Skulle du ta ett jobb med provisionslön?
Det finns vissa jobb där man inte får någon grundlön alls utan endast provisionslön. Ingen lön är alltså garanterad. Skulle du kunna tänka dig att ta ett sådant jobb?
Det finns vissa jobb där man inte får någon grundlön alls utan endast provisionslön. Ingen lön är alltså garanterad. Skulle du kunna tänka dig att ta ett sådant jobb?
Nej
Jag har hela min karriär jobbat med lön där viss del har varit provision men skulle aldrig ta ett jobba där jag inte klarade mig på min grundlön. Jag har hittils bara stött på provisionslön utan ok grundlön hos oseriösa arbetsgivare och tveksamma företag.
Nej, inte utan en relativt hög grundlön som säkerhet. Kanske jag hade tänkt annorlunda om jag inte hade två barn och huslån... :-/
Det beror på vilken typ av jobb det är. Jag skulle inte ta exempelvis ett försäljarjobb, däremot kan jag mycket väl tänka mig att till exempel hålla föreläsningar och kurser mot enbart arvode, men i så fall hellre i egen regi än som anställd åt någon annan.
ja, men inte försäljningsjobb.
Nej aldrig. Hade jobb med bra grundlön och provision en gång, men aldrig mer! Hatar säljstressen och hela det arbetssättet. Blä.
Vill bara ha en fastlön, har jobbat som telefonförsäljare och vet om hur det är med provisionbaserad lön! Man blir inte rik om man säger så.
Jag har jobbat på ackord med skogsplantering. Det var inte riktigt min grej, jag är för långsam tydligen. Provision skulle antagligen fungera lika dåligt med tanke på att min ambitionsnivå är rätt låg. Fast lön, göra sitt jobb och gå hem och veta att man har pengar så man klarar sig är min melodi.
Jag har jobbat med provisionslön, och kommer aldrig någonsin göra det igen!
javisst, provision lockar ju fram engagemanget, så det tycker jag är rätt
Har haft det - stod ut i två veckor. Skulle inte göra om det när man har familj att försörja.
Nej. Been there, done that.
Nej
Det är det enda jag kan tänka mig! Fast lön är bara tråkigt:)
Nej, det känns inte riktigt seriöst.