• Gaby 01

Emaljskador på tänderna

Var och kollade upp 7-åringen igår då jag upptäckt vad jag då trodde var hål i hans nya permanenta tänder.
    Det visade sig vara medfödda emaljskador eller kanske mer rätt att skriva, emaljbrist. Detta gäller hans kindtänder och de två tänderna nere. Som visar sig som missfärgningar och även en svart fläck på insidan tanden nere.

Fick då veta att det på dessa barn var extra viktigt att borsta och även fluxa kvällstid och att man framöver skulle hålla lite extra koll på honom då tänderna är mer benägna att få hål och att tänderna överlag är känsligare.

Verkar inte vara helt ovanligt och tänkte höra lite hur det gått för andra barn som kanske levt med detta i några år och ifall de behövt göra några kosmetiska "ingrepp" och vad det i sådant fall bestått av.

Mig veterligen har jag inte ätit pencillin när han låg i magen, eller att vi haft förhöjd flourhalt i den egna brunnen då det kollades upp då han var liten och det var aktuellt.

Förbättras kvaliten på dessa tänder? Glömde fråga det på tandisbesöket.

• Svar på tråden Emaljskador på tänderna
  • Vinga1972

Min 7-åring har samma bekymmer. Så vi borstar, fluxar och kallas till folktandvården varje kvartal för att hålla koll.

Sonen stör sig själv lite på att tänderna är mörkare än andras.

Vill också veta mer om hur det gått för andra barn...

• Gaby 01

Vinga:
    Hittade den här artikeln, det kanske är än viktigare för oss att inte vara för snabba med tandborsten efter de ätit. Det får bli tidigare frukostar här på skoldagarna 

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=514&tem=2

Det med osten hade jag hört tidigare, att det ska vara väldigt bra för tänderna.

• ciann

Emaljskada kan vara en biverkning av fluortabletter. Viktigt att tänka på. Kolla i Fass får du se.

• shess

Detta är nytt för min åtta-åring med. Vill också ha inf=)

• mamma till 2 frön

Min 10 åring har detta också, tyvärr. Hans nya framtänder såg ut som sådana isglassar med vanlig glass i, också hade man bitit bort ytterskicket med isglass . Han hade även bruna prickar på dem och kunde få kommentarer av vuxna att det är viktigt att borsta tänderna etc. Vi fick hans tänder inplastade när de kommit fullt ut, lika så har de gjort med några andra av de han har skador på. När han är vuxen och munnen är färdigväxt kommer de att slipa ned hans framtänder helt och sätta porslinskronor på. De har inte satt plast över allt bara på de som var värst skadade. Inge kul och det medför ju dessutom tandläkarbesök ofta och extra försiktighet med allt från sötsaker till tandborstning. Sonen vägrar låta oss borsta längre så detta medför en extra oro men han måste ju också få bli stor .

• Gaby 01
    ciann skrev 2012-05-15 21:08:56 följande:
    Emaljskada kan vara en biverkning av fluortabletter. Viktigt att tänka på. Kolla i Fass får du se.
    Har läst om det också, så han får inte äta såna för de kommande tändernas skull. Däremot fluxa och så försöker vi se till att ta rätt mängd så han inte råkar svälja något av det.

Nu är ytterligare en nedre framtand tappad och det är en med en viss oro man ser den nya komma upp.
    mamma till 2 frön skrev 2012-05-17 14:15:56 följande:
    Min 10 åring har detta också, tyvärr. Hans nya framtänder såg ut som sådana isglassar med vanlig glass i, också hade man bitit bort ytterskicket med isglass . Han hade även bruna prickar på dem och kunde få kommentarer av vuxna att det är viktigt att borsta tänderna etc. Vi fick hans tänder inplastade när de kommit fullt ut, lika så har de gjort med några andra av de han har skador på. När han är vuxen och munnen är färdigväxt kommer de att slipa ned hans framtänder helt och sätta porslinskronor på. De har inte satt plast över allt bara på de som var värst skadade. Inge kul och det medför ju dessutom tandläkarbesök ofta och extra försiktighet med allt från sötsaker till tandborstning. Sonen vägrar låta oss borsta längre så detta medför en extra oro men han måste ju också få bli stor .
    Stackars liten Så mycket elände i några år framöver. Hoppas han kommer kunna njuta av det finaste leendet när allt är färdigt, vilket jag är helt säker på att han kommer kunna få göra. Har man även fyllt i hans tänder längst bak för att de inte ska ha så mycket djupa gropar för karies att fästa i. Sonen har vääääldigt djupa och allt fastnar som cement i dem, så det kan antagligen bli aktuellt för honom.

Någon av er som låter barnen tugga typ V6-tuggummi efter dagens mellanmål och fika etc? Har fått för mig att det borde kunna hjälpa dem lite extra mot kariesangrepp. Och sen får han gärna avsluta måltider med en bit ost.
    shess skrev 2012-05-15 21:48:55 följande:
    Detta är nytt för min åtta-åring med. Vill också ha inf=)
    Har ni fått det uppmärksammat hos tandläkaren och vad fick ni veta där?
  • mamma till 2 frön

Har aldrig hört det där med fluortabletter sonen sköljer dock varje dag med fluor. Hans tänder har kommit fram på det viset genom skadade anlag som läkarna säger, på vilket sätt kan en tablett påverka emaljskador? Frätskador skulle jag först men inte det andra, förklara gärna har ju en dotter som har tabletter kvällstid. Sonen har oxå plastat alla kindtänder men det gör de här på alla barn så fort de kommit fram, skillnad när en annan var liten

• Gaby 01

Mamma till 2 frön: Jo det där med flourtabletter är tydligen så att flouret lagras i tanden och kan ge upphov till vita fläckar på tänderna, på de tänder som inte ännu kommit upp.

Klippt ur fass för flourtabletter:

Biverkningar

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Vid regelbunden användning under den tid då tandemaljen hårdnar (mineraliseras) (upp till cirka 8 års ålder) kan störningar i emaljbildningen uppkomma (emaljfluoros). Enstaka vita fläckar kan då synas på tandytan. Vid behandling av större barn och vuxna saknas sannolikt dessa biverkningar.

• mamma till 2 frön
    Gaby 01 skrev 2012-05-23 10:02:42 följande:
    Mamma till 2 frön: Jo det där med flourtabletter är tydligen så att flouret lagras i tanden och kan ge upphov till vita fläckar på tänderna, på de tänder som inte ännu kommit upp.

Klippt ur fass för flourtabletter:

Biverkningar>

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Vid regelbunden användning under den tid då tandemaljen hårdnar (mineraliseras) (upp till cirka 8 års ålder) kan störningar i emaljbildningen uppkomma (emaljfluoros). Enstaka vita fläckar kan då synas på tandytan. Vid behandling av större barn och vuxna saknas sannolikt dessa biverkningar.

Ok men då känns det överkomligt jämfört med hål, de vita fläckarna har jag själv, kan man ju få av annat som kan störa vid bildandet av tänder ex infektion. De skador min son har är ju avsaknad av emalj dvs den inre delen av tanden är blottlagd och det är ju inte samma sak. I mitt tycke förfärligt både av utseendeskäl men oxå av hälsoskäl då de redan nu sagt att även de andra tänderna (framtänderna är mest skadade) som har mindre skador kommer att gå sönder och behövas slipas delvis ned och återuppbyggas med annat material :-<. Då släpper jag tanken på att dottern skulle kunna drabbas då de nya tänder hon fått än så länge inte visar på några skador alls . När det gäller sonen talas det om att orsaken skulle vara hans många infektioner (Lågt immunförsvar som liten) innan 2 års ålder.
Svar på tråden Emaljskador på tänderna