• 35åringen

    Muskelknuta på livmodern

    Hej på er!

    Jag var hos gynekologen för ett tag sedan och då sa hon att jag hade en muskelknuta på livmodern... Inget onormalt sa hon iofs, men jag funderar.

    Det är nämligen så att vi har försökt bli gravida i lite mer än ett år utan resultat. Jag har ÄL och har provat det mesta. Men nu funderar jag på om en muskelknuta kan påverka fertiliteten. Jag borde givetvis ha frågat gynekologen, men jag kom inte på det förrän efteråt.

    Är det någon som vet?

  • Svar på tråden Muskelknuta på livmodern
  • hymafr

    Om det är ett myom hon menar så kan det påverka.
    Det beror lite på var det sitter.

    Det kan t ex vara ett myom som sitter helt utanpå livmodern eller ett som sitter igenom väggen. Det spelar oockså roll VAR i livmodern det sitter. (Ägget måste få plats att fästa)

    Jag tycker du snarast ska gå tillbaka till din gyn och fråga mera.

    Man kan operera bort myom i värsta fall, men sen är rekommendationen att man inte ska bli gravid på två år, så det gäller att inte vänta för länge.     

    Myom brukar också öka och minska beroende på var i menscykeln du är, så det kan vara bra att boka ett besök hos din gyn några dagar efter ägglossning. Då får ni ju veta hur stort myomet är som störst. (Det är ju då som ägget ska fästa i livmodern)     

  • 35åringen

    Ojdå, det låter ju inte helt bra. Jag ska ringa tillbaka. Hon har ju journalen så hon borde kunna gå tillbaka o den och ge mig råd.

    Tack för hjälpen!

  • Labråttan

    Precis som hymafr skriver så beror det på vart myomet sitter. Jag har ett utanpå livmodern och har blivit gravid på första försöket med båda mina barn. Under  graviditeten växer myomet pga alla hormoner och som min läkare uttryckte det var mitt inte så stort "som en tennisboll ungefär", det är ju lite olika vad man tycker är stort ;)

    Har man däremot myom inne i livmodrn kan det hindra ägget från att fästa och även ge upphov till tidiga missfall. En bekant fick operera bort sina pga flertal missfall och hasr idag en liten skrutt på ett år =)

    De allra flesta har ingen aning om att de har myom och får inga problem av det. Men om ni ska börja på iutredning (de flesta gör ju det efter att ha försökt 1  år) så tala om att du har minst ett så kollar de säkerligen upp det.

    Lycka till!

  • Rockabilly26

    Hej!
    Jag är en kvinna på 45 år, har alltid motionerat och tagit hand om mig. jag har aldrig haft problem med mensen förut. I oktober fick jag lite mens, i nov. blödde jag jättemycket 14 dagar, en del blodklumpar ;( Jag trodde det var bara en gångs grej så köpte Cyklo F  hade ingen mens verk alls. Jag fick riklig mens igen nu i dec. 19 dagar mens. Jag åkte in  på akuten och min läkare sa att jag har en muskelknuta. Jag frågade honom " det är inte cancer"? Nej! sa han. "det är helt ofarligt, men håll koll på den så att den inte växer" Så nu äter jag järnmedicin och Cyklo-F varje dag, men har mens fortfarande. Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill återgå till mitt gamla liv. Jobbigt att ha mens varje dag;(

    Jag använder inte preventimedel, har aldrig tagit p-piller heller. Jag har haft mycket stress på de sista tiden,Kan inte heller sova. Det spottar blod varje gång jag anstänger mig tex nyser, skrattar, bli upprörd. Blödningen har minskat men det slutar inte, blöder än. Vad ska jag göra?  Snälla hjälp mig! ;(

Svar på tråden Muskelknuta på livmodern