• Khaleesi

Fåfängan vinner! Färga ögonfransar och bryn?

När jag jämförde min spegelbild med ett 20 år gammalt foto slogs jag av hur mycket mörkare ögonfransar och ögonbryn jag hade förr, och jag kände mig plötsligt som den medelålders kärring jag faktiskt är.

Men jag har hört talas om att det lär ska gå att färga ögonfransarna och ögonbrynen själv, hemma. Är detta något man törs ge sig på? Hur stor smink-och-färg-vana krävs för att man inte ska se ut som en panda efteråt?

Tacksam för hjälp, och jag kommer naturligtvis att ha överseende med eventuella påhopp.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Svar på tråden Fåfängan vinner! Färga ögonfransar och bryn?
  • SailorGirl

Skulle aldrig göra fransarna hemma. Bättre att gå till salong. Bor du kring Malmö/Göteborg/Stockholm så finns Gildaskolan där (de utbildar hudterapeuter). De gör det för en liten penning inkl plockning och jag har varit nöjd varje gång.

• Khaleesi

Tack för varningen! Vad klassas som "liten penning" i dessa sammanhang. Jag är total novis.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Tigra79

Jag färgar alltid ögonfransarna hemma, har dock aldrig provat ögonbrynen, är rädd att det ska bli för mörkt och se hemskt ut... Men att färga ögonfransarna hemma är hur lätt som helst även om det kräver att man är lite stadig på handen. Skulle det komma lite på huden är det bara att blöta en tops och ta bort. 
    Jag vet ej vad märker jag har använt i alla år heter på rak arm, men det är en rosa kartong iaf. Testa hemma, känner du att du inte klarar av det så är det ju lätt att boka en tid hos någon nästa gång. 

• Fia 28

Jag har färgat fransar och bryn hemma i flera år. Oj vad dyrt det skulle bli att åka till salong varje gång. Färgar även fransar och bryn åt mamma och det är absolut inte svårt och du behöver inte vara proffs. Att färga ögonbrynen första gången var lite scarry då jag naturligt har vita ögonbryn, men bra blev det. Kan dock rekommendera att använda gammal urtvättad maskaraborste att applicera färgen på brynen med.

• Ida Elise

Fransarna är ju inte så svårt, gäller att blunda ordentligt bara. :) Jag tycker ögonbrynen är svårare att få snygga, man får låta färgen sitta i en jättekort stund och göra flera gånger om det syns för lite. Tycker ofta det ser lite galet ut första dagen eller så, men så är mina bryn väldigt ljusa naturligt.

• Coyote

Be en kompis hjälpa dig att färga fransarna, det är inte svårt alls. Har inte färgat mina egna, men har hjälpt en kompis flera gånger, det är lättare att låta någon annan ta bort eventuella fläckar. Ögonbryn har jag inte provat alls.

• Khaleesi

Hur gör man rent praktiskt? Är det som att lägga på mascara och sedan inte tvätta bort den, elelr?

• Fia 28

Jag brukar lägga ett varv vaselin runtom, men har ändå aldrig fått färgfläckar på huden de gånger jag glömt det.
    Jag använder Schwarzkopf RefectoCil, men finns ju även andra märken.

För ögonbrynen är det bäst att börja med ljus färg. Jag använder ljus brun på både mej och mamma även om mammas ögonbryn är mycket mörkare.

• Coyote
    Khaleesi skrev 2012-05-10 10:51:32 följande:
    Hur gör man rent praktiskt? Är det som att lägga på mascara och sedan inte tvätta bort den, elelr?
    Ja, typ.
  • Fia 28
    Khaleesi skrev 2012-05-10 10:51:32 följande:
    Nej du blundar och smetar på ovanifrån, står nog i bruksanvisningen. Lättast om du har nån att hjälpa dej. På mej själv brukar jag ta ett öga åt gången.
  • Khaleesi

Hm. Det här med att låta en kompis hjälpa en med grejer i ansiktet har jag nog inte gjort sedan jag bodde i mitt flickrum hemma hos mamma och pappa. Det kanske kunde vara kul bara för att. Om jag nu kan hitta någon som inte bara gapskrattar hela vägen.

• HankyPanky
    Tigra79 skrev 2012-05-10 10:46:01 följande:
    Jag färgar alltid ögonfransarna hemma, har dock aldrig provat ögonbrynen, är rädd att det ska bli för mörkt och se hemskt ut... Men att färga ögonfransarna hemma är hur lätt som helst även om det kräver att man är lite stadig på handen. Skulle det komma lite på huden är det bara att blöta en tops och ta bort. 
    Jag vet ej vad märker jag har använt i alla år heter på rak arm, men det är en rosa kartong iaf. Testa hemma, känner du att du inte klarar av det så är det ju lätt att boka en tid hos någon nästa gång. 
    Depend kanske? =)
Svar på tråden Fåfängan vinner! Färga ögonfransar och bryn?