• Gummisnodden

Mandelmassan i semlor...

Tänkte baka semlor men jag gillar inte den där "korv" mandelmassan som man köper å har i, den är så torr å tjock, typ.
    Nån som vet nåt bra recept på egen mandelmassa eller om man kanske kan piffa till "korvmandelmassan" på något sätt?

Typ som dom gör i konditorier, där e massan "smetig" å med bitar av mandel...*mumms*

• Svar på tråden Mandelmassan i semlor...
  • Nyfiken gul

ta fram mandelmassan i god tid

Den ska vara rumstempererad

Mosa sönder mandelmassan o blanda ut den med lite grädde eller mjölk.

Då får du den lite klistrig o rinnig som den man brukar köpa...

• Pellerbom

Min mamma blandade riven mandelmassa med lite mjölk och de bullsmulor som blir när man gröper ur semmelbullen. Mängden mjölk kan ju varieras till önskad smetighet!

• EmelieW

min mamma brukar ta en liten bit mandelmassa o se till att dne är mjuk sen de brudet man gräver ut semlan o lite lite mjölk o blanda ihop då blir de mjukare o mycket godare

• Åke Vilse

Riv egen mandel och blanda med florsocker, grädde och lite av det urgröpta i från bullarna.
    Mcket bättre och godare än köpt mandelmassa!

• Tjej 83

ska man inte blanda de me smulorna man får av att gröpa ur semlorna?

• fipa2

jag brukar ha i hallonsylt istället för mandelmassa. det är sjukt gott. prova nångång

• Ladyn

Jag gjorde små goda semlor häromdagen, o då tog jag de urgröpta smulorna o blandade med mandelmassan o spädde ut med mjölk. Det blev toppengott!

• summerminagirl

Om man inte vill göra en helt egen mandelmassa kan man köpa den där "korven" och blanda ut med lite mjölk. Hacka sen lite egna mandlar (Räcker med lite) och blanda i. Då får du mandelbitar i. Supergott.

• Amelié77

En variant på mandelmassa:
    Skålla och mal 200g mandel.
    Blanda ner ca 1 dl florsocker och 1 dl strösocker.
    Tillsätt lite vatten, grädde eller mjölk tills det får den rätta konsistensens.

Svar på tråden Mandelmassan i semlor...