• orkide82

Hur förvara urväxta kläder?

Hej!

Sonen växer och det är dags att packa undan kläder som har blivit för små. Just nu ligger dem bara på gästsängen. Hur förvarar ni dessa? Jag funderar på om man kan lägga t ex byxor för sig i en plastpåse, bodys för sig i en annan plastpåse för att det lättare ska gå att hitta i framtiden och sedan ner i en pappkartong. Eller kan kläderna bli dåliga av att ligga i plastpåsar. De ska ju förhoppningsvis användas till framtida syskon. Lådan ska förvaras i ett uppvärmt rum i huset.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur förvara urväxta kläder?
  • spökplumpen

Vet inte hur bra det är, men jag förvarar dem i plastbackar med lock så att man kan stapla den på varandra.

• Mercurialis

Jag förvarar första barnets urvuxna kläder i kartonger, en kartong per storlek.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trollsländan

Jag använder sådana påsar som man suger ur luften ur, blir som platta paket. Fungerar utmärkt!

• crazy mom

Jag har tre barn så för mig är det viktigt för ekonomin att gå igenom kläder och spara. Mina tips:

Släng noppriga och för urtvättade kläder. Man använder inte dem sen.
    Tvätta allt, vik och packa efter storlek i tex flyttkartonger. Lägg regnkläder, skor och stövlar för sig.

Förvara hellre inomhus än uteförråd med låg uppvärmning. Källarlukt sätter sig i kläder även om de är nerpackade i påsar. 

• Hannathu

Vakuumpåsar är jättebra att förvara kläder i. Använder såna till alla våra säsongskläder och sonens urvuxna.
    Har valt såna som man suger ur luften med dammsugare inte rullar

• Lajkie

Jag har mina bebiskläder i stora plastlådor från Ikea. Storlekar/sorter blandat.

• Lajkie

Fast nu blev jag otroligt sugen att storlekssortera. Ska köpa mindre backar nästa gång jag är på Ikea och sortera:)

• Hannathu
    Lajkie skrev 2012-05-19 23:54:02 följande:
    Fast nu blev jag otroligt sugen att storlekssortera. Ska köpa mindre backar nästa gång jag är på Ikea och sortera:)
    Eller skaffa vakuumpåsar och förvara i backarna, det är kanon, Får plats med dubbelt så mycket som annars i backarna
  • Hannathu
    caspersmamma 08 skrev 2012-05-23 23:38:11 följande:
    vad skaffar man vakum påsar?
    Biltema, coop mfl har
  • Litet My

Vad smart med plastlådor, var hittar man det billigast? Tänkte att det går ju åt en hel del.

• kron

Jag har kört strl-sorterat i plaspåsar. Gått bra flera år. Glöm inte att  kläder som tvättats och torktumlats krymper en storlek. Så när nästa barn  kan ha 86 i nya kläder är det hög tid att ta fram gamla 92or. Jag missae detta mellan barn 1 och 2 vilket gjorde att endel sparade kläder var för små när jag tog fram dem. Irriterande...

• Dr Mupp
    Litet My skrev 2012-05-27 16:31:10 följande:
    Vad smart med plastlådor, var hittar man det billigast? Tänkte att det går ju åt en hel del.
    Rusta har relativt billiga i bra modell.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • VilkenLycka

Jag förvarar urvuxna kläder storlekssorterat i plastkassar/väskor med dragkedja. Fördelen med dem jämfört med lådor är att de anpassar sig efter innehållet så tar man ut lite kläder tar den mindre plasts att förvara sen. Gillar inte att "förvara"en massa luft . och som någon skrev ovan så kan det vara bra att bedömma stl snarare än att gå efter vad som står på etiketten.
    Sen har jag en sommarlåda med alla solhattar, badkläder etc. och en vinter med lusselinnen, mössor, vantar osv man vet ju inte i förväg vilken stl nästa barn kommer att ha på säsongskläder. 
    Ytterkläder för sig.
    Skor efter sort (sandaler, sneekers,  gummistövlar, etc.). Skorna har jag dessutom mätt coh skrivit upp på en lista så att jag enkelt kan se om det finns något som passar när det behövs.

• vivianne

Jag har köpt billiga kartonger på Ikea (5 kr styck). Sorterat efter storlek, märkt och staplat i en garderob. Ytterkläder, vantar, skor etc har egna kartonger. Funkar bra och var billigt.

Svar på tråden Hur förvara urväxta kläder?