med våran son på 8mån. Undrar vilken bekantskapskrets de människorna haft för jag har då inte märkt av några sånna sociala problem!!! Här är det bara vinden som är skit så vindtäta kläder kan jag tipsa om ;) annars är det ett väldigt mysigt ställe! Jag hade heller inte vart här uppe förrän vi flyttade hit!

Inboxa mig om du behöver en svensk när ni flyttat upp :)

• Anonym (Flyttfågeln)
    Mickan skrev 2012-05-10 20:35:29 följande:
    Å mitt inlägg kom inte med. Vi bor här i Bodö sen september 2011 med våran son på 8mån. Undrar vilken bekantskapskrets de människorna haft för jag har då inte märkt av några sånna sociala problem!!! Här är det bara vinden som är skit så vindtäta kläder kan jag tipsa om ;) annars är det ett väldigt mysigt ställe! Jag hade heller inte vart här uppe förrän vi flyttade hit!

Inboxa mig om du behöver en svensk när ni flyttat upp :)
    Tackar :)
    Ja, just så typiskt att folk har förutfattade meningar. Men lite förvånade blev vi ju då det en dag kom likadana kommentarer från höger och vänster. Blåsigt, det är det andra folk nämner, och det kan jag köpa :)) 
  • Anonym

Min dotter har en kompis som bodde där några år vad jag förstår är det en studiestad så det finns mycket unga människor som är där för att studera.
    Den enda nackdelen hon pratade om var det blåst, regn och mörkret. 

• Anonym (Flyttfågeln)
    Anonym skrev 2012-05-13 20:53:23 följande:
    ...
    Den enda nackdelen hon pratade om var det blåst, regn och mörkret. 
    Kanske det är just det som får folk att anta att de har sociala problem för att naturen är så sträng. Jag menar, det blir lättare att uthärda mörker, vind och regn med lite alkohol i blodet ;)
    Folk som bor i norra Finland blir oftast stämplade som små-alkoholister, av samma orsak
    Och ja, säkert finns det i samma utspridning som överallt. Det är väl bara det att man kanske inte söker hjälp för sitt beroende i de glesa bebyggelserna och därför blir de så lätt "stämplade" med sociala problem.

Ps. Vi ska tyvärr inte bo i Bodö utan 1½ timme ifrån. Bodö blir vår närmsta stad/större samhälle. 
  • fightorleave 535

nyfiken i en strut... var ska ni bo?
    eller vilket håll typ? =)

Svar på tråden Sociala problem i Nord Norge???