Jag förstår vad du menar med att det är svårt att hinna med. Jag tyckte också det var svårt i början som mamma och "glömde" ofta äta vilket kunde sluta med att jag fick slänga i mig något illa kvickt. Och är blodsockret lågt, ja då dras man ju till det som ger en snabb energi (vitt bröd, godis, juice, oboy osv).
Men ett råd på vägen är att försöka planera så gott det går. När du väl lagar mat, gör matlådor och frys in, köp inte hem onyttiga saker utan ha nyttiga mellis hemma. Ha för vana att lägga ner bra mellanmål i väskan när du ska i väg, och alltid en vattenflaska (man behöver mycket vatten när man ammar).
Jag har IBS (lättirriterad tjocktarm) och är också känslig för många livsmedel. Men jag är också känslig för att äta oregelbundet. Jag tror att det är en del i att du får ont i magen - du är för hungrig och äter för mycket och för snabbt!
Mycket spannmål i synnerhet mackor (som är ack så gott!) är också min mages värsta fiende.
Jag äter numera 6 ggr om dagen. Små portioner med ofta. Frukost,mellis, lunch, mellis, ev frukt, middag ev. kvällsmål (de senare målen beror lite på hur jag tränat t.ex.). Just nu går jag på lågkolhydratdiet för att bli av med de sista gravkilona, men min plan är att börja äta mer kolhydrater sen, dock snabba i minimal mängd. Och mjöl i massor mår jag som sagt bra av utan.
Tips på bra mellanmål:
Keso + frukt, ägg eller avocado
Yogurt med nötter och färska bär
Proteindryck som du gör själv på pulver och valfria bär/frukt. (Köpedrycker innehåller ofta mycket socker)
Om du har känslig mage kan jag tipsa om att mycket fibrer inte alltid är lösningen. Många med magont får rådet att äta mer fibrer men det passar inte alla. För mig gäller lagom mängd.