• alessa

Tjock bebis för att jag äter mycket socker???

Kanske en dum fråga...

Jag älskar kakor och bakelser och har ett stort socker behov när jag ammar. Tyvärr så kan det bli en påse kakor istället för en lunch... Har altid bråttom!

Min 6 veckors bebis har blivit väldigt rund...2.5 kilo upp redan.

någon som vet om detta skadar?

• Svar på tråden Tjock bebis för att jag äter mycket socker???
  • mamau

Vet inte om det påverkar vikten, men frågan är väl om bebisen får i sig den näring den behöver om du äter kakor istället för mat...?

• alessa

Ja det är ju det... Det viktigaste är ju barnet.

Kanske har jag problem som jag måste ta tag i. När jag blir hungrig så ser jag rött! Måste äta äta och äta!! Detta började dagen efter jag fött.

• mamau

Försök ha enkel mat hemma, färdiga fryslådor är ju bättre än t ex kakor. Fil och flingor till frukost. ALltid frukt hemma. Så kanske du undviker lite söta frestelser.

• alessa

Ja det är ju det som är problemet. Att jag inte hinner laga mat innan jag storknar av hunger. Sen så tycker jag inte att jag kan äta nåt utan att han får ont i magen. Inga grönsaker nästan, ingen frukt, (kankse päron)
    Lök , vitlök = absolut inte . Tomat, tomatsås = no no

Tack för era svar!!

• LillyLolo

Är bättre mat. Det mår både du i din bebis bra av.
    En överviktig förälder ökar risken till att ditt barn blir överviktigt

• Liten elak och intelligent

Nej, det påverkar inte bröstmjölkens energiinnehåll och bebisens vikt. Det behöver du inte oroa dig för. Men inför framtiden så är det ju bra för din hälsa och även barnets om ni har en vettig kosthållning.

• Veritaslux

Jag förstår vad du menar med att det är svårt att hinna med. Jag tyckte också det var svårt i början som mamma och "glömde" ofta äta vilket kunde sluta med att jag fick slänga i mig något illa kvickt. Och är blodsockret lågt, ja då dras man ju till det som ger en snabb energi (vitt bröd, godis, juice, oboy osv).

Men ett råd på vägen är att försöka planera så gott det går. När du väl lagar mat, gör matlådor och frys in, köp inte hem onyttiga saker utan ha nyttiga mellis hemma. Ha för vana att lägga ner bra mellanmål i väskan när du ska i väg, och alltid en vattenflaska (man behöver mycket vatten när man ammar).

Jag har IBS (lättirriterad tjocktarm) och är också känslig för många livsmedel. Men jag är också känslig för att äta oregelbundet. Jag tror att det är en del i att du får ont i magen - du är för hungrig och äter för mycket och för snabbt!

Mycket spannmål i synnerhet mackor (som är ack så gott!) är också min mages värsta fiende.

Jag äter numera 6 ggr om dagen. Små portioner med ofta. Frukost,mellis, lunch, mellis, ev frukt, middag ev. kvällsmål (de senare målen beror lite på hur jag tränat t.ex.). Just nu går jag på lågkolhydratdiet för att bli av med de sista gravkilona, men min plan är att börja äta mer kolhydrater sen, dock snabba i minimal mängd. Och mjöl i massor mår jag som sagt bra av utan.

Tips på bra mellanmål:
    Keso + frukt, ägg eller avocado
    Yogurt med nötter och färska bär
    Proteindryck som du gör själv på pulver och valfria bär/frukt. (Köpedrycker innehåller ofta mycket socker)

Om du har känslig mage kan jag tipsa om att mycket fibrer inte alltid är lösningen. Många med magont får rådet att äta mer fibrer men det passar inte alla. För mig gäller lagom mängd.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • alessa

Tack för era fina svar!

Trewvlig helg till er alla!

• Gaddis

Barnet tar vad det behöver i näringsämnen och vitaminer från dig. Så för din egen skull kanske du borde ätar tillskott. Men bebin klarar sig. Och jag vet vad du menar :) Jag är sugen på fett när jag ammar och vissa dagar äter jag glass med grädde till middag :)

• LillyLolo

Gaddis: men bebisen kan ju inte välja vad den vill ha :). Ammar bebisen så får den endast sån mat och "tar inte det den behöver"

• infragilis
    LillyLolo skrev 2012-05-12 16:33:28 följande:
    Gaddis: men bebisen kan ju inte välja vad den vill ha :). Ammar bebisen så får den endast sån mat och "tar inte det den behöver"
    Nej, så funkar det inte. Barnet tar vad det behöver men får in mamman i sig detta i sin kost kommer hon att urlakas. Under långvarig svält tenderar ammande mödrar att tappa tänder, till exempel.
  • turpis

Men om det ska finnas näring för barnet att få i sig via mjölken så måste ju dessa näringsämnen komma in i mammans kropp först, så givetvis är det viktigt att äta hyfsat ordentligt inte bara för sin egen skull! Sen tror jag inte att TS bebis blir tjock av vad TS äter. Framförallt med mitt första barn hade jag samma problem som du TS! Jag började ha påsar med russin (fast det kanske inte din lillas mage inte tål) och nötter, t ex valnötter i väskan. Bra nöd"mat" med mycket nyttigt i! Att alltid ha kokta ägg i kylen är också en bra grej.

• infragilis
    turpis skrev 2012-05-16 11:27:58 följande:
    Men om det ska finnas näring för barnet att få i sig via mjölken så måste ju dessa näringsämnen komma in i mammans kropp först, så givetvis är det viktigt att äta hyfsat ordentligt inte bara för sin egen skull! Sen tror jag inte att TS bebis blir tjock av vad TS äter. Framförallt med mitt första barn hade jag samma problem som du TS! Jag började ha påsar med russin (fast det kanske inte din lillas mage inte tål) och nötter, t ex valnötter i väskan. Bra nöd"mat" med mycket nyttigt i! Att alltid ha kokta ägg i kylen är också en bra grej.
    NEJ.

Skärp dig.

Mamman producerar näringsrik mjölk om hon så lever på pommes frites. Däremot kommer hon förmodligen själv att bli sjuk i bristsjukdomar efter ett tag.
  • turpis
    infragilis skrev 2012-05-16 11:52:03 följande:
    NEJ. Skärp dig. Mamman producerar näringsrik mjölk om hon så lever på pommes frites. Däremot kommer hon förmodligen själv att bli sjuk i bristsjukdomar efter ett tag.

Men menar du att mjölken inte påverkas alls av vad man äter, eller menar du bara att den blir "good enough" trots ensidig kost? www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Amning/ enl 1177/vårdguiden behöver man ju iaf äta lite extra för mjölkens skull (se lite längre ner på sidan).
  • infragilis
    turpis skrev 2012-05-16 20:53:24 följande:
    Men menar du att mjölken inte påverkas alls av vad man äter, eller menar du bara att den blir "good enough" trots ensidig kost? www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar.../ enl 1177/vårdguiden behöver man ju iaf äta lite extra för mjölkens skull (se lite längre ner på sidan).
    Ja, precis. Mjölken blir good enough oavsett. Om man svälter kan mjölkmängden minska, dock.
  • infragilis
    turpis skrev 2012-05-16 20:53:24 följande:
    Men menar du att mjölken inte påverkas alls av vad man äter, eller menar du bara att den blir "good enough" trots ensidig kost? www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar.../ enl 1177/vårdguiden behöver man ju iaf äta lite extra för mjölkens skull (se lite längre ner på sidan).
    Men det är klart att mjölken kan påverkas av vad man äter. Allt man får i sig, koffein, nikotin, alkohol, läkemedel, går ut i mjölken i varierande grad.
Svar på tråden Tjock bebis för att jag äter mycket socker???