• Johan70

Skulle du ta ett jobb med provisionslön?

Det finns vissa jobb där man inte får någon grundlön alls utan endast provisionslön. Ingen lön är alltså garanterad. Skulle du kunna tänka dig att ta ett sådant jobb?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ta ett jobb med provisionslön?
  • Pia och Elna

Jag har hela min karriär jobbat med lön där viss del har varit provision men skulle aldrig ta ett jobba där jag inte klarade mig på min grundlön. Jag har hittils bara stött på provisionslön utan ok grundlön hos oseriösa arbetsgivare och tveksamma företag.

• Tanken

Nej, inte utan en relativt hög grundlön som säkerhet. Kanske jag hade tänkt annorlunda om jag inte hade två barn och huslån... :-/

• katalysator

Det beror på vilken typ av jobb det är. Jag skulle inte ta exempelvis ett försäljarjobb, däremot kan jag mycket väl tänka mig att till exempel hålla föreläsningar och kurser mot enbart arvode, men i så fall hellre i egen regi än som anställd åt någon annan.

• Ida Elise

Nej aldrig. Hade jobb med bra grundlön och provision en gång, men aldrig mer! Hatar säljstressen och hela det arbetssättet. Blä.

• cherrycupecake83

Vill bara ha en fastlön, har jobbat som telefonförsäljare och vet om hur det är med provisionbaserad lön! Man blir inte rik om man säger så.

• Fru Bult

Jag har jobbat på ackord med skogsplantering. Det var inte riktigt min grej, jag är för långsam tydligen. Provision skulle antagligen fungera lika dåligt med tanke på att min ambitionsnivå är rätt låg. Fast lön, göra sitt jobb och gå hem och veta att man har pengar så man klarar sig är min melodi.

• Falajänta

Jag har jobbat med provisionslön, och kommer aldrig någonsin göra det igen!

• LunaLunatic

Nej. Been there, done that.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Utropstecknet
    Familjen01 skrev 2012-05-18 01:50:23 följande:
    Jag efterlyser nya spännande bloggar att läsa! Skriver du en intressant blogg? Skicka länken här! Här är min nya blogg i fall du vill ta en titt
    Läs min blogg! myfamilylife.zoomin.se/blogg.html
    Ditt beteende skvallrar om att du inte har någon som helst respekt för trådskaparna eller forumets medlemmar. Dessutom hänger du dina barn på ett för mig alltför privat sätt på din blogg där du detaljerat beskriver deras liv och deras problematik. Snälla rara människa sluta spamma, tänk på dina barn.
  • Utropstecknet
    Utropstecknet skrev 2012-05-18 01:54:17 följande:
    Ditt beteende skvallrar om att du inte har någon som helst respekt för trådskaparna eller forumets medlemmar. Dessutom hänger du *dina barn på ett för mig alltför privat sätt på din blogg där du detaljerat beskriver deras liv och deras problematik. Snälla rara människa sluta spamma, tänk på dina barn.
    ut*
Svar på tråden Skulle du ta ett jobb med provisionslön?